Jump to content
Annons

Behringer truth 2030 / 2031


Johannesmusik

Recommended Posts

Annons

jag har B2030A och den ger dåligt med bas (när du hör basen bra är den för hög i vanliga högtalare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har funderat på vad skillnaden är mellan behringer truth 2030A och behringer truth 2031A, men inte fått något svar. Nu vänder jag mig till er.

Vad är skillnaden? Är det en stor skillnad och är skillnaden värd ca 400kr mer än 2030?

Tacksam för svar snabbt!

Skillnaden är att 2030A har ett baselement på 6, 3/4 tum och har en total effekt på 105W, medans 2031A har ett baselement på 8, 3/4 tum och en total effekt på 225W, vilket gör att 2031A både ger en bättre basåtergivning och kan spela upp en högre volym. Så vilka du ska köpa beror naturligtvis på dina krav och vad du ska använda dom till. Jag själv har ett par 2031A och tycker dom fungerar utmärkt även fast diskanten är lite "luddig". Allt handlar om att lära sig jobba med dom, och det gäller för alla monitorer.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har funderat på vad skillnaden är mellan behringer truth 2030A och behringer truth 2031A, men inte fått något svar. Nu vänder jag mig till er.

Vad är skillnaden? Är det en stor skillnad och är skillnaden värd ca 400kr mer än 2030?

Tacksam för svar snabbt!

Skillnaden är att 2030A har ett baselement på 6, 3/4 tum och har en total effekt på 105W, medans 2031A har ett baselement på 8, 3/4 tum och en total effekt på 225W, vilket gör att 2031A både ger en bättre basåtergivning och kan spela upp en högre volym. Så vilka du ska köpa beror naturligtvis på dina krav och vad du ska använda dom till. Jag själv har ett par 2031A och tycker dom fungerar utmärkt även fast diskanten är lite "luddig". Allt handlar om att lära sig jobba med dom, och det gäller för alla monitorer.

Mvh

Fredrik Sonefors

Jag ska ha monitorerna till min hemstudio i ett rum på ca 4x5m och jag är en nybörjare som ska börja att köra lite covers. Jag lyssnar mycket på deathmetal, så jah hoppas inte diskanten där skär sig eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har funderat på vad skillnaden är mellan behringer truth 2030A och behringer truth 2031A, men inte fått något svar. Nu vänder jag mig till er.

Vad är skillnaden? Är det en stor skillnad och är skillnaden värd ca 400kr mer än 2030?

Tacksam för svar snabbt!

Skillnaden är att 2030A har ett baselement på 6, 3/4 tum och har en total effekt på 105W, medans 2031A har ett baselement på 8, 3/4 tum och en total effekt på 225W, vilket gör att 2031A både ger en bättre basåtergivning och kan spela upp en högre volym. Så vilka du ska köpa beror naturligtvis på dina krav och vad du ska använda dom till. Jag själv har ett par 2031A och tycker dom fungerar utmärkt även fast diskanten är lite "luddig". Allt handlar om att lära sig jobba med dom, och det gäller för alla monitorer.

Mvh

Fredrik Sonefors

Jag ska ha monitorerna till min hemstudio i ett rum på ca 4x5m och jag är en nybörjare som ska börja att köra lite covers. Jag lyssnar mycket på deathmetal, så jah hoppas inte diskanten där skär sig eller något.

Okej! Något att tänka på vid köp av ett par monitorer är akustiken i rummet där man ska jobba. Desto högre volym du har i ett obehandlat rum, desto mer reflektioner får du. Men har man ett par bra hörlurar att varva med så brukar det fungera bra om man vet vad man håller på med. Studio har haft ganska många bra tips om akustikbehandling för "hemmapulare", så det borde du kolla in. Sen är det värt att tänka på att det tar ganska lång tid att lära känna sina monitorer riktigt bra, så räkna med sex månader iallafall, och även om du har ett par bra monitorer så måste du ändå referenslyssna på så många ställen du bara kan. Hemmastereon, Ipod/mp3 spelare, lilla stereon, datorn, bilen, ja du fattar 😕 Hur som helst så rekomenderar jag 2031A för dess storlek och återgivning, även om diskanten är lite "luddig" som jag tidigare skrev.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Något att tänka på vid köp av ett par monitorer är akustiken i rummet där man ska jobba. Desto högre volym du har i ett obehandlat rum, desto mer reflektioner får du.

Fredrik Sonefors

Nja, reflektionerna är alltid lika starka i förhållande till direktljudet men om man lyssnar på riktigt låg volym så kanske reflexerna blir lägre än rummets egenbrus och inte märks lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Något att tänka på vid köp av ett par monitorer är akustiken i rummet där man ska jobba. Desto högre volym du har i ett obehandlat rum, desto mer reflektioner får du.

Fredrik Sonefors

Nja, reflektionerna är alltid lika starka i förhållande till direktljudet men om man lyssnar på riktigt låg volym så kanske reflexerna blir lägre än rummets egenbrus och inte märks lika mycket.

Kom inte och lek besserwisser Gilbert, det gör du så bra i alla andra trådar. Lägre volym medför att du hör mer av direkt ljudet, förutsatt att du sitter rätt placerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Något att tänka på vid köp av ett par monitorer är akustiken i rummet där man ska jobba. Desto högre volym du har i ett obehandlat rum, desto mer reflektioner får du.

Fredrik Sonefors

Nja, reflektionerna är alltid lika starka i förhållande till direktljudet men om man lyssnar på riktigt låg volym så kanske reflexerna blir lägre än rummets egenbrus och inte märks lika mycket.

