Jump to content
Annons

Förvrängt ljud vid inspelning med VST-instrument


Lindfors

Recommended Posts

Jag har problem med att ljudet blir förvrängt när jag spelar in VST-instrument, detta inträffar alltså bara när jag lyssnar på själva inspelningen, när jag bara testar spela VSTi med klaviaturen så låter det bra. Ljudbilden är svårbeskriven men ljudet blir ungefär som en extremt dåligt komprimerad mp3-låt. det försvinner helt enkelt frevenser som gör att ljudet låter intetsägande och skrikigt. Te x piano så försvinner det väldigt mycket och kvar blir bara ett vasst dåligt plinkande som påminner svagt om pianoljud.

Dator:

Athlon 1 Ghz, 384 Mb RAM, SB Live! med senaste Kxprojects drivrutiner.

Klaviatur: Yamaha CLP-120 elpiano.

Kör Cubase SX 2.03 och Windows XP SP2

Har förbrilt testat ändra inställningar, både ASIO och i Mixern utan resultat.

Det handlar alltså inte om fördröjningar för jag kan spela in flera kanaler i 5-10 ms utan problem.

Är VÄLDIGT tacksam om någon kan lösa mitt problem.

Mvh.

Lindfors

Redigerat av Lindfors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som fasfel.. du har inte routat samma in och utgång till samma port?

( kanal 1:s ingång till kanal 1:s utgång )

Men lite som Mannex säger... ett program för 8 papp mot ett ljudkort för "tre o femti"..typ.. jag skulle satsa på ett bättre ljudkort som kan matcha prestandan i mjukvaran bättre.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så är det inte alls crackat, vi har en skol-licens som man får låna hem under tiden man gör sitt projektarbete.

Meningen var att jag egentligen skulle sitta på skolan och spela in men eftersom jag kände till kxproject så ville jag prova.

Vad innebär fasfel i det här fallet då, hur kontrollerar jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du extern mixer till ditt ljudkort?

Det enda jag kan tänka mig här är att du har en ( utgående ) monitorsignal som routas tillbaka till samma ingång.

Har du en hårdvarumixer så är det troligtvis så att du tar ut ljudkortets utgångar till 2 kanaler i mixern som sedan skickas tillbaka in i ljudkortet...

I vanliga fall när man råkat klicka fel och routat ingång till utgång i Cubase resulterar det i att staplarna går i botten på mindre än 0,2ms och det blir ett fasligt liv...så du märker direkt att något är fel...

Det verkar inte direkt vara det felet du fått nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...