Exil Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Jag fick en lĂ€nk av en kompis som Ă€r stort John Mayer fan, och han frĂ„gade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade dĂ„ att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade pĂ„ lĂ„ten han lĂ€nkade till och det lĂ„ter onelkligen lite vĂ€l perfekt, inte en sur ton i hela lĂ„ten, och inte en enda sur ton pĂ„ flera lĂ„tar frĂ„n den kommande dvd:n. Jag tippar pĂ„ att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte anvĂ€nt en hĂ„rdvarutunare live, dĂ„ det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel. Jag har dock inga bevis för att det Ă€r autotunad med melodyne eller nĂ„got liknande i efterhand, men det kĂ€nns vĂ€ldigt misstĂ€nksamt i mina öron. Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Ăr det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton? HĂ€r Ă€r lĂ€nken! SĂ„ vad tycker vi om detta? Eller finns det nĂ„gon som inte tycker det lĂ„ter tunat?!
4Trax Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Jag fick en lĂ€nk av en kompis som Ă€r stort John Mayer fan, och han frĂ„gade mig om man kan melodyna live. Jag förklarade dĂ„ att det finns live-rackenheter som kan autotuna live. Jag lyssnade pĂ„ lĂ„ten han lĂ€nkade till och det lĂ„ter onelkligen lite vĂ€l perfekt, inte en sur ton i hela lĂ„ten, och inte en enda sur ton pĂ„ flera lĂ„tar frĂ„n den kommande dvd:n. Jag tippar pĂ„ att de har autotunat vid mixning av dvd:n och inte anvĂ€nt en hĂ„rdvarutunare live, dĂ„ det skulle vara lite farligt vid inspelning om det skulle bli fel. Jag har dock inga bevis för att det Ă€r autotunad med melodyne eller nĂ„got liknande i efterhand, men det kĂ€nns vĂ€ldigt misstĂ€nksamt i mina öron. Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Ăr det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton? HĂ€r Ă€r lĂ€nken! SĂ„ vad tycker vi om detta? Eller finns det nĂ„gon som inte tycker det lĂ„ter tunat?! Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! đ
Anders F Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 (redigerat) Ska en livedvd lĂ„ta som skiva? Ăr det inte hela charmen att det ska vara live och att det inte gör nĂ„got om det Ă€r nĂ„gon sur ton? Jag tycker att live ska vara live om man sĂ€ger sĂ„. Visst vill jag att ljudet ska vara lite putsat nĂ€r jag köper dvd:n, men inte att nĂ„got ska vara Ă€ndrat som t.ex felspel, nĂ„gon sur ton hĂ€r och dĂ€r. Jag misstĂ€nkte en gĂ„ng samma sak nĂ€r jag köpte min första musikdvd som var metropolis 2000 av DT, men nĂ€r jag sedan sĂ„g dem live sĂ„ försvann mina misstankar đ :P Redigerat 17 juli 2008 av Gizmozis
KillwithSkill Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 NÄn autotuner tror jag inte pÄ. DÀremot sÄ kan det vara omlagt i studio. MEN sen kan det ju vara sÄ att killen inte sjunger falskt. Det Àr ju inget konstigt med det? Det finns ju faktiskt artister som klarar det, och rÀtt mÄnga!
Linus Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Snubben kan ju inte sjunga eller ens spela gitarr! đ đTur att du hade smileyn med! John Mayer Ă€r grym pĂ„ sĂ„vĂ€l rock som blues. Jag tror inte att sĂ„ngspĂ„ren Ă€r autotunade.
Exil Postat 17 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 17 juli 2008 John Mayer Ă€r verkligen grym jag hĂ„ller med, duktig lĂ„tskrivare, duktig sĂ„ngare och duktig gitarrist. Men jag som har jobbat mycket med melodyne tycker mig kĂ€nna igen att sĂ„ngen Ă€r autotunad. Vissa toner bli nĂ€stan lite för raka och pĂ„ visa toner försvinner det naturliga "glidet" upp och ner pĂ„ toner. Min vĂ€n som gav mig lĂ€nken var ocksĂ„ I London nu i somras och sĂ„g John Mayer live, och han reagerade vĂ€ldigt starkt pĂ„ den hĂ€r videon. Och han Ă€r ett stort fan av John Mayer och vill inte nedvĂ€rdera honom utan han blev mest chockad, och dĂ€rför gav han mig lĂ€nken och frĂ„gade vad jag trodde angĂ„ende autotuning Jag Ă€r fortfarande tveksam, men Mayer Ă€r verkligen grym det vill jag inte ta ifrĂ„n honom. Och om det nu har anvĂ€nts autotune sĂ„ Ă€r det nog Ă€ndĂ„ inte han som har bestĂ€mt det đ
Matthew L Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Jag Àr vÀldigt neutral ang denna kille dÄ jag knappt kÀnner till honom. HÄller med om att det pÄ sina stÀllen lÄter artificiellt om sÄngen, sen om det beror pÄ nÄgot med youtubes ljudhantering al. nÄgot annat har jag ingen aning om...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.