Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fick en lÀnk av en kompis som Àr stort John Mayer fan, och han frÄgade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade dÄ att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade pÄ lÄten han lÀnkade till och det lÄter onelkligen lite vÀl perfekt, inte en sur ton i hela lÄten, och inte en enda sur ton pÄ flera lÄtar frÄn den kommande dvd:n.

Jag tippar pÄ att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte anvÀnt en hÄrdvarutunare live, dÄ det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel.

Jag har dock inga bevis för att det Ă€r autotunad med melodyne eller nĂ„got liknande i efterhand, men det kĂ€nns vĂ€ldigt misstĂ€nksamt i mina öron. Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton?

HÀr Àr lÀnken!

SÄ vad tycker vi om detta? Eller finns det nÄgon som inte tycker det lÄter tunat?!

Annons
Postat
Jag fick en lÀnk av en kompis som Àr stort John Mayer fan, och han frÄgade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade dÄ att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade pÄ lÄten han lÀnkade till och det lÄter onelkligen lite vÀl perfekt, inte en sur ton i hela lÄten, och inte en enda sur ton pÄ flera lÄtar frÄn den kommande dvd:n.

Jag tippar pÄ att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte anvÀnt en hÄrdvarutunare live, dÄ det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel.

Jag har dock inga bevis för att det Ă€r autotunad med melodyne eller nĂ„got liknande i efterhand, men det kĂ€nns vĂ€ldigt misstĂ€nksamt i mina öron. Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton?

HÀr Àr lÀnken!

SÄ vad tycker vi om detta? Eller finns det nÄgon som inte tycker det lÄter tunat?!

Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! 😛

Postat (redigerat)
Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Är det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton?

Jag tycker att live ska vara live om man sĂ€ger sĂ„. Visst vill jag att ljudet ska vara lite putsat nĂ€r jag köper dvd:n, men inte att nĂ„got ska vara Ă€ndrat som t.ex felspel, nĂ„gon sur ton hĂ€r och dĂ€r. Jag misstĂ€nkte en gĂ„ng samma sak nĂ€r jag köpte min första musikdvd som var metropolis 2000 av DT, men nĂ€r jag sedan sĂ„g dem live sĂ„ försvann mina misstankar 😛 :P

Redigerat av Gizmozis
Postat

NÄn autotuner tror jag inte pÄ.

DÀremot sÄ kan det vara omlagt i studio.

MEN sen kan det ju vara sÄ att killen inte sjunger falskt. Det Àr ju inget konstigt med det? Det finns ju faktiskt artister som klarar det, och rÀtt mÄnga!

Postat
Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! 😏
😛

Tur att du hade smileyn med!

John Mayer Àr grym pÄ sÄvÀl rock som blues. Jag tror inte att sÄngspÄren Àr autotunade.

Postat

John Mayer Àr verkligen grym jag hÄller med, duktig lÄtskrivare, duktig sÄngare och duktig gitarrist. Men jag som har jobbat mycket med melodyne tycker mig kÀnna igen att sÄngen Àr autotunad. Vissa toner bli nÀstan lite för raka och pÄ visa toner försvinner det naturliga "glidet" upp och ner pÄ toner. Min vÀn som gav mig lÀnken var ocksÄ I London nu i somras och sÄg John Mayer live, och han reagerade vÀldigt starkt pÄ den hÀr videon. Och han Àr ett stort fan av John Mayer och vill inte nedvÀrdera honom utan han blev mest chockad, och dÀrför gav han mig lÀnken och frÄgade vad jag trodde angÄende autotuning

Jag Ă€r fortfarande tveksam, men Mayer Ă€r verkligen grym det vill jag inte ta ifrĂ„n honom. Och om det nu har anvĂ€nts autotune sĂ„ Ă€r det nog Ă€ndĂ„ inte han som har bestĂ€mt det 😄

Postat

Jag Àr vÀldigt neutral ang denna kille dÄ jag knappt kÀnner till honom.

HÄller med om att det pÄ sina stÀllen lÄter artificiellt om sÄngen, sen om det beror pÄ nÄgot med youtubes ljudhantering al. nÄgot annat har jag ingen aning om...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.