Jump to content
Annons

Vilken effekt/plugin anvands har?


StarProductions

Recommended Posts

Hej, letar efter en cool effekt som anvands pa vocals men vet inte vad det heter eller hur jag kan fa det att lata sa.

Nan som vet vad det ar?

Lyssna här!

Ganska exakt 1 minut i laten hander det natt med sjalva sangen/rosten, det ar som sma "cuts", valdigt intressant.

Laten heter CHERA, enda laten pa sidan.

Tack pa forhand, behover veta hur jag far till det for min egen projekt.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tror dom bara klippt i audiofilen helt enkelt.

Precis. Om det är nån enstaka sån effekt du vill åt så är det nog enklast att klippa ut "eh" och kopiera/flytta runt. Annars kan du klippa ut en eller flera stavelser och lägga in i en sampler. Då kan du spela röstklippen med ett midi keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina laptophögtalare låter det mer som en gate som stängs/öppnas några gånger...

Så kan man också göra, men blir det verkligen sån där attack på ljudet när man använder en gate? Menar du att han egentligen sjunger "eeeeeeeeeeh" fast gaten hackar upp det till korta "eh"?

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina laptophögtalare låter det mer som en gate som stängs/öppnas några gånger...

Så kan man också göra, men blir det verkligen sån där attack på ljudet när man använder en gate? Menar du att han egentligen sjunger "eeeeeeeeeeh" fast gaten hackar upp det till korta "eh"?

Det är precis så jag menar. Tycker det låter som ett uppstyckat eeeeeeeeooh. Förstår inte riktigt hur du menar med attacken, om man styr gaten med ett syntljud med kort attack blir gatens attack lika kort.

Har nu lyssnat på effekten i lurar och tycker att det låter gate även där. Men jag har ofta fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina laptophögtalare låter det mer som en gate som stängs/öppnas några gånger...

Så kan man också göra, men blir det verkligen sån där attack på ljudet när man använder en gate? Menar du att han egentligen sjunger "eeeeeeeeeeh" fast gaten hackar upp det till korta "eh"?

Det är precis så jag menar. Tycker det låter som ett uppstyckat eeeeeeeeooh. Förstår inte riktigt hur du menar med attacken, om man styr gaten med ett syntljud med kort attack blir gatens attack lika kort.

Har nu lyssnat på effekten i lurar och tycker att det låter gate även där. Men jag har ofta fel 🙂

Jag tyckte att alla "eh" lät helt identiska (vilket de inte borde göra om det är en lång gatad sampling) och att detta hördes tydligt på attacken, men nu blev jag osäker. Jaja, strunt samma. Man kan göra på flera olika sätt, men att sidechaina en gate är ju helt klart roligast att leka med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina laptophögtalare låter det mer som en gate som stängs/öppnas några gånger...

Så kan man också göra, men blir det verkligen sån där attack på ljudet när man använder en gate? Menar du att han egentligen sjunger "eeeeeeeeeeh" fast gaten hackar upp det till korta "eh"?

Det är precis så jag menar. Tycker det låter som ett uppstyckat eeeeeeeeooh. Förstår inte riktigt hur du menar med attacken, om man styr gaten med ett syntljud med kort attack blir gatens attack lika kort.

Har nu lyssnat på effekten i lurar och tycker att det låter gate även där. Men jag har ofta fel 🙂

Jag tyckte att alla "eh" lät helt identiska (vilket de inte borde göra om det är en lång gatad sampling) och att detta hördes tydligt på attacken, men nu blev jag osäker. Jaja, strunt samma. Man kan göra på flera olika sätt, men att sidechaina en gate är ju helt klart roligast att leka med 🙂

Om sången är tonhöjdskorrigerad innan gejten så blir det väl väldigt lika ljud på alla "eh"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack for alla svar, som ni kanske har forstat sa ar jag bosatt i USA nu mera och darfor skriver lite konstiga tider och saknar aao (med punkter)...

Tack for alla ideer, ska prova sampla en bit och styra med midi men aven gate later intressant. Tips pa nan bra gate som ar enkel att anvanda och passar bra har?

Sidechain har jag aldrig forstat mig pa, har faktiskt aldrig provat, nan bra tips dar?

Tack for all hjalp....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...