Jump to content
Annons

Ljudkort eller audio/midi-interface?


Woffot

Recommended Posts

Hej, första inlägget - har inte hittat några klockrena svar genom sökmotorn (har iofs inte sökt så länge heller).

Historik:

Jag skriver gärna musik och har genom åren gjort en massa halvmesyrlösningar för att spela in lite. Nu tänker jag ta steget upp, inget stort steg, men ändå till en fungerande budgetstudio i datorn.

Det här vill jag:

Spela in elgitarr

Spela in mic

Använda midiklaviatur

Det här har jag:

Ett random ljudkort från realtek som sannolikt laggar som tusan

Har jag förstått rätt att...

1. ... sk audio/midi-interface går att koppla in via USB, men då använder de det befintliga ljudkortet?

2. ... ett externt ljudkort är ett ljudkort, men om man väljer rätt produkt så är det audio/midi-interface på dem?

3. ... externa ljudkort kopplas generellt till USB?

4. ... "instrumentingång" i ett audiointerface räcker för att få in några gitarrljudvågor?

T ex Edirol UA-4FX audio interface http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742 är bara ett audiointerface, som inte hjälper en med latency osv? Medan EMU 0404 http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255 alltså är ett ljudkort men tillhandahåller också alla ingångar som krävs?

Hoppas någon kan bringa klarhet i mitt sökande, vore ju trevligt att komma igång innan semestern är slut. 🙂

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej, första inlägget - har inte hittat några klockrena svar genom sökmotorn (har iofs inte sökt så länge heller).

Historik:

Jag skriver gärna musik och har genom åren gjort en massa halvmesyrlösningar för att spela in lite. Nu tänker jag ta steget upp, inget stort steg, men ändå till en fungerande budgetstudio i datorn.

Det här vill jag:

Spela in elgitarr

Spela in mic

Använda midiklaviatur

Det här har jag:

Ett random ljudkort från realtek som sannolikt laggar som tusan

Har jag förstått rätt att...

1. ... sk audio/midi-interface går att koppla in via USB, men då använder de det befintliga ljudkortet?

2. ... ett externt ljudkort är ett ljudkort, men om man väljer rätt produkt så är det audio/midi-interface på dem?

3. ... externa ljudkort kopplas generellt till USB?

4. ... "instrumentingång" i ett audiointerface räcker för att få in några gitarrljudvågor?

T ex Edirol UA-4FX audio interface http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=460742 är bara ett audiointerface, som inte hjälper en med latency osv? Medan EMU 0404 http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255 alltså är ett ljudkort men tillhandahåller också alla ingångar som krävs?

Hoppas någon kan bringa klarhet i mitt sökande, vore ju trevligt att komma igång innan semestern är slut. 🙂

Tack på förhand.

hmm... jag är inte säker riktigt på vad du menar för skillnad på audio/midi-interface och ljudkort. För mig är ljudkort och audio-interface samma sak, och de flesta ljudkort har även midi in/ut.

ska försöka svara på dina frågor iaf:

1. ja, det finns (kort sagt) två typer av ljudkort: interna (som man sätter i datorn) och externa ljudkort som antingen drivs via USB eller firewire. Om man kopplar i ett sånt i datorn behöver man inte använda det gamla ljudkortet, även om många låter det sitta kvar för att köra allt annat än studiojobb på det. Du får alltid bättre prestanda på ett firewire-ljudkort än ett USB-ljudkort.

2. Som jag skrev så är ljudkort och audio-interface samma sak, och de flesta ljudkort har även midi in/ut.

3. Firewire är vanligare på "stora" ljudkort med fler simultana ingångar och generellt får man bättre ljudkvalité och mindre latency med FW än USB.

4. ja det ska den göra men det låter nog inte så kul om man inte använder någon förstärkarplugin i stil med Guitarrig eller Amplitube.

jag har aldrig använt något av ljudkorten du länkade till men vad jag kan läsa mig till ska båda ha ingångar. UA-4FX verkar ha en del inbyggda effekter också. Förstår inte riktigt vad du menar med "som inte hjälper en med latency osv"...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Om elgitarr, kolla då även in TonePort UX1 eller UX2.

då måste du iofs skaffa ett separat midi-interface... dessutom är ljudkvalitén hos de korten bland det plastigaste jag hört, men visst är det smidigt med gearbox

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag har aldrig använt något av ljudkorten du länkade till men vad jag kan läsa mig till ska båda ha ingångar. UA-4FX verkar ha en del inbyggda effekter också. Förstår inte riktigt vad du menar med "som inte hjälper en med latency osv"...

