Jump to content
Annons

Hur farlig är strålningen från datorn?


Amis

Recommended Posts

Hej alla homo sapiens!

En fråga som länge gnagt mitt samvete 😛 är strålningen från all utrustning man använder i sitt dagliga liv. Har ett mätdon i form av en skruvmejsel som man kan mäta någon form av strålning från inkopplade apparater. Ju mer skruvmejseln lyser desto starkare strålning. Till min förskräckelse märkte jag att min dator, som jag tillbringar åtminstone 3 timmar om dagen vid, strålade som ett mindre tjernolbyaggregat. Och min trådlösa mus & keyboard var rena härdsmältan, vad skruvmejseln beträffade. Även ljudkort, högtalare, skrivare, ja all kringutrustning som man har, strålade. Men när jag kopplade in datorn och övrig utrustning i ett jordat uttag försvann all strålning, skruvmejseln indikerade inte längre någonting.

Jag har, i likhet med merparten av Sveriges befolkning, endast jordat i kök. Att jorda vardagsrummet med dess 4 väggkontakter och två taklampor skulle kosta runt 12 000kr. (Enligt nya bestämmelser måste elektrikerna jorda samtliga uttag + taklampor i ett rum. De får inte jorda endast ett uttag.) Då föredrar jag dra ut en sladd från köket alla gånger, vilket också har varit fallet de senaste 5 åren.

Nu till frågan; vad är det för strålning jag mäter upp? Och är den farlig? Den ända skillnaden jag märkt vid jordat/ojordat är att ögonen har känts överansträngda vid ojordat, och det efter bara ett par minuter. Vid jordat har jag inga besvär med ögonen, inte ens efter 3-4 timmars användning.

Kan också tillägga att den värsta strålningskällan jag hittat i hemmet är akvariet (372 liters). Den strålar kraftigt redan från en halv meters avstånd!

Hur har ni era saker kopplade? (Tänker i första hand på datorer.) Har ni några besvär? Tankar eller funderingar?

Eller oroar jag mig bara i onödan? 😛

Vi ska ju trots allt dö nån gång... 😄

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte man behöver oroa sig.

Tänker; att om utrustning i hemmen hade varit farlig hade man nog inte ens tillåtet försäljning av dyligt.

Rent hårt, så säljer man ju inte dynamit till vem som helst för att det är farligt liksom.

Däremot vet jag att chassin på datorer skall ha en del skärmande effekt. Så vad jag har förstått så löper den som sitter med en öppen burk bredvid sig en risk. Eller den som moddar sina egna burkar (gör hål, sätt in lampor, etc) ska också vara mer utsatta, sägs det.

Frågan är om du har fel på din skärm om du får ont i ögonen så snabbt. Och kör du jordat leder den strömmen en annan väg. Kanske värt att prova med en annan skärm via ojordat och se om det också påverkar..

Sedan finns det ju de som är överkänsliga för el och ljus och gud vet allt vad vi har allergier för.

Undrar vad din "skruvmejsel" mäter för något. Magentism eller någon typ av elektrisk spänning, eller radon 😛 ?

Har du kanske ett radon-akvarie? Hehe

Däremot är det nog en fördel att sätta saker i jordade uttag. Jag märkt att jag får mer brum i dator och förstärkare när jag kör ojordat, ja t.o.m. att jag får ett brum i gitarren om jag inte håller över strängarna. Jordat löser detta. Iallafall hemma hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man behöver oroa sig.

Tänker; att om utrustning i hemmen hade varit farlig hade man nog inte ens tillåtet försäljning av dyligt.

Rent hårt, så säljer man ju inte dynamit till vem som helst för att det är farligt liksom.

Däremot vet jag att chassin på datorer skall ha en del skärmande effekt. Så vad jag har förstått så löper den som sitter med en öppen burk bredvid sig en risk. Eller den som moddar sina egna burkar (gör hål, sätt in lampor, etc) ska också vara mer utsatta, sägs det.

Frågan är om du har fel på din skärm om du får ont i ögonen så snabbt. Och kör du jordat leder den strömmen en annan väg. Kanske värt att prova med en annan skärm via ojordat och se om det också påverkar..

Sedan finns det ju de som är överkänsliga för el och ljus och gud vet allt vad vi har allergier för.

Undrar vad din "skruvmejsel" mäter för något. Magentism eller någon typ av elektrisk spänning, eller radon 😛 ?

