Jump to content
Annons

Hjälp med kopplingsschema


oakn

Recommended Posts

Hejsan allihop,

Jag ska leka lite med en strata (billig just för att testa mig på att modda elektronik), men jag är inte bra på att läsa kopplingsscheman.

Jag har hittat vilket schema jag ska ha, samt att jag kanske slänger in en killswítch.

Så här ser shemat ut:

2ntkc9d.jpg

Och jag förstår inte riktigt hur jordkablarna ska dras, men kan jag ha fattat rätt när jag tänker så här?

904n7m.jpg

Tacksam för snabba svar, imorrn ska jag köpa mig lödgrejorna så att jag kan börja :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ritningen visar är alla punkter som skall vara jordade mot gemensam jord. Så som du ritade blir det tre löst hängande "jordningar".

Oftast sitter det någon jordkabel i stallet och vidare till elektroniken, sen när du håller fingrarna på strängarna jordas gitarren ner genom dig, därav det klassiska brummet när man släpper strängarna 🙂

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte låna denna tråd avgående jordningen..

Kollar på denna länk nu http://www.seymourduncan.com/support/wirin...matic=1hum_1vol

som är den minsta configen, 1 mick + volympot..

Inget konstigt i det, men jag vill inte ha volympot utan bara 1 mick kopplad till telejacket direkt..

Så följer jag ritningen och tar bort volympoten, så kopplar jag grå och grön till jackets jord,

och mickens svarta till jackets plusanslutning - korrekt??

Sen undrar jag ju givetvis om man verkligen måste ha en volympot eller om det funkar lika bra utan ??

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip skulle man kunna köra utan volymratt. Men utimpedansen blir då så hög att störningar och annat skit kan bli vanlig med kabellängd över tre meter. Ut impedansen ändras i och mad att volymratten är kopplad parallellt över micken. Det innebär att du vid 0 volym har full kortslutning till jord och det gör att inget störningsljud är möjligt. Kolla in en Fender som i regel har en 250 k pot. Byt ut den till en 500 k ohms som sitter på en Les Paul, helt plötsligt får du mer trycka i Fendern. Men har du en volymratt så är alltid lite av signalen nerkopplad till jord. Jag har ibland testat att köra en 1 mega ohms ratt. Det är i princip som att köra utan volym ratt trots att du kan dra ner ljudet till 0 vilket är en fördel.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip skulle man kunna köra utan volymratt. Men utimpedansen blir då så hög att störningar och annat skit kan bli vanlig med kabellängd över tre meter. Ut impedansen ändras i och mad att volymratten är kopplad parallellt över micken. Det innebär att du vid 0 volym har full kortslutning till jord och det gör att inget störningsljud är möjligt. Kolla in en Fender som i regel har en 250 k pot. Byt ut den till en 500 k ohms som sitter på en Les Paul, helt plötsligt får du mer trycka i Fendern. Men har du en volymratt så är alltid lite av signalen nerkopplad till jord. Jag har ibland testat att köra en 1 mega ohms ratt. Det är i princip som att köra utan volym ratt trots att du kan dra ner ljudet till 0 vilket är en fördel.

Kolin

Tackar för svaret, även om det inte var till min fördel 🥰

Synd man skall ha volympott, som jag ändå inte använder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret, även om det inte var till min fördel 🙂

Synd man skall ha volympott, som jag ändå inte använder..

Tejpa fast den under plektrumskyddet så slipper du både se den och använda den! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan kanske svara så här istället. Testa och sätt tex ett 500 K ohms motstånd fast och sedan en switch som skickar ner signalen till jord som du kan slå på när du vill ha tyst på gitarren.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan kanske svara så här istället. Testa och sätt tex ett 500 K ohms motstånd fast och sedan en switch som skickar ner signalen till jord som du kan slå på när du vill ha tyst på gitarren.

Kolin

Ja det kanske e en lösning med ett motstånd..

Vad det gäller tystnad så är det inga problem heller,

har programerat mutade minnesplatser i varje bank på preampen,

lätt åtkomligt från midipedalbordet..

Just därför tