Jump to content
Annons

Tobber (oregistrerad)

Recommended Posts

Tobber (oregistrerad)

Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Kort om en kompressor.

En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet,

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Det låter som det du du behöver främst är en EQ. Med EQ kan du ställa in hur starka de olika frekvenserna skall låta i förhållande till varandra. Har gitarren ett för "ljust" läte så kan du sänka de ljusa tonerna. Jag förstår inte riktigt hur ditt problem ter sig, jag kanske missuppfattar dig?

En kompressor trycker ju ihop ljudet som du beskriver. Då gäller det ju dock inte ljudskillnaderna mellan de olika strängarna utan mellan ljuden i sin helhet. Det innebär att det kan bli lite stökigt att på det sättet försöka pressa fram individuella toner ur ackord. Det kan exempelvis bli så att bara vissa frekvenser på vissa toner lyfts fram. Det är givetvis inte omöjligt att få det riktigt bra i alla fall. Det beror lite på hur själva slaget går till. Vid ett relativt långsamt slag nerifrån och upp bör det inte vara något problem. Kompressorn gör ju dock ett utmärkt jobb när det gäller individuella toner, exempelvis fingerspel.

Annars finns ju multibandskompressorer som kan komprimera olika frekvenser olika mycket och på så vis pressa fram önskade frekvenser extra mycket.

Primärt skulle jag ändå rekomendera att du försöker spela på så vis att ljudet är behagligt redan vid inspelning. Annars kan du laborera med samtliga av dessa effekter.

EDIT: Alltså, pratar vi om "höga" och "låga" toner eller "svaga" och "starka"? Jag blev förvirrad.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Kort om en kompressor.

En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet,

Inte helt korrekt.

Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn...

När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar...

Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten.

Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen.

Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Kort om en kompressor.

En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet,

Inte helt korrekt.

Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn...

När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar...

Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten.

Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen.

Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲

Det är ju ännu dummare.

Rimligast är:

starkt-svagt om dynamik

högt-lågt om tonhöjd

mörkt-ljust låter snarare som man pratar om klangfärg

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar kort och gott vad man använder en compressor (inte luft) till

Kan man jämna ut skillnaderna när man tex spelar ett ackord ,så att dom ljusa tonerna inte klingar så högt

helt enkelt att stryper dynamiken

Har visserligen en billig förstärkare till min Epiphone SG 400,en Peavey Blazer 158,men när man drar på lite volym så upplever jag att skillnaderna i höga och ljuda toner blir så plågsamt stor

Och det låter jävligt dåligt,men jag kanske har missuppfattat alltihop

Tack på förhand

Tobbe

Kort om en kompressor.

En kompressor Höjer de låga tonerna och sänker de höga, alltså komprimerar ljudet,

Inte helt korrekt.

Kompressorn sänker ljudet med ett visst förhållande till den ursprungliga nivån om det överstiger en viss tröskelnivå - och det innebär att skillnaden mellan starkt och svagt minskar. Kompressorn i sig höjer alltså inget ljud, utan minskar bara dynamiken. Ofta har man en makeup-gain efter kompressorn, där man kan höja om det behövs - men den är bara avsedd för att man ska se till att volymen är lika före och efter kompressorn...

När man pratar om högt och lågt, så är det läge för missuppfattningar...

Om ljudet är högt, så tolkar vissa det som att det är starkt, medan andra tolkar det som att det är toner uppe i diskanten.

Om ljudet är lågt, så tolkar vissa det som att det är svagt, medan andra uppfattar det som toner nere i basen.

Det kan alltså vara bättre att använda starkt och svagt om ljudstyrkan - och kanske mörkt och ljust om det är tonhöjden man menar... Förvirringen blir lätt total om man inte har ett gemensamt språk... 😲

Det är ju ännu dummare.

Rimligast är:

starkt-svagt om dynamik

högt-lågt om tonhöjd

mörkt-ljust låter snarare som man pratar om klangfärg

Håller med - men eftersom det är många som använder just högt och lågt på ett underligt sätt, så är det kanske smartare att inte använda orden alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...