Har du kanske ett radon-akvarie? Hehe

Däremot är det nog en fördel att sätta saker i jordade uttag. Jag märkt att jag får mer brum i dator och förstärkare när jag kör ojordat, ja t.o.m. att jag får ett brum i gitarren om jag inte håller över strängarna. Jordat löser detta. Iallafall hemma hos mig.

Tycker inte du skall förlöjliga detta med strålningen,

har man 1 gång blivit elöverkänslig så är livet ett helvete..

Att datorer skall jordas eju en självklarhet - finns en hel del forskning om strålningen..

AMIS:

Att jorda vardagsrummet kostade mej 400:- + nytt kablage/kontakter,

så du skall nog försöka hitta nån som gör det, *utanför ordinarie arbetstid*..

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med ögonen när du kör ojordat?

Då har du förmodligen en CRT-skärm - och på grund av att det inte är jordat, så fungerar inte strålningsskyddet som är inbyggt i skärmen (TCO99 eller vad det nu kan stå på den...).

Om du byter till en TFT-skärm så slipper du det problemet.

Med ojordat är risken större att du får brum på inspelningarna - och att du får potentialskillnader mellan olika apparater som kopplas in, så att det slår gnistor mellan kontakterna när du kopplar in dem - och du kan riskera att de går sönder.

Att dra en kabel från köket för att få in jordat, är inte bra som permanent lösning och är inte godkänt ur elsäkerhets- och brandsäkerhets-synvinkel, utan om det skulle börja brinna och en sådan sak upptäcks, så är risken att du inte får ut något på försäkringen eftersom det kan anses att du själv har orsakat det genom en koppling som inte är godkänd. Att köra det som en test för att kolla om det blir bättre, är inga problem, men att köra det som en permanent lösning är ingen höjdare. Du ökar riskerna eftersom det innebär att du riskerar att det kan bli spänningsmatning från två olika faser i ett rum - och om du skulle koppla ihop apparater som sitter i rummets kontakter med apparater som sitter i förlängningskabeln från köket, så kan det bli fina fyrverkerier som följd... Sätter du in en jordfelsbrytare så kan sådana risker bli mindre, men jag vet inte säkert...

När det gäller eventuella hälsorisker, så är de nog mikroskopiska även om du sitter och jobbar länge vid datorn dagligen, så där skulle jag inte oroa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man behöver oroa sig.

Tänker; att om utrustning i hemmen hade varit farlig hade man nog inte ens tillåtet försäljning av dyligt.

Rent hårt, så säljer man ju inte dynamit till vem som helst för att det är farligt liksom.

Däremot vet jag att chassin på datorer skall ha en del skärmande effekt. Så vad jag har förstått så löper den som sitter med en öppen burk bredvid sig en risk. Eller den som moddar sina egna burkar (gör hål, sätt in lampor, etc) ska också vara mer utsatta, sägs det.

Frågan är om du har fel på din skärm om du får ont i ögonen så snabbt. Och kör du jordat leder den strömmen en annan väg. Kanske värt att prova med en annan skärm via ojordat och se om det också påverkar..

Sedan finns det ju de som är överkänsliga för el och ljus och gud vet allt vad vi har allergier för.

Undrar vad din "skruvmejsel" mäter för något. Magentism eller någon typ av elektrisk spänning, eller radon 😆 ?

Har du kanske ett radon-akvarie? Hehe

Däremot är det nog en fördel att sätta saker i jordade uttag. Jag märkt att jag får mer brum i dator och förstärkare när jag kör ojordat, ja t.o.m. att jag får ett brum i gitarren om jag inte håller över strängarna. Jordat löser detta. Iallafall hemma hos mig.

Tycker inte du skall förlöjliga detta med strålningen,

har man 1 gång blivit elöverkänslig så är livet ett helvete..

Att datorer skall jordas eju en självklarhet - finns en hel del forskning om strålningen..

AMIS:

Att jorda vardagsrummet kostade mej 400:- + nytt kablage/kontakter,

så du skall nog försöka hitta nån som gör det, *utanför ordinarie arbetstid*..

Nej, jag ville absolut inte förlöjliga någon. Jag ville bara påvisa att det finns undantag. Och fallet kanske vara så med Amis också om han har problem med ögon när han sitter vid datorn. Inte för att dömma någon. 😄

Ber så mycket om ursäkt om du tog illa vid dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänker; att om utrustning i hemmen hade varit farlig hade man nog inte ens tillåtet försäljning av dyligt.

- Nja...knivar, yxor och samurajsvärd finns ju också tillförsäljning.

Frågan är om du har fel på din skärm om du får ont i ögonen så snabbt. Och kör du jordat leder den strömmen en annan väg. Kanske värt att prova med en annan skärm via ojordat och se om det också påverkar..

