Jump to content
Annons

Ställa in BufferSize rätt?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Nu kommer det väl en rätt dum fråga.

Jag undrar detta med Buffer Size.

När jag öppnar Asio Direct Sound Full duplex Setup så står mitt ljudkort på 2048 i buffersize.

Är detta inte väldigt mycket?

Eller skiter Cubase i dom och använder min egna Asio Control Panel ifrån Focusrite?

Den står nu på

Asio Buffer Size 10.0ms

Firewire Buffersize 2.0ms

Input Latency 11.6ms

Output Latency 15,5ms

Är det verkligen bra?

Windows Xp Pro ( Installerat äntligen )

Har en 3.0ghz Dual Core

4gb Ram

7200 rpm

Tacksam för svar!

Mvh Tommie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I CB (eller valfritt musikprogram) så ska du använda "ASIO-"Märket/modell på ljudkortet""-drivrutinen. Om du ska spela in med midiklaviatur så ställer du in "buffersize" på lägsta värdet (för lägsta fördröjning=högre CPU-last) och om du bara ska mixa (inte behöver låg fördröjning) så ökar du värdet (till t ex 1024 samples) så du kan använda fler pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I CB (eller valfritt musikprogram) så ska du använda "ASIO-"Märket/modell på ljudkortet""-drivrutinen. Om du ska spela in med midiklaviatur så ställer du in "buffersize" på lägsta värdet (för lägsta fördröjning=högre CPU-last) och om du bara ska mixa (inte behöver låg fördröjning) så ökar du värdet (till t ex 1024 samples) så du kan använda fler pluggar.

Det där är jag medveten om, men problemet är att mina Asio drivrutiner som följer med Focusrite inte går att ställa in med samples.

Det ända är i ms och inget annat, för mig låter detta väldigt skumt.

4ms till 40ms kan jag ändra i Focusrites drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Verkar inte hända något i tråden så jag hoppar mellan lite här för att slippa starta ny tråd, hoppas det inte gör så mycket. 😄

Jag antar att det inte går att få så låg latency med vanligt standard ljudkort likt mitt Realtek AC97 men går det att slippa hack och dropoouts? Jag har sökt och läst runt men de flesta handlar om folk som har ljudkort. Mina värden:

Input Latency: 325ms

Output Latency 46ms

Buffersize: 2048

Asiodriver: Asio DirectX Full Duplex Driver

(Dator: 1,6Ghz, 2Gb-ram,80+320Gb HD)

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte hända något i tråden så jag hoppar mellan lite här för att slippa starta ny tråd, hoppas det inte gör så mycket.

Jag antar att det inte går att få så låg latency med vanligt standard ljudkort likt mitt Realtek AC97 men går det att slippa hack och dropoouts? Jag har sökt och läst runt men de flesta handlar om folk som har ljudkort. Mina värden:

Input Latency: 325ms

Output Latency 46ms

Buffersize: 2048

Asiodriver: Asio DirectX Full Duplex Driver

(Dator: 1,6Ghz, 2Gb-ram,80+320Gb HD)

Mvh

Memphis

Tjena

På den tiden jag körde med Creatives kort använde jag KX:s ASIO-drivare. Funkar även för andra kort, kanske även för ditt.

Kan vara värt att testa i alla fall.

Eller för den delen, ASIO4ALL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte hända något i tråden så jag hoppar mellan lite här för att slippa starta ny tråd, hoppas det inte gör så mycket.

Jag antar att det inte går att få så låg latency med vanligt standard ljudkort likt mitt Realtek AC97 men går det att slippa hack och dropoouts? Jag har sökt och läst runt men de flesta handlar om folk som har ljudkort. Mina värden:

Input Latency: 325ms

Output Latency 46ms

Buffersize: 2048

Asiodriver: Asio DirectX Full Duplex Driver

(Dator: 1,6Ghz, 2Gb-ram,80+320Gb HD)

Mvh

Memphis

Tjena

På den tiden jag körde med Creatives kort använde jag KX:s ASIO-drivare. Funkar även för andra kort, kanske även för ditt.

Kan vara värt att testa i alla fall.

Eller för den delen, ASIO4ALL.

Tja Lazarus, tack för svar. 😉 Hm.. Dessa drivers finns ju inte att välja i Cubase så kan man få tag i dessa utan att skaffa ett nytt ljudkort? Ladda ner gratis måhända? (Lagligt alltså)

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte hända något i tråden så jag hoppar mellan lite här för att slippa starta ny tråd, hoppas det inte gör så mycket.

Jag antar att det inte går att få så låg latency med vanligt standard ljudkort likt mitt Realtek AC97 men går det att slippa hack och dropoouts? Jag har sökt och läst runt men de flesta handlar om folk som har ljudkort. Mina värden:

Input Latency: 325ms

Output Latency 46ms

Buffersize: 2048

Asiodriver: Asio DirectX Full Duplex Driver

(Dator: 1,6Ghz, 2Gb-ram,80+320Gb HD)

Mvh

Memphis

Tjena

På den tiden jag körde med Creatives kort använde jag KX:s ASIO-drivare. Funkar även för andra kort, kanske även för ditt.

Kan vara värt att testa i alla fall.

Eller för den delen, ASIO4ALL.

