Jump to content
Annons

Nybörjartips


Ricke

Recommended Posts

Tjena!

Är helt ny inom musikproduktion och vill ha så många tips som möjligt på hur jag ska gå till väga för att börja att göra egen musik inom Dance-genren. Dance kan vara mycket men jag vill satsa på att göra Dance-musik i stil med exv RainDropz! , Flashtune , Ekowraith , Raaban Inc , Stian K , Rock Thiz! , Boosterz Inc m.fl. Vissa kanske kallar deras musik för Hands Up , Commercial Trance och dyl men jag kallar det Dance för att göra det enkelt nu. Om det är helt korrekt vet jag däremot inte men what ever..

Till och börja med, vilket program lär vara bäst till detta? Har börjat lära mig en del i FL Studio med hjälp av en ganska bra guide, dock är den på Engelska så förstår inte riktigt vissa funktioner han beskriver, tyvärr.. Men kan en del basics i FL iallafall. Men har nu börjat snegla en del på andra program, exv Reason och det verkar nästan lättare att komma igång med det och förstå det än FL. Men detta kanske inte stämmer?.. Pro Tools och Cubase har jag också hört ska vara bra men något program kanske är bäst om man ska göra musik i den musikstil jag vill hålla mig till. Men vilket isåfall?..

Har fått Vengeance Essential Club Sounds Vol. 1 och Vengeance Essential Club Sounds Vol. 2 av en polare och har tagit en snabb koll igenom alla samples som finns där och det är ju riktigt bra grejor men hittar inget sample att använda som lead. Antar att man får fixa fram detta själv i någon VST-plugin men vilken är bäst med tanke på den musikstil jag tänker hålla mig inom?

Enormt tacksam för alla svar och tips. 🙂

Tack på förhand! 😄

/Ricke

Edit: Stavningen på ett ord. 😛

Edit #2: Handz Up! --> Hands Up

Redigerat av Ricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte gillar/är bra på att ratta leads finns ju alltid pluginet Nexus, med färdiggjorda presets för just den stilen. Och snälla du...HandZ Up! låter så nervärderande, byt ut Z:at mot ett "S" och ta bort utropstecknet 😄 Hands Up.

Angående program så finns det ingen som är tillämpat till en viss musikstil, ta det som du känner dig bekvämast med. Och det spelar nästan ingen roll vilket plugin du använder heller, tror att du kan ratta till ngt i alla. Även 3xOsc.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra start tycker jag skulle vara att börja med ett program som är simpelt, enkelt att göra musik i. Jag tycker du skall börja med att checka in Sequel som skaparna av Cubase har gjort. Det är mestadels samplingar i programmet för att så enkelt som möjligt kunna göra musik ..

Man får börja med små steg som man brukar säga, för att sedan börja ta lite längre när man känner att programmet man använder nu är för "simpelt" för en, att det inte längre ger någonting, förstår du vad jag snackar om? 🙂

Sen att sätta sig och säga "Jag ska börja producera trance!!" är inte riktigt så enkelt, man måste förstå musiken 😄 känna den! precis som när bruden din kör ner näven innanför filringarna! 😛 Ett annat tips är ju faktiskt att studera lite om just den genren som du är ute efter!

Hoppas allt kommer gå bra! lycka till!! Välkommen till forumet! 🙂

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tackar mycket för alla svar. Sitter med en 4 år gammal dator så har inget ljudkort med AISO och dyl. Vad rekommenderas det att jag byter till för ljudkort? Ska helst inte kosta allt för mycket.. För jag antar att det behövs ett bra ljudkort om man ska spela in när man spelar på ett MIDI-keyboard exempelvis..

Funderar på att skaffa ett MIDI-keyboard också. Någon som kan tipsa om något bra som inte är i dyraste laget?..

Någon som håller på med denna typ av musik som skulle kunna skicka en projektfil för exv FL Studio eller Reason så man kan lägga in den i något av programmen och se lite hur musiken är uppbyggd. Du kanske kan Munkie?.. 🙂 Tycker dina låtar på ditt MySpace låter riktigt riktigt bra faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tackar mycket för alla svar. Sitter med en 4 år gammal dator så har inget ljudkort med AISO och dyl. Vad rekommenderas det att jag byter till för ljudkort? Ska helst inte kosta allt för mycket.. För jag antar att det behövs ett bra ljudkort om man ska spela in när man spelar på ett MIDI-keyboard exempelvis..

Funderar på att skaffa ett MIDI-keyboard också. Någon som kan tipsa om något bra som inte är i dyraste laget?..

Någon som håller på med denna typ av musik som skulle kunna skicka en projektfil för exv FL Studio eller Reason så man kan lägga in den i något av programmen och se lite hur musiken är uppbyggd. Du kanske kan Munkie?.. 🙂 Tycker dina låtar på ditt MySpace låter riktigt riktigt bra faktiskt.

Tackar 😑 Jo, jag skulle kunna skicka en projektfil. Men jag har tyvärr inga färdiga låtar, men du kanske vill se hur basen och melodin osv. är uppbyggt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort: EMU 1212M, 1405kr från Thomann.de

Midi-klaviatur: CME UF 5, riktigt bra!

Okej. Tack för tipsen. Kan bara för säkerhets skull förhöra mig, priserna brukar ligga däromkring om man ska ha något billigare men som ändå är kvalité och värt och investera i?

Edit: Är något av de MIDI-keyboards som finns på http://www.halmenmusik.se/ under Data & Studio --> MIDI något att satsa på?

Redigerat av Ricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Är något av de MIDI-keyboards som finns på http://www.halmenmusik.se/ under Data & Studio --> MIDI något att satsa på?

Alla funkar , skillnaden är att vissa är anslagskänsliga , 2-5 oktaver , vissa av dom har inbyggt ljudkort osv.

Så tänk efter vad det är du behöver och basera ditt köp på det.

Men M-Audio 61 es funkar nog bra om du inte ska spela realistiskt piano , O2 är nog lite för få tangenter i mitt tycke.

Antar att man får fixa fram detta själv i någon VST-plugin men vilken är bäst med tanke på den musikstil jag tänker hålla mig inom?

Dom som medföljer i FL Studio är fullt användbara , dock måste man kunna använda dom.

Pro Tools och Cubase har jag också hört ska vara bra

Cubase funkar nog bra till det du vill ha det till och man kan spela in Audio i den , Pro Tools är nog mer till för att spela in audio och mixa i än att producera Trance/Dnace/Techo/Handz Up musik i.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan dela med mig av lite tips som funkar för mig men dock inte för andra kanske...

Anyway...

Jag använder nästan aldrig kompressor på kicken som många andra gör - jag går efter Manuels tips (skaparen bakom vengeance-plattorna) - han säger att dom redan är färdig processerade, så man behöver ingen kompressor. Kompressor använder jag bara på sång.

Istället för att eq:a sönder / lägga på kompressor så letar jag hellre upp en schysst ride, clap och snare som funkar bra med kicken. Då tycker jag att man får ett snyggt och "fylligt" sound.

Ett "trick" som jag alltid gör med basen är att först programmera den i vanliga 1/8delar, därefter så markerar jag tonerna och väljer 1/64delar och förminskar. Om man gör så, så krockar inte kicken och basen 😲 Då slipper du att mecka med sidechain och skit.

För att undvika att mixen ska dista så brukar jag börja med att slänga in kicken och därefter sänka den till -9db och därefter bygga mitt beat . Då brukar det låta schysst tycker jag iaf!

Såg lite längre upp i tråden att någon nämnde Nexus. Jag tycker också att det är en bra synth. Dock är det tråkigt att den blev crackad och efter det har man hört alla sletna cascada/tune up leads i varannan amatör låt. En annan synth som du borde checka är Sylenth 1 från Lennar Digital, som låter snuskigt bra!