- Jag hade samma problem med min gamla PC. Och idag har jag splittny iMac men resultatet är densamma..

Sedan finns det ju de som är överkänsliga för el och ljus och gud vet allt vad vi har allergier för.

- Jag är det hälsosammaste som finns i det här landet. (Har ca 1 veckas sjukledighet varannat år.) Däremellan är jag kärnfrisk. No allergier what so ever!

Undrar vad din "skruvmejsel" mäter för något. Magentism eller någon typ av elektrisk spänning, eller radon 😄 ?

Har du kanske ett radon-akvarie? Hehe

- Jag undrar det med, tror inte det är magnetism i varje fall. Becerellström, kanske 😆

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Då det fortfarande inte finns någon vetenskaplig studie som stödjer fenomenet elöverkänslighet, senast konstaterat av Aktuellt den 22 augusti 2007 (som jag sett), så tror jag fortfarande att ”elallergi” egentligen handlar om annat, t ex stress, psykisk ohälsa eller en mängd andra saker.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

EDIT: la till en länk.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med ögonen när du kör ojordat?

Då har du förmodligen en CRT-skärm - och på grund av att det inte är jordat, så fungerar inte strålningsskyddet som är inbyggt i skärmen (TCO99 eller vad det nu kan stå på den...).

Om du byter till en TFT-skärm så slipper du det problemet.

Med ojordat är risken större att du får brum på inspelningarna - och att du får potentialskillnader mellan olika apparater som kopplas in, så att det slår gnistor mellan kontakterna när du kopplar in dem - och du kan riskera att de går sönder.

Att dra en kabel från köket för att få in jordat, är inte bra som permanent lösning och är inte godkänt ur elsäkerhets- och brandsäkerhets-synvinkel, utan om det skulle börja brinna och en sådan sak upptäcks, så är risken att du inte får ut något på försäkringen eftersom det kan anses att du själv har orsakat det genom en koppling som inte är godkänd. Att köra det som en test för att kolla om det blir bättre, är inga problem, men att köra det som en permanent lösning är ingen höjdare. Du ökar riskerna eftersom det innebär att du riskerar att det kan bli spänningsmatning från två olika faser i ett rum - och om du skulle koppla ihop apparater som sitter i rummets kontakter med apparater som sitter i förlängningskabeln från köket, så kan det bli fina fyrverkerier som följd... Sätter du in en jordfelsbrytare så kan sådana risker bli mindre, men jag vet inte säkert...

När det gäller eventuella hälsorisker, så är de nog mikroskopiska även om du sitter och jobbar länge vid datorn dagligen, så där skulle jag inte oroa mig.

Nej, det är faktiskt en TFT men jag har haft CRT-skärmar tidigare och då upplevde jag problemen som klart större.

Tror jag ska följa Birras råd om privat installation så att det blir jordat till mikroskopisk kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMIS:

Att jorda vardagsrummet kostade mej 400:- + nytt kablage/kontakter,

så du skall nog försöka hitta nån som gör det, *utanför ordinarie arbetstid*..

Tack för tipset 😛 Kom just ihåg att jag har en farbror som är pensionerad elektriker. Ska fråga honom om han behöver lite motion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det fortfarande inte finns någon vetenskaplig studie som stödjer fenomenet elöverkänslighet, senast konstaterat av Aktuellt den 22 augusti 2007 (som jag sett), så tror jag fortfarande att ”elallergi” egentligen handlar om annat, t ex stress, psykisk ohälsa eller en mängd andra saker.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

EDIT: la till en länk.

Gilbert, allt kan inte bevisas med vetenskapliga studier..

man måste tro oxå på alla människor som upplever sitt liv som ett helvete,

trots att det inte går att förklara/bevisa att det föreligger något man kan ta på..

Har en jobbarkompis som körde in i en bergvägg med sin bil, syns inte nånstans på olika röntgen att han skadats,

trots det har han ett helvete med 1,5-2 timmars sömn, sen vaknar han av smärtor i nacken å kan inte somna om..

Hur lång tid tog det inte innan man kunde konstaterade ett samband av att folk mått apa,

och sen börja må bättre iom att amalgam avlägsnats ur käften, trots att alla experter påstått att de e ofarligt..

Lite ödmjukhet skulle säkert hjälpa en massa människor i deras vardag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det fortfarande inte finns någon vetenskaplig studie som stödjer fenomenet elöverkänslighet, senast konstaterat av Aktuellt den 22 augusti 2007 (som jag sett), så tror jag fortfarande att ”elallergi” egentligen handlar om annat, t ex stress, psykisk ohälsa eller en mängd andra saker.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

EDIT: la till en länk.

