Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag brukar mixa mina låtar i FL studio sedan när jag har exporterat Bounca tänkte jag trimma det sista och Analysera wave filen och ta bort klipp och maxa volymen.

Har tittat på lite olika program men undrar om dom klara av det,

har Wave lite som följde med med ljud kortet sedan finns Audacity gratis.

Vad tror ni vad ska jag fixa det med ?

Vilket program ? 🥰

Redigerat av TripMan
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
Jag brukar mixa mina låtar i FL studio sedan när jag har exporterat Bounca tänkte jag trimma det sista och Analysera wave filen och ta bort klipp och maxa volymen.

Har tittat på lite olika program men undrar om dom klara av det har Wave lite som följde med med ljud kortet sedan finns Audacity gratis.

Vad tror ni vad ska jag fixa det med ?

Vilket program ? 🥰

Välj det program du gillar att jobba i. Klipp och klistra fixar de flesta programmen ok.

Jag kör Audacity och även Tracktion (min DAW) för att göra i ordning klippen.

Eftersom jag är van att jobba i Tracktion så öppnar jag allt mer sällan Audacity. Jag spelar in, mastrar och gör slutredigering i min DAW.

Men Audacity funkar bra för det ändamål som du beskriver, titta även Wavosaur det är inte så dumt det heller.

Postat
Analysera wave filen och ta bort klipp och maxa volymen.

Detta tolkade jag som att du vill ta bort peakar som uppstår vid summeringen. Detta bör göras innan bounce i mixen. När du ska jobba med slutmixen för mastering så vill du ha lite headroom. Inga peakar.

MVH

Anders

Postat

Detta tolkade jag som att du vill ta bort peakar som uppstår vid summeringen. Detta bör göras innan bounce i mixen. När du ska jobba med slutmixen för mastering så vill du ha lite headroom. Inga peakar.

MVH

Anders

Ok men går det då inte att få en extra volym ökning på wave filen om det finns något kvar att att trycka upp vore kul om det gick i Audacity.

Postat

MVH

Anders

Ok men går det då inte att få en extra volym ökning på wave filen om det finns något kvar att att trycka upp vore kul om det gick i Audacity.

Jo, det du vill göra är ju mastering. Det finns flera verktyg för detta. Exempelvis waves L316, eller wavearts final plug och många fler. Man brukar även använda eq och ibland mulitbandskompressor vid mastering. Men det jag menade va att innan du börjar med detta jobb så skall din wavfil inte slå i taket om det nu va det du menade med klipp.

mvh

Anders

Postat

MVH

Anders

Jo, det du vill göra är ju mastering. Det finns flera verktyg för detta. Exempelvis waves L316, eller wavearts final plug och många fler. Man brukar även använda eq och ibland mulitbandskompressor vid mastering. Men det jag menade va att innan du börjar med detta jobb så skall din wavfil inte slå i taket om det nu va det du menade med klipp.

mvh

Anders

Nej där har ja limiter och soft cliper och nollan slår inte i taket men går det att göra i Audacity tro ?

Postat

Är det bara gratisalternativ som räknas eller är du beredd att lägga ut pengar?

Wavelab Lite följer med vissa ljudkort och det är många som tyvärr har förbisett det när de packat upp prylarna.

Sound Forge Audio Studio 9 kostar 578 spänn hos Börsen och för ca 2000:- kan man få Adobe Soundbooth.

Postat
Är det bara gratisalternativ som räknas eller är du beredd att lägga ut pengar?

Wavelab Lite följer med vissa ljudkort och det är många som tyvärr har förbisett det när de packat upp prylarna.

Sound Forge Audio Studio 9 kostar 578 spänn hos Börsen och för ca 2000:- kan man få Adobe Soundbooth.

Yes har Wavelab Lite med ljud kortet men inte instalerat det.

Jag gör det om det klara det jag vill ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.