Ja, jag inbillar mig ha sett att ljudkorten är bättre eller sämre på latencyfronten, och vad jag har kunnat lära av mitt befintliga ljudkort så ger den hög latency. Latency är väl inte bara upp till övriga komponenter i datorn?

Det är externa prylar jag ska ha och jag har därför inbillat mig att ett ljudkort skulle kunna avhjälpa lite av latencyproblemet, men jag kanske är lurad! Ett "interface" har jag tänkt samarbetar med det befintliga ljudkortet, dvs det är inget ljudkort, och latencyproblemet kvarstår.

Nu vet jag inte om jag egentligen har ett problem, har inte direkt försökt göra någonting åt det hela, och löste det sig med latency 1999 så borde det göra 2008 också. 🙂

Om elgitarr, kolla då även in TonePort UX1 eller UX2.

Verkar stabilt, men Midi ser ut att saknas.

Redigerat av Woffot
Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte redan har ett midiklaviatur så ingår det ett midiinterface via usb i de flesta man köper idag

och då behövs inget sperarat midiinterface.

Ja, jag står och väger där - jag har en från 1993! 🙂 Den är stor som tusan och jag är lite sugen på en enoktavig som har en mer undangömd roll på bordet. Tusenlapp hit eller dit, jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag inbillar mig ha sett att ljudkorten är bättre eller sämre på latencyfronten, och vad jag har kunnat lära av mitt befintliga ljudkort så ger den hög latency. Latency är väl inte bara upp till övriga komponenter i datorn?

Det är externa prylar jag ska ha och jag har därför inbillat mig att ett ljudkort skulle kunna avhjälpa lite av latencyproblemet, men jag kanske är lurad! Ett "interface" har jag tänkt samarbetar med det befintliga ljudkortet, dvs det är inget ljudkort, och latencyproblemet kvarstår.

olika ljudkort har olika latency och det beror främst på vilka drivrutiner de har.

det viktiga är att det är asio drivisar.

du kan använda asiodrivrutiner till det inbyggda ljudkortet du har med lite bättre resultat

latency är endast ett problem när du spelar på ett midiklaviatur och spelar upp ljud i datorn.

om det är hör latency kommer då ljudet för sent när man spelar och det är inte kul...

ett annat problem är om du inte har direct monitoring på ljudkortet.

då måste man lyssna på det man spelar in genom det program du använder om om det är mkt latency kommer ljudet för sent.

men skaffa ett ljudkort med direct monitoring!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte redan har ett midiklaviatur så ingår det ett midiinterface via usb i de flesta man köper idag

och då behövs inget sperarat midiinterface.

Ja, jag står och väger där - jag har en från 1993! 🙂 Den är stor som tusan och jag är lite sugen på en enoktavig som har en mer undangömd roll på bordet. Tusenlapp hit eller dit, jag vet inte.

det är onödigt att köpa nytt när man har saker som fungerar

tänk på miljön...

köp ett enoktavigt sen när du ska ut och resa...

Link to comment
Dela på andra sajter

olika ljudkort har olika latency och det beror främst på vilka drivrutiner de har.

det viktiga är att det är asio drivisar.

du kan använda asiodrivrutiner till det inbyggda ljudkortet du har med lite bättre resultat

latency är endast ett problem när du spelar på ett midiklaviatur och spelar upp ljud i datorn.

om det är hör latency kommer då ljudet för sent när man spelar och det är inte kul...

ett annat problem är om du inte har direct monitoring på ljudkortet.

då måste man lyssna på det man spelar in genom det program du använder om om det är mkt latency kommer ljudet för sent.

men skaffa ett ljudkort med direct monitoring!

Nu har jag ju inget interface, men jag har ju mekat lite med midi genom att plot:a ut dem bara och i samband med det är det ju en *!"#¤#% fördröjning från klick till ljud- det borde kanske innebära att samma latency gäller när man sitter med klaviatur. Då är det ingen fest! Men det kanske går att mek:a lite med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju inget interface, men jag har ju mekat lite med midi genom att plot:a ut dem bara och i samband med det är det ju en *!"#¤#% fördröjning från klick till ljud- det borde kanske innebära att samma latency gäller när man sitter med klaviatur. Då är det ingen fest! Men det kanske går att mek:a lite med det.

Nu har jag mek:at lite och jag kan spela in midi i realtid med musen i programmet. Säkert världens sämsta ljud, men någon pedantisk producent kommer jag ändå aldrig att bli. Då behöver jag bara ett midi/audio-interface hävdar jag. Det är väl bara att börja gräva i alla dessa trådar om tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag:

Ett random ljudkort från realtek som sannolikt laggar som tusan

...men klaviatur hade du inte? Och du tänker inte köpa hårdvarusyntar utan spela på mjukvarusyntar i datorn?

Köp ett midiklaviatur med USB-konktakt. Då behöver du inte MIDI-interface i ljudkortet. Klart! 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen MIDI...

Jag hoppas att den som fanns på 4sound och denna http://www.synthtopia.com/synth_review/Mac...rdingSyste.html är samma, för då ser det ju att vara MIDI i den.

...men klaviatur hade du inte? Och du tänker inte köpa hårdvarusyntar utan spela på mjukvarusyntar i datorn?

Köp ett midiklaviatur med USB-konktakt. Då behöver du inte MIDI-interface i ljudkortet. Klart!

Jag har ju keyboard från 1993, anslagskänsligt och allt, med MIDI, och jag blev snabbt övertalad av någon här att om man har något som fungerar så behöver man inte köpa något nytt. Att det befintliga är gigantiskt stort är en kosmetisk fråga.

Summa summarum; det har varit svårt att hitta negativa kommentarer om Mackie Spike och tror nog att det blir den faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ingen MIDI...

Jag hoppas att den som fanns på 4sound och denna http://www.synthtopia.com/synth_review/Mac...rdingSyste.html är samma, för då ser det ju att vara MIDI i den.

...men klaviatur hade du inte? Och du tänker inte köpa hårdvarusyntar utan spela på mjukvarusyntar i datorn?

Köp ett midiklaviatur med USB-konktakt. Då behöver du inte MIDI-interface i ljudkortet. Klart!

Jag har ju keyboard från 1993, anslagskänsligt och allt, med MIDI, och jag blev snabbt övertalad av någon här att om man har något som fungerar så behöver man inte köpa något nytt. Att det befintliga är gigantiskt stort är en kosmetisk fråga.

Summa summarum; det har varit svårt att hitta negativa kommentarer om Mackie Spike och tror nog att det blir den faktiskt.

Japp , Spike har midi verkar det som.

Lycka till! Tracktion 2 följer med och det är en ypperlig DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej, jag kidnappar denna tråd om det inte gör något.

Jag är helt grön på det här med att spela in musik på dator men jag vill verkligen börja spela in så jag har lite frågor.

Jag tänkte spela in både elgitarr och uppmickade saker och använda ett midi keyboard.

Vad behöver jag?

midi keyboard

mickar

interface (finns det såna som låter/funkar bra med midi/uppmickat kombo?)

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få bra gitarrljud med EMU - 0202 USB2 Soundcard tro?

Är inte firewire bättre än USB?

Vilket ljudprogram är bäst till PC?

Redigerat av imhotep
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan man få bra gitarrljud med EMU - 0202 USB2 Soundcard tro?

Är inte firewire bättre än USB?

Vilket ljudprogram är bäst till PC?

Ljudkvalitén sitter inte i USB eller Firewirekabeln.

Det kan bli lägre fördröjning med Firewire jämfört med USB.

EMU 0202 har instrumentingång så den funkar bra med gitarr.

Vilket program som är bäst till PC?

Det program du gillar bäst troligen, det som får dig att jobba kreativt utan att hindra dig i arbetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Summa summarum; det har varit svårt att hitta negativa kommentarer om Mackie Spike och tror nog att det blir den faktiskt.

Säljs Spike fortfarande? Mackie slutade ju tillverka den för ett bra tag sedan. Men det finns kanske några kvar på något lager nånstans.

Hur som helst bör du kanske tänka på att Mackie troligtivs inte kommer att supporta den mer, med nya drivrutiner och dylikt.

Personligen skulle jag rekommendera deras Onyx Satellite istället om du har firewire-port på datorn. Det är en klar förbättring över Spike, med riktigt bra pre-amps. Kostar runt 1500kr.

Det finns dock inget midi-interface i, så om du ska behålla din gamla keyboard så får du köpa ett USB midi-interface för ett par hundralappar. Finns sådana som i stort sett är en kabel mellan keyboardet och usb-ingången.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån ge mig ett exempel på ett ljudkort som kan användas till gitarr och sång och dylikt men som också har midi till klaviaturet? Eller har jag fattat fel?

Echo Audiofire4

TC Konnekt8

Terratec Phase x24fw

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett internt kort!

Gärna PCIe, firewirelösningar suger. Har gått igenom båda. Ångrar att jag bytte upp mig. Firewire är bra för massor av saker och jag är ganska nöjd med den lösning jag har då det gäller mixer. Latencyn är inte extremt hög men då det gäller inspelning skulle jag hellre ha ett internt ljudkort.

Gärna en intern RME historia. Gillar dock att röra fysiska reglar även om det finns mycket mer i RMEs interna mixkonsol.

My 5 cents, ska du spela in mycket och med låg latency. Köp ett internt ljudkort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...