Tja Lazarus, tack för svar. 😉 Hm.. Dessa drivers finns ju inte att välja i Cubase så kan man få tag i dessa utan att skaffa ett nytt ljudkort? Ladda ner gratis måhända? (Lagligt alltså)

/Memphis

KX är ett opensource-projekt så det är bara att ladda ner och testa:

http://kxproject.lugosoft.com/

Är drivaren kompatibel med ditt audiochip så kommer KX ASIO att dyka upp i Cubase inställningar.

Annars kan jag rekomendera ett Focusrite Saffire där det finns drivrutiner till både XP och Mac (om du får för dig att byta system).

Lycka till!

Redigerat av Lazarus
Link to comment
Dela på andra sajter

KX är ett opensource-projekt så det är bara att ladda ner och testa:

http://kxproject.lugosoft.com/

Är drivaren kompatibel med ditt audiochip så kommer KX ASIO att dyka upp i Cubase inställningar.

Annars kan jag rekomendera ett Focusrite Saffire där det finns drivrutiner till både XP och Mac (om du får för dig att byta system).

Lycka till!

Tja Lazarus! Jag testade med KX-drivern men det funkade inte. Jag testade istället med Asio4all och jösses! 🙂 Funkade kalas och jag fick ner min Input Latency från 325 till 20ms och min Outputlatency från 46 till 20ms! Vilken skillnad det är när man spelar, det svarar helt plötsligt direkt. 🙂 Och mina hack o dropouts har försvunnit, väldigt skönt! Buffersizen sjönk från 2048 till 873. 🙂 Jag har ju hört talas om Asio4all här o där men antagit att det varit något som följt med ljudkort eller nått. 😉 Känner mig lite dum när man lidit av de här problemen i över ett år.. 😉 Synnerligen lärofullt det här. 🙂 Tack för hjälpen och haregott!

SoloNo1, nu ska jag inte störa din tråd mer.. 😉 Tack. 🙂 Kanske kan detta vara till hjälp för dig? Eller undrar du bara om din buffersize verkligen ska vara så hög eller stör du dig av det praktiskt i form av fördröjning eller hack?

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
KX är ett opensource-projekt så det är bara att ladda ner och testa:

http://kxproject.lugosoft.com/

Är drivaren kompatibel med ditt audiochip så kommer KX ASIO att dyka upp i Cubase inställningar.

Annars kan jag rekomendera ett Focusrite Saffire där det finns drivrutiner till både XP och Mac (om du får för dig att byta system).

Lycka till!

Tja Lazarus! Jag testade med KX-drivern men det funkade inte. Jag testade istället med Asio4all och jösses! 🙂 Funkade kalas och jag fick ner min Input Latency från 325 till 20ms och min Outputlatency från 46 till 20ms! Vilken skillnad det är när man spelar, det svarar helt plötsligt direkt. 🙂 Och mina hack o dropouts har försvunnit, väldigt skönt! Buffersizen sjönk från 2048 till 873. 🙂 Jag har ju hört talas om Asio4all här o där men antagit att det varit något som följt med ljudkort eller nått. 😉 Känner mig lite dum när man lidit av de här problemen i över ett år.. 😉 Synnerligen lärofullt det här. 🙂 Tack för hjälpen och haregott!

SoloNo1, nu ska jag inte störa din tråd mer.. 😉 Tack. 🙂 Kanske kan detta vara till hjälp för dig? Eller undrar du bara om din buffersize verkligen ska vara så hög eller stör du dig av det praktiskt i form av fördröjning eller hack?

Mvh

Memphis

Det förklarar varför du inte förstog vad jag menade med latency problem i den där tråden du vet... 🙂

Kul att du fått det att funka bra Memphis!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SoloN1

Prova att ställa latencyn tills det börjar knastra.

Höj sedan tills knastret försvinner.

Spelar du in i 44.1kHz så motsvarar 1ms = 44.1 samples

Hoppas det hjälper att förstå bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

KX är ett opensource-projekt så det är bara att ladda ner och testa:

http://kxproject.lugosoft.com/

Är drivaren kompatibel med ditt audiochip så kommer KX ASIO att dyka upp i Cubase inställningar.

Annars kan jag rekomendera ett Focusrite Saffire där det finns drivrutiner till både XP och Mac (om du får för dig att byta system).

Lycka till!

Tja Lazarus! Jag testade med KX-drivern men det funkade inte. Jag testade istället med Asio4all och jösses! 🙂 Funkade kalas och jag fick ner min Input Latency från 325 till 20ms och min Outputlatency från 46 till 20ms! Vilken skillnad det är när man spelar, det svarar helt plötsligt direkt. 🙂 Och mina hack o dropouts har försvunnit, väldigt skönt! Buffersizen sjönk från 2048 till 873. 🙂 Jag har ju hört talas om Asio4all här o där men antagit att det varit något som följt med ljudkort eller nått. 😉 Känner mig lite dum när man lidit av de här problemen i över ett år.. 😉 Synnerligen lärofullt det här. 🙂 Tack för hjälpen och haregott!

SoloNo1, nu ska jag inte störa din tråd mer.. 😉 Tack. 🙂 Kanske kan detta vara till hjälp för dig? Eller undrar du bara om din buffersize verkligen ska vara så hög eller stör du dig av det praktiskt i form av fördröjning eller hack?

Mvh

Memphis

Det var en prestandaförbättring som heter duga 🙂

Ha det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...