Jump to content
Annons

John Mayers kommande livedvd autotunad?!


Exil

Recommended Posts

Jag fick en länk av en kompis som är stort John Mayer fan, och han frågade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade då att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade på låten han länkade till och det låter onelkligen lite väl perfekt, inte en sur ton i hela låten, och inte en enda sur ton på flera låtar från den kommande dvd:n.

Jag tippar på att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte använt en hårdvarutunare live, då det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel.

Jag har dock inga bevis för att det är autotunad med melodyne eller något liknande i efterhand, men det känns väldigt misstänksamt i mina öron. Ska en livedvd låta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör något om det är någon sur ton?

Här är länken!

Så vad tycker vi om detta? Eller finns det någon som inte tycker det låter tunat?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag fick en länk av en kompis som är stort John Mayer fan, och han frågade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade då att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade på låten han länkade till och det låter onelkligen lite väl perfekt, inte en sur ton i hela låten, och inte en enda sur ton på flera låtar från den kommande dvd:n.

Jag tippar på att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte använt en hårdvarutunare live, då det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel.

Jag har dock inga bevis för att det är autotunad med melodyne eller något liknande i efterhand, men det känns väldigt misstänksamt i mina öron. Ska en livedvd låta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör något om det är någon sur ton?

Här är länken!

Så vad tycker vi om detta? Eller finns det någon som inte tycker det låter tunat?!

Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska en livedvd låta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör något om det är någon sur ton?

Jag tycker att live ska vara live om man säger så. Visst vill jag att ljudet ska vara lite putsat när jag köper dvd:n, men inte att något ska vara ändrat som t.ex felspel, någon sur ton här och där. Jag misstänkte en gång samma sak när jag köpte min första musikdvd som var metropolis 2000 av DT, men när jag sedan såg dem live så försvann mina misstankar 😛 :P

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! 😏
😛

Tur att du hade smileyn med!

John Mayer är grym på såväl rock som blues. Jag tror inte att sångspåren är autotunade.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Mayer är verkligen grym jag håller med, duktig låtskrivare, duktig sångare och duktig gitarrist. Men jag som har jobbat mycket med melodyne tycker mig känna igen att sången är autotunad. Vissa toner bli nästan lite för raka och på visa toner försvinner det naturliga "glidet" upp och ner på toner. Min vän som gav mig länken var också I London nu i somras och såg John Mayer live, och han reagerade väldigt starkt på den här videon. Och han är ett stort fan av John Mayer och vill inte nedvärdera honom utan han blev mest chockad, och därför gav han mig länken och frågade vad jag trodde angående autotuning

Jag är fortfarande tveksam, men Mayer är verkligen grym det vill jag inte ta ifrån honom. Och om det nu har använts autotune så är det nog ändå inte han som har bestämt det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...