Gilbert, allt kan inte bevisas med vetenskapliga studier..

man måste tro oxå på alla människor som upplever sitt liv som ett helvete,

trots att det inte går att förklara/bevisa att det föreligger något man kan ta på..

Har en jobbarkompis som körde in i en bergvägg med sin bil, syns inte nånstans på olika röntgen att han skadats,

trots det har han ett helvete med 1,5-2 timmars sömn, sen vaknar han av smärtor i nacken å kan inte somna om..

Hur lång tid tog det inte innan man kunde konstaterade ett samband av att folk mått apa,

och sen börja må bättre iom att amalgam avlägsnats ur käften, trots att alla experter påstått att de e ofarligt..

Lite ödmjukhet skulle säkert hjälpa en massa människor i deras vardag 😛

Om ditt barn ”vet” att det finns ett spöke i dess rum, vad är enklast?

1. Att övertyga henne om att spöken inte finns.

2. Ge upp och låta barnet sova i ett annat rum.

Läste om ett skräckexempel där en ung kvinna sökte upp en läkare med symptom som passade in på elallergi så läkaren ordinerade henne att flytta ut i skogen. Dessvärre så blev hon inte bättre av detta utan tvärt om sämre då hennes problem berodde på något annat.

Om man vill patientens bästa så är det alltid bäst att försöka finna orsaken till problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det fortfarande inte finns någon vetenskaplig studie som stödjer fenomenet elöverkänslighet, senast konstaterat av Aktuellt den 22 augusti 2007 (som jag sett), så tror jag fortfarande att ”elallergi” egentligen handlar om annat, t ex stress, psykisk ohälsa eller en mängd andra saker.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

EDIT: la till en länk.

Gilbert, allt kan inte bevisas med vetenskapliga studier..

man måste tro oxå på alla människor som upplever sitt liv som ett helvete,

trots att det inte går att förklara/bevisa att det föreligger något man kan ta på..

Har en jobbarkompis som körde in i en bergvägg med sin bil, syns inte nånstans på olika röntgen att han skadats,

trots det har han ett helvete med 1,5-2 timmars sömn, sen vaknar han av smärtor i nacken å kan inte somna om..

Hur lång tid tog det inte innan man kunde konstaterade ett samband av att folk mått apa,

och sen börja må bättre iom att amalgam avlägsnats ur käften, trots att alla experter påstått att de e ofarligt..

Lite ödmjukhet skulle säkert hjälpa en massa människor i deras vardag 😛

Om ditt barn ”vet” att det finns ett spöke i dess rum, vad är enklast?

1. Att övertyga henne om att spöken inte finns.

2. Ge upp och låta barnet sova i ett annat rum.

Läste om ett skräckexempel där en ung kvinna sökte upp en läkare med symptom som passade in på elallergi så läkaren ordinerade henne att flytta ut i skogen. Dessvärre så blev hon inte bättre av detta utan tvärt om sämre då hennes problem berodde på något annat.

Om man vill patientens bästa så är det alltid bäst att försöka finna orsaken till problemen.

Tror nog vi alla vill människors väl när det är hälsoproblem,

tyvärr finns det inte alltid något självklart svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

En tjej jag känner arbetar framför datorn och sitter sedan framför datorn när hon kommer hem också, så hon sitter väl framför datorn 10 timmar per dag. Hon fick problem med sin hy, ytliga blodkärl och hon var inte ensam om detta på sitt arbete. Hon är 25 och den här typen av hudproblem ska man inte börja få förrän efter 50 eller var det kanske tillochmed 60? I vilket fall som helst så tog hon bort dem med laser och där på kliniken så frågade de henne om hon arbetade framför datorer för enligt dem så är det här vanligt på unga numera som arbetar med just datorer, hon råddes att ta på sig solkräm med hög solskyddsfaktor när hon arbetade framför datorn! 😄 Vilket hon numera gör.

Om hon har TFT-skärm numera, så borde det inte bli någon strålning om man har jordat.

