Jump to content
Annons

Studiofönster.


Metalrobban

Recommended Posts

Har inte hittat någon bra tråd angående fönster mellan kontollrummet och liverummet.

Har hittat lite idéer på vad för tjocklek på glas man bör använda sig utav.

Men jag har ju också sett att man sätter ena ena glaset snett. Hur viktigt är det? Och hur mycket snett ska man sätta den?

Samt hur mycket luft bör man ha i mellan glasen.

Jag kommer att bygga en typ av sluss med två dörrar där jag har tänkt att ha fönster i dörrarna som enda insyn mellan rummen.

Behöver man sätta ena glaset snett i båda dörrarna eller räcker det men det med endast ett glas som är snett? I så fall vilket?

Många frågor... hoppas jag får svar på alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag snackade med en glasmästare igår om glas till mitt pågående studiobygge. Han rekomenderade lamellglas. Jag skulle få ge 600 pix för två rutor 600*800mm. De ska sitta snett för att få bort reflexer i glaset mellan rummen.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackade med en glasmästare igår om glas till mitt pågående studiobygge. Han rekomenderade lamellglas. Jag skulle få ge 600 pix för två rutor 600*800mm. De ska sitta snett för att få bort reflexer i glaset mellan rummen.

Kolin

Jaha? Så att de sitter snett har inget med ljuddämpningen att göra? Utan för att att man ska få bort ljusspeglingar och spegelbilder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinkeln har två funktioner: Vinkla bort reflexer (ljus & ljud), samt att minska resonansen i utrymmet mellan glasen. Olika tjocklek på glasen är också att föredra p g a detta.

Jo, olika tjocklek har jag förstått, och det gissar jag väl är för att glasen inte ska få samma "svängningar".

Finns det något som säger hur mycket vinkel man skall ha? Eller kan man säg att: ju mer vinkel desto bättre? Till så mycket man får plats med. Gissar att över 45° behöver man inte gå iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinkeln har två funktioner: Vinkla bort reflexer (ljus & ljud), samt att minska resonansen i utrymmet mellan glasen. Olika tjocklek på glasen är också att föredra p g a detta.

Jo, olika tjocklek har jag förstått, och det gissar jag väl är för att glasen inte ska få samma "svängningar".

Finns det något som säger hur mycket vinkel man skall ha? Eller kan man säg att: ju mer vinkel desto bättre? Till så mycket man får plats med. Gissar att över 45° behöver man inte gå iallafall.

Hej.

Jag var inne på en del olika forum när jag byggde studio, det jag fick ut av detta var att sätta rutorna

så långt ifrån varandra som möjligt. Det är bra att få så mycket luft som möjligt mellan glasen, detta

dämpar ljudet ihop med tjockleken på glasen. Jag har en 12mm och en 8mm. Mina rutor sitter helt rakt

med tanke på detta. Det är nog viktigare när man har riktigt stora rutor i större studios att man vinklar dessa

typ 20grader. Kan tillägga att fungerar utmärkt i min studio.

MVH

graniz

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärarna på mitt gamla plugg förklarade att de "sög ut" luften mellan glasen för att mer eller minde skapa ett vakum, som därefter förhindrar att ljudet fortplantar sig. Hur man gör detta har jag dock inte en blekasta aning om.

Bästa hälsningar, Ken

Edit: Kan tillägga att de blev skapligt förbannade på folk som bankade på fönstret för att få kontakt med personen på andra sidan glaset.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror inte vinkeln mellan glasen är så viktig utan det handlar om att få bort parallella ytor. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...