Jump to content
Annons

Stående vågor...


Leo (oregistrerad)

Recommended Posts

Leo (oregistrerad)

Hellu.

Sitter och kör en föreställning nu på ca 20 myggor och full orkester.

På ett ställe i pjäsen blir det alltid en väldigt låg rundgång, skulle gissa runt 100Hz.

Om jag på andra ställen i pjäsen drar upp alla myggor till samma nivå så blir det inte någon rundgång.

Då har jag en liten teori som ni kanske kan tro på eller något...

Kan det vara så att det finns en stående våg på 100Hz just på det stället där skådespelarna är när jag får rundgången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Leo (oregistrerad)

När denna "speciella" rundgång sker så är dom så långt ifrån högtalarna dom nästan kan vara, nämligen i bakrekanten på scenen. Problemet är iallfall löst genom ett kraftigt high pass filter.

Så egentligen kan vi lämna teater och istället diskutera om stående vågor kan ge upphov till större risk för rundgång i den aktuella frekvensen. Jag kan inte förklara detta på något annat vis.

Redigerat av Leo
Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Menar inte att en stående våg skulle skapa en rundgång utan istället hjälpa till att skapa en rundgång på just den stående frekvensen.

Om man placerar en sm58 och höjer volymen så _brukar_ det runda på 8kHz.

Men om det finns en stående våg på 100Hz just där 58´an är placerad så, enligt min tanke, kommer 100Hz börja runda tidigare än den annars kanske gjort.

Hur menar du att rummet rundar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

MusicGene: Där har vi kanske en del av lösningen. De låga frekvenserna ökar ju med ca 3dB om ljudkällan är vid golv eller solid vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

ponkass: Är nog rätt säker på att det är 3dB. Vilket ger 9dB i ett hörn. Låter lite mycket med en höjning på 18dB om man sätter sig i ett hörn.

Redigerat av Leo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...