Det är märkligt att det kan bli så stor skillnad. När jag gick i skolan, så hade jag i flera år en C64 som jag satt med dag och natt (nästan 🙂 ) - och det var typ en meter framför en gammal (förmodligen högstrålande) TV på den tiden. När jag började jobba efter lumpen, så blev det förstås med att reparera datorer, så även då satt jag hela dagarna och flera timmar på kvällarna, framför TV och CRT-monitorer. Det jobbade jag med i ca 10 år. Efter det har jag jobbat med andra reparation av andra prylar, men använder dator hela dagarna, i ca 8 år framför CRT- och sedan de senaste 3 åren med TFT - och sitter dessutom en stor del av kvällen framför två skärmar hemma också. Jag har inte tillstymmelsen till sådana hudproblem trots att jag troligen har suttit framför diverse skärmar på nära håll, längre tid än de flesta i min ålder...

Vart vill jag då komma med detta...?

Jo - man alltså konstatera att folk är väldigt olika, så man bör nog inte förringa andras problem bara för att man själv eller någon i ens omgivning inte har upplevt dem, utan man ska nog förhålla sig ganska ödmjuk inför sådant som man inte vet något om.

Det finns de som inte påverkas alls av de vanligast förekommande sorternas strålning (som jag) - och det finns de som påverkas av väldigt lite, på samma sätt som de flesta whiplashskador läker ut (ca 90%), men det är många (återstående 10%) som får stora och livslånga problem - trots att det inte syns på varken slätröntgen eller magnetröntgen. Vi har alltså fortfarande för dåliga instrument för att detektera vissa saker, som t ex Whiplash, Elöverkänslighet, Fibromyalgi och en massa andra åkommor...

Att sedan Elöverkänslighet är något som är extremt ovanligt, är en annan sak, men jag skulle inte avfärda det så kategoriskt och påstå att det "bara" är psykiska problem eller stress det handlar om. Läkarna har avfärdat saker på det sättet tidigare, för att flera år senare upptäcka att de hade fel... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ödmjuk som vanligt men rak på sak: Vad är det för "strålning" din "skruvmejsel" mäter? Vad är det för källor du använder som visar att "strålningen" är farlig? 🙂

Skruvmejseln är ett mätdon för att spåra strömkällor i väggar och liknande. När jag började rikta den mot olika apparater upptäckte jag att jordade apparater inte "strålade" alls medan ojordade dito oftast gjorde det. Märkte också att apparater med jordade kontakt som var kopplade i ojordade uttag "strålade" som fasen. Huruvida det är farligt vet jag inte men jag vet att saken debatterats. Källorna är dessvärre TV-program och tidsskrifter jag sett. Men det har aldrig kommit till ngt definitivt svar om det är farligt eller inte. Men det var ett par år sedan jag såg dem så nya rön har kanske kommit.

Min förra 28" tjock-TV "strålade" som bara den medan min nye 42" plasma TV inte strålar ngt alls. Båda är ojordade. Så...någonting mäter skruvmejseln men jag vet inte vad därav tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skruvmejseln är ett mätdon för att spåra strömkällor i väggar och liknande. När jag började rikta den mot olika apparater upptäckte jag att jordade apparater inte "strålade" alls medan ojordade dito oftast gjorde det.

För mig låter det som att den mäter riktade magnetfält, och det kan man kanske tycka är "strålning". Om magnetfält hade varit farligt, hade vi inte varit en enda människa på det här jordklotet, för större magnet får du leta efter.

Pratar vi partikelstrålning, som uppstår tex vid atomklyvning, då är det ett helt annat problem, och det förekommer inte nån apparat vi har hemma...

Det finns många typer av strålning, men många verkar tro att strålning är strålning och det är farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör allting Ojordat .. min CRT-skärm brukar skaka rätt så kraftigt när tåget utanför susar förbi (själva bilden). Vet dock inte om det är någon fara för mina saker, eller? 🙂

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör allting Ojordat .. min CRT-skärm brukar skaka rätt så kraftigt när tåget utanför susar förbi (själva bilden). Vet dock inte om det är någon fara för mina saker, eller? 🙂

Om det skakar kraftigt medan skärmen är igång, så kan du se fram emot att lödningarna till HS-trafon kommer att spricka snabbare än de hade gjot i en lugnare miljö - men annars är det ingen större fara...

Ojordat är däremot mindre bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ödmjuk som vanligt men rak på sak: Vad är det för "strålning" din "skruvmejsel" mäter? Vad är det för källor du använder som visar att "strålningen" är farlig? 😐

Skruvmejseln är ett mätdon för att spåra strömkällor i väggar och liknande. När jag började rikta den mot olika apparater upptäckte jag att jordade apparater inte "strålade" alls medan ojordade dito oftast gjorde det. Märkte också att apparater med jordade kontakt som var kopplade i ojordade uttag "strålade" som fasen. Huruvida det är farligt vet jag inte men jag vet att saken debatterats. Källorna är dessvärre TV-program och tidsskrifter jag sett. Men det har aldrig kommit till ngt definitivt svar om det är farligt eller inte. Men det var ett par år sedan jag såg dem så nya rön har kanske kommit.