Kom inte och lek besserwisser Gilbert, det gör du så bra i alla andra trådar. Lägre volym medför att du hör mer av direkt ljudet, förutsatt att du sitter rätt placerad.

och en trevlig kväll på dig med... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Zogge (oregistrerad)
jag funderar på fall jag ska köpa ett par 2030 för 1500:- (kanske billigare, prutbart) eller 2031 för 2300:-

vad tycker ni låter vettigast? vilka är mest värda sitt pris? 🙂

Jag tycker du ska vänta och avvakta de nya Behringermonitorerna som kommer med ART-Teknik i diskanten (Accelerated Ribbon Technique). Jag tror dessa kommer till Sverige nu i mars. Ett företag som handlar med Behringer och har bra priser, är Accurate Audio. Kolla på deras hemsida!

Jag köpte ett par monitorer med ART-teknik av märket ADAM i december. Jag är supernöjd med ljudet. Verkligen en innovation som förbättrar diskant och övre mellan... Dessutom lär ART leverera ljudet 4 ggr snabbare än en Dometweeter.

Tidigare inlagor om mindre bas m.m. tycker jag du ska ta med en nypa salt! Allt beror på hur du har det i lyssningsrummet/hemstudion. Större högtalare gör att du får "dra på" för att få ett optimalt lyssningsljud och frågan är om detta är så lyckat i en hemmastudio? De små 2030 är jättebra i de flesta sammanhang. Nu vet man ju inte hur Behringers ART låter, men det kan vara intressant att jämföra. Jag lyssnade på Samsons ART-monitorer och de lät inte alls bra. Enligt expertisen här, så har ADAM utvecklat en egen ART (som är kanon!). Men Behringer har slagit världen med häpnad tidigare...

I varje fall, låt dina egna öron avgöra och sila 50% av tekniksnacket som förekommer här. Det är ju du som ska vara nöjd...

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Något att tänka på vid köp av ett par monitorer är akustiken i rummet där man ska jobba. Desto högre volym du har i ett obehandlat rum, desto mer reflektioner får du.

Fredrik Sonefors

Nja, reflektionerna är alltid lika starka i förhållande till direktljudet men om man lyssnar på riktigt låg volym så kanske reflexerna blir lägre än rummets egenbrus och inte märks lika mycket.

Kom inte och lek besserwisser Gilbert, det gör du så bra i alla andra trådar. Lägre volym medför att du hör mer av direkt ljudet, förutsatt att du sitter rätt placerad.

Han leker inte Sonefors!

Han är besserwisser i det här fallet och tur är väl det.

...andas, använd energin!!!! Tänk DiLeva!

Hi hi hi!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har ett par B2030A och är väldigt nöjd med dom... Men jag kommer nog köpa ett par Yamaha MSP7 ganska snart... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderar på fall jag ska köpa ett par 2030 för 1500:- (kanske billigare, prutbart) eller 2031 för 2300:-

vad tycker ni låter vettigast? vilka är mest värda sitt pris? 🙂

Jag tycker du ska vänta och avvakta de nya Behringermonitorerna som kommer med ART-Teknik i diskanten (Accelerated Ribbon Technique). Jag tror dessa kommer till Sverige nu i mars. Ett företag som handlar med Behringer och har bra priser, är Accurate Audio. Kolla på deras hemsida!

Jag köpte ett par monitorer med ART-teknik av märket ADAM i december. Jag är supernöjd med ljudet. Verkligen en innovation som förbättrar diskant och övre mellan... Dessutom lär ART leverera ljudet 4 ggr snabbare än en Dometweeter.

Tidigare inlagor om mindre bas m.m. tycker jag du ska ta med en nypa salt! Allt beror på hur du har det i lyssningsrummet/hemstudion. Större högtalare gör att du får "dra på" för att få ett optimalt lyssningsljud och frågan är om detta är så lyckat i en hemmastudio? De små 2030 är jättebra i de flesta sammanhang. Nu vet man ju inte hur Behringers ART låter, men det kan vara intressant att jämföra. Jag lyssnade på Samsons ART-monitorer och de lät inte alls bra. Enligt expertisen här, så har ADAM utvecklat en egen ART (som är kanon!). Men Behringer har slagit världen med häpnad tidigare...

I varje fall, låt dina egna öron avgöra och sila 50% av tekniksnacket som förekommer här. Det är ju du som ska vara nöjd...

Zogge

nä ja tyckte bara att det lät som 2 ganska bra erbjudanden, det ska ju tydligen vara ganska svårt att hitta beggade truth till vettiga priser eftersom alla är så nöjda med dom 😄 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par B2030A och är väldigt nöjd med dom... Men jag kommer nog köpa ett par Yamaha MSP7 ganska snart... 😄

tycker du det är värt att pröjsa 1500:- (kanske lite mindre) för dom? de blir ju ett riktigt uppbyte från ullaredhörlurar för 70 spänn å halvtsprängda hifi högtalare hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har ett par B2030A och är väldigt nöjd med dom... Men jag kommer nog köpa ett par Yamaha MSP7 ganska snart... 😄

tycker du det är värt att pröjsa 1500:- (kanske lite mindre) för dom? de blir ju ett riktigt uppbyte från ullaredhörlurar för 70 spänn å halvtsprängda hifi högtalare hehe 😛

Jag tycker dom är värd 2000:- om dom är hela och fina. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...