En sak som är värd att nämna är att mixen är viktigare än mastringen. Så lägg inte ner massa onödig tid på att läsa 141241241sidor om mastring - läs istället om mixning. Min mastrings kedja brukar se ut ungefär så här: först en eq: skär bort allt under 30hz och 20k, efter det en exiter, sedan en multibandskompressor och tillsist en limiter!

Nu har jag ingenaning om det jag har skrivit kommer vara till någon hjälp, men hoppas det iaf!

Här är en demo som jag gjorde idag - jag har försökt efterlikna Rob Mayths gammla sound! Om du har några frågor om hur jag har gjort eller liknande så är det bara att fråga på!

Här är länken: http://www.speedyshare.com/134136806.html

Lycka till!

sorry för slarvig skrivning - orkar inte fixa : ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan dela med mig av lite tips som funkar för mig men dock inte för andra kanske...

Anyway...

Jag använder nästan aldrig kompressor på kicken som många andra gör - jag går efter Manuels tips (skaparen bakom vengeance-plattorna) - han säger att dom redan är färdig processerade, så man behöver ingen kompressor. Kompressor använder jag bara på sång.

Istället för att eq:a sönder / lägga på kompressor så letar jag hellre upp en schysst ride, clap och snare som funkar bra med kicken. Då tycker jag att man får ett snyggt och "fylligt" sound.

Ett "trick" som jag alltid gör med basen är att först programmera den i vanliga 1/8delar, därefter så markerar jag tonerna och väljer 1/64delar och förminskar. Om man gör så, så krockar inte kicken och basen 😲 Då slipper du att mecka med sidechain och skit.

För att undvika att mixen ska dista så brukar jag börja med att slänga in kicken och därefter sänka den till -9db och därefter bygga mitt beat . Då brukar det låta schysst tycker jag iaf!

Såg lite längre upp i tråden att någon nämnde Nexus. Jag tycker också att det är en bra synth. Dock är det tråkigt att den blev crackad och efter det har man hört alla sletna cascada/tune up leads i varannan amatör låt. En annan synth som du borde checka är Sylenth 1 från Lennar Digital, som låter snuskigt bra!

En sak som är värd att nämna är att mixen är viktigare än mastringen. Så lägg inte ner massa onödig tid på att läsa 141241241sidor om mastring - läs istället om mixning. Min mastrings kedja brukar se ut ungefär så här: först en eq: skär bort allt under 30hz och 20k, efter det en exiter, sedan en multibandskompressor och tillsist en limiter!

Nu har jag ingenaning om det jag har skrivit kommer vara till någon hjälp, men hoppas det iaf!

Här är en demo som jag gjorde idag - jag har försökt efterlikna Rob Mayths gammla sound! Om du har några frågor om hur jag har gjort eller liknande så är det bara att fråga på!

Här är länken: http://www.speedyshare.com/134136806.html

Lycka till!

sorry för slarvig skrivning - orkar inte fixa : ☺️

Är inte det själva låten av Mayth? Låter exakt likadant :S Bra gjort isåfall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Likadant gör det inte riktigt, han har lite hårdare snare och jag har inte fått fram rätt leadljudet riktigt, men jobbar på det 🙂

En fråga Munkie: Du är medlem på EA, right? Du gör skön musik iaf! Fortsätt så!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för alla svar! Har PM'at några av er för lite närmare info om hur ni gör när ni producerar och lite övriga tips. 🙂 Men hoppas vi kan låta tråden vara öppen ett tag till om jag skulle få fler frågor att ställa i tråden. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Likadant gör det inte riktigt, han har lite hårdare snare och jag har inte fått fram rätt leadljudet riktigt, men jobbar på det 😄

En fråga Munkie: Du är medlem på EA, right? Du gör skön musik iaf! Fortsätt så!

peace!

Aa, jag är medlem på EA! Tackar! Du är väl med i duon Sjodahl o Gabbe? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...