Min förra 28" tjock-TV "strålade" som bara den medan min nye 42" plasma TV inte strålar ngt alls. Båda är ojordade. Så...någonting mäter skruvmejseln men jag vet inte vad därav tråden.

Fattar inte riktigt vad det är ditt mätdon spårar om det är spänning, ström eller något annat. Har du en länk till mätdonet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ödmjuk som vanligt men rak på sak: Vad är det för "strålning" din "skruvmejsel" mäter? Vad är det för källor du använder som visar att "strålningen" är farlig? 😐

Skruvmejseln är ett mätdon för att spåra strömkällor i väggar och liknande. När jag började rikta den mot olika apparater upptäckte jag att jordade apparater inte "strålade" alls medan ojordade dito oftast gjorde det. Märkte också att apparater med jordade kontakt som var kopplade i ojordade uttag "strålade" som fasen. Huruvida det är farligt vet jag inte men jag vet att saken debatterats. Källorna är dessvärre TV-program och tidsskrifter jag sett. Men det har aldrig kommit till ngt definitivt svar om det är farligt eller inte. Men det var ett par år sedan jag såg dem så nya rön har kanske kommit.

Min förra 28" tjock-TV "strålade" som bara den medan min nye 42" plasma TV inte strålar ngt alls. Båda är ojordade. Så...någonting mäter skruvmejseln men jag vet inte vad därav tråden.

Fattar inte riktigt vad det är ditt mätdon spårar om det är spänning, ström eller något annat. Har du en länk till mätdonet?

Jag har fått fram följande info från Kjell & Co; visserligen inte det mätinstrument jag har men ändå liknande;

"Spänningsdetektor med LEDlampa

100-600VAC

Detektor för växelspänning 100-600 volt. Helt isolerat utförande. Används för att kontrollera kablar, kontakter, proppskåp, kopplingsdosor, etc. Indikerar med ett rött ljus från spetsen då spänning påträffas. Drivs med 2 st medföljande AAA batterier. Inbyggd LED-ficklampa. Försedd med clips för att fästa i bröstficka eller bälte. Mått: Ø20x180 mm."

Så det verkar vara nån form av växelspänning, så frågan är om man blir påverkad av att vara i dess närhet. Det är ju inte precis frågan om en sladd i en vägg man står lutad emot nån minut, utan man befinner sig i ett veritabelt ormbo av spänningsfält flera timmar i rad, dag efter dag.

Upptäckte en ny grej också; när jag kopplade in gitarren så gav mätaren full utslag 🙂 på strängar, micar, och stall. Dock indikerade den ingenting på kropp, brytare och rattar.

Vill också påpeka att jag körde min gamla PC ojordat i 15 år utan större problem, förutom ögonbesvär då de sved och ömmade. (Berodde förmodligen på CRT-skärmen som Claes varit inne på.)

Och att jag de senaste 5 åren haft PCn (numera Macen) jordat och inga problem med ögonbesvär.

Jag misstänkte att det fanns ett samband där men tydligen är det bara jag som gör den kopplingen mellan jordat och ojordat. Trodde att många fler delade mina erfarenheter men icke. Kanske är det bara inbillning från min sida; även om den gestaltar sig lite väl tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som att den mäter riktade magnetfält, och det kan man kanske tycka är "strålning". Om magnetfält hade varit farligt, hade vi inte varit en enda människa på det här jordklotet, för större magnet får du leta efter.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Ödmjuk som vanligt men rak på sak: Vad är det för "strålning" din "skruvmejsel" mäter? Vad är det för källor du använder som visar att "strålningen" är farlig? 😆

Skruvmejseln är ett mätdon för att spåra strömkällor i väggar och liknande. När jag började rikta den mot olika apparater upptäckte jag att jordade apparater inte "strålade" alls medan ojordade dito oftast gjorde det. Märkte också att apparater med jordade kontakt som var kopplade i ojordade uttag "strålade" som fasen. Huruvida det är farligt vet jag inte men jag vet att saken debatterats. Källorna är dessvärre TV-program och tidsskrifter jag sett. Men det har aldrig kommit till ngt definitivt svar om det är farligt eller inte. Men det var ett par år sedan jag såg dem så nya rön har kanske kommit.

Min förra 28" tjock-TV "strålade" som bara den medan min nye 42" plasma TV inte strålar ngt alls. Båda är ojordade. Så...någonting mäter skruvmejseln men jag vet inte vad därav tråden.

Fattar inte riktigt vad det är ditt mätdon spårar om det är spänning, ström eller något annat. Har du en länk till mätdonet?

Jag har fått fram följande info från Kjell & Co; visserligen inte det mätinstrument jag har men ändå liknande;

"Spänningsdetektor med LEDlampa

100-600VAC

Detektor för växelspänning 100-600 volt. Helt isolerat utförande. Används för att kontrollera kablar, kontakter, proppskåp, kopplingsdosor, etc. Indikerar med ett rött ljus från spetsen då spänning påträffas. Drivs med 2 st medföljande AAA batterier. Inbyggd LED-ficklampa. Försedd med clips för att fästa i bröstficka eller bälte. Mått: Ø20x180 mm."

Så det verkar vara nån form av växelspänning, så frågan är om man blir påverkad av att vara i dess närhet. Det är ju inte precis frågan om en sladd i en vägg man står lutad emot nån minut, utan man befinner sig i ett veritabelt ormbo av spänningsfält flera timmar i rad, dag efter dag.

Upptäckte en ny grej också; när jag kopplade in gitarren så gav mätaren full utslag 😎 på strängar, micar, och stall. Dock indikerade den ingenting på kropp, brytare och rattar.

Ok. Låt oss bena ut begreppen och vad det är du verkligen mäter. Vad informationen från Kjell & CO verkligen säger är att man med hjälp av detekron kan se ifall någon form av växelspänning finns eller inte. Inget annat. Att tala om strålning i det här fallet är direkt missvisande och felaktigt eftersom det handlar om helt olika saker. Visserligen kan man få elektromagnetiska fält runt spänningssatta objekt och dessa kan liknas vid "strålning" men är absolut inte samma sak. Det som gemene man enligt egen erfarenhet associerar "strålning" med är radioaktiv strålning (eller mer korrekt, joniserande strålning) och detta är också något som tyvärr och felaktigt verkar förknippas är direkt livsfarligt för allt och alla. Den som vill få en bättre övergripande syn finner väldigt matnyttig information hos vår nybildade myndighet Strålsäkerhetsmyndigheten som är en sammanslagning av tidigare SSI (=StatensStrålskydsInstitut) och SKI (=StatensKärnkraftsInspektionsmyndighet). Den som vill läsa mer om just elektromagnetism kan göra det här och den som vill läsa mer om just "strålning" gör det här
Vill också påpeka att jag körde min gamla PC ojordat i 15 år utan större problem, förutom ögonbesvär då de sved och ömmade. (Berodde förmodligen på CRT-skärmen som Claes varit inne på.)
De ögonbesvär du led av beror som redan sagts av Cleas på din gamla CRT-skärm och att denna inte var jordad.
Och att jag de senaste 5 åren haft PCn (numera Macen) jordat och inga problem med ögonbesvär.
Du har numera en LCD-skärm som inte har samma egenskaper som en gamal ojordad CRT-skärm.
Jag misstänkte att det fanns ett samband där men tydligen är det bara jag som gör den kopplingen mellan jordat och ojordat. Trodde att många fler delade mina erfarenheter men icke. Kanske är det bara inbillning från min sida; även om den gestaltar sig lite väl tydlig.
Kopplingen mellan ojordat och jordat är helt riktig sålänge vi håller oss till elektronik och ifall denna är avsedd att användas i jordade/ojordade eluttag eller inte.

Hoppas att ovanstående gav lite mer klarhet i frågan! 😎

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som att den mäter riktade magnetfält, och det kan man kanske tycka är "strålning". Om magnetfält hade varit farligt, hade vi inte varit en enda människa på det här jordklotet, för större magnet får du leta efter.

+1

Hej.

Jorden är en stor magnet, men den är inte speciellt stark. Lägg en liten kylskåpsmagnet bredvid din kompass så anar du det jordmagnetiska fältets relativa svaghet.

Strålning behöver inte alls vara radioaktiv för att vara skadlig. Fråga killarna som i radarns barndom som värmde sig i strålningen. De fick inte så många barn sen. Och tandläkaren går ut ur rummet när han/hon tar en röntgenbild, eller hur. Och du vill inte placera ditt marsvin i microvågsugnen.

