Jump to content
Annons

Backup HD


4Trax

Recommended Posts

Måste tjacka en extern FW Hårddisk som backup. Har kört på DVD men nu orkar jag inte längre.

Tänkte bara droppa över filerna som är klara och den behöver inte vara igång hela tiden .

Vill bara att den ska vara bra och hålla länge.

Det finns jätte billiga hårddiskar men tror ju att de inte har den bästa mekaniken/kvaliten för att hålla länge.

Vad ska man ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns rätt mycket tyckt om detta med externa diskar - läs det först. Generellt, så finns det alltid måndagsexemplar.

Lacie, som en gång i tiden hade status (och rejäla priser) verkar ingen rekommendera idag. Jag tycker att du nog

kan köpa vad som helst (inkl. WD), men håll dig till kända märken, så går det alltid att hitta omdömen om disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken som sitter i de externa lådorna, är inget speciellt, utan exakt samma diskar som man kan köpa själv och sätta in i en betydligt billigare extern låda som man köper tom. Gör man så, så slipper man betala för de externa märkesdiskarnas design och för att någon ska stoppa in disken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken som sitter i de externa lådorna, är inget speciellt, utan exakt samma diskar som man kan köpa själv och sätta in i en betydligt billigare extern låda som man köper tom. Gör man så, så slipper man betala för de externa märkesdiskarnas design och för att någon ska stoppa in disken. 😆

Jo, det är jag fullkommligt medveten om men vilka märken är att lita på Samsung, hitachi, seagate, maxtor, western digital osv...????

Link to comment
Dela på andra sajter

Allihopa är bra. För egen del är jag inne på ett antal av varje, med den reservationen att en Maxtor lagt av för mig.

Ersättningsdisken funkar däremot kanon.

Det där med chassi och hårddisk som man plockar ihop själv går att få billigt, men jag har aldrig hittat en prisvärd kombination

annat än billiga chassin på Tradera. Ibland kommer det "supererbjudanden" på externa historier av kända märken,

det är en bra idé att nappa på.

Det som är bra när man bygger själv är möjligheten att byta någon av delarna om de går sönder.

Sök lite på priser, det brukar vara kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken som sitter i de externa lådorna, är inget speciellt, utan exakt samma diskar som man kan köpa själv och sätta in i en betydligt billigare extern låda som man köper tom. Gör man så, så slipper man betala för de externa märkesdiskarnas design och för att någon ska stoppa in disken. 😆

Jo, det är jag fullkommligt medveten om men vilka märken är att lita på Samsung, hitachi, seagate, maxtor, western digital osv...????

Samsung, Seagate och Western Digital vet jag är bra (Western Digital hade våldsamma kvalitetsproblem för flera år sedan, men är numera tillförlitliga). Hitachi skulle jag inte rekommendera ens till min värste ovän (om jag nu hade några sådana... 😆 ). Maxtor brukar vara lite högljudda. Western Digital har alltid varit högljudda tidigare, men verkar nu ha kommit med tysta diskar också.

Lacie, som nämndes tidigare, har aldrig hållit sig till ett specifikt fabrikat, utan där är det en vild chansning eftersom det blir den disk som råkar vara billigast för stunden, som stoppas in i deras lådor. Har man tur så är det en tyst och tillförlitlig disk, men har man otur så är den våldsamt högljudd och sämsta skrotet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då har jag haft tur i alla år har bara kört Lacie diskar minst 10 st och inga problem (peppar peppar......)men har ju hört dåligt om dom den senaste tiden.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror problemet med Lacie-diskarna som alltid pajjar beror på upphängningen... Folk bär omkring på sina FW-diskar och så pajjar dom om dom inte ligger väldigt bra skyddade. Vet massor av personer vars Lacie-diskar krashat totalt (samtliga av den där "made by porsche"-modellen). Har dessvärre en sån själv nu som backupdisk, men den ligger åtminstånde still på sin plats hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bisak:

Om det är en disk för backup, så finns det väl egentligen ingen anledning att kosta på sig FW, som generellt är dyrare än USB? Det kanske bara handlar om ett par hundra, men men...

Firewire blir lite snabbare - men eSATA är snabbast, om den möjligheten finns.

Själv köra jag image-backup till en eSATA-disk, medan filbackupen går till en LAN-disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...