Det finns oxå riktvärden för radiofrekventa (lägre frekvens än t ex röntgen) E-fält (elektriska fält), jag vill påminna mig att man får befinna sig max 3 minuter i ett fält med 60 V/m fältstyrka. Dessa riktvärden tog - åtminstone när jag kollade sist - bara hänsyn till värmeeffekter i kroppen. För andra effekter finns vad jag minns inte riktvärden. Men värmeeffekter kan vara nog så illa, se ovan om microvågsugn.

Själv skulle jag aldrig heller bosätta mig direkt under en högspänningsledning.

***

Jag tycker det är bra att denna tråden kommer upp. Vi har en förmåga att anpassa oss till dagens teknik - därför att den självklart finns i vår närhet - och glömma eventuella hälsorisker. I mobiltelefonens barndom (typ tidigt 90-tal) så debatterades strålningsrisken friskt. Debatten avtog. Kanske var det inte så farligt, kanske har vi inte sett (och accepterat) farorna än.

***

Förenklat om "mätpennan": När man skickar växelström i en elektrisk ledare så uppstår ett magnetfält kring ledaren. Detta magnetfält genererar i sin tur ett elektriskt fält. Vips, vi har ett elektromagnetiskt fält. Om det är starkt eller svagt är möjligen en relativ fråga, men det finns där. Det krävs inga elektroniska underverk för att mäta (eller spåra) detta fält, i princip en spole och en indikator (lampa/diod). En spole är helt enkelt en elektrisk ledare som man snurrat ett gäng varv. En transformator funkar liknande; man har två spolar nära (men inte nödvändigtvis i fysisk kontakt med) varandra; man skickar ström i den ena spolen, som den andra spolen "fångar upp".

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålning behöver inte alls vara radioaktiv för att vara skadlig. Fråga killarna som i radarns barndom som värmde sig i strålningen. De fick inte så många barn sen. Och tandläkaren går ut ur rummet när han/hon tar en röntgenbild, eller hur. Och du vill inte placera ditt marsvin i microvågsugnen.

När jag låg i lumpen i flottan, så riggade vi upp en bur framför en radarantenn, så att vi kunde laga mat där när det kändes för jobbigt att gå hela vägen till markan för att käka... Jodå - tekniker ÄR lata och uppfinningsrika för att kunna fortsätta vara lata... 😛

Jag tycker det är bra att denna tråden kommer upp. Vi har en förmåga att anpassa oss till dagens teknik - därför att den självklart finns i vår närhet - och glömma eventuella hälsorisker. I mobiltelefonens barndom (typ tidigt 90-tal) så debatterades strålningsrisken friskt. Debatten avtog. Kanske var det inte så farligt, kanske har vi inte sett (och accepterat) farorna än.

Den debatten är ju i full gång nu också - och mobilmaster motarbetas stup i kvarten eftersom folk inte verkar fatta att det är telefonen som är den värsta boven och att den måste köra med högre effekt och alltså kraftigare strålning, om det är längre mellan masterna... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy fan för mobiler, världens största försöksprojekt på mänskligheten..

Kanske känns lite onödigt att diskutera strålning från en tft-skärm,

när folk har sina strålande mobiler runt sej 24/7..

Skulle vilja se den svenska politikern som ställer sej upp och säger att,

jag vara med och beslutade om mera master om/när det börja dyka opp hälsoproblem..

Inte att förglömma alla som har bärbara telefoner hemmavid oxå, strålar ju ännu mera om jag läste rätt !!

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy fan för mobiler, världens största försöksprojekt på mänskligheten..

Kanske känns lite onödigt att diskutera strålning från en tft-skärm,

när folk har sina strålande mobiler runt sej 24/7..

Skulle vilja se den svenska politikern som ställer sej upp och säger att,

jag vara med och beslutade om mera master om/när det börja dyka opp hälsoproblem..

Inte att förglömma alla som har bärbara telefoner hemmavid oxå, strålar ju ännu mera om jag läste rätt !!

Det tråkiga är att det är mycket större risk för hälsoproblem om man har färre master, eftersom telefonen måste köra med högre effekt då och alltså stråla mer, precis intill kroppen. Ingen hit direkt... 😄

Om man har headset - var har man då mobilen? I fickan eller i en väska på livremmen, närmare de ädlare delarna kanske...? Är det då så bra att använda headset egentligen...? 😛

När det gäller trådlösa telefoner hemma, så hade jag en gammal modell tidigare, som gjorde att muspekaren hoppade omkring på skärmen när det ringde (trådlös mus). När jag upptäckte detm så bytte jag till en nyare och problemet försvann. Förmodligen lägre strålning på nyare alltså - men fortfarande betydligt högre än mobilen enligt vad jag har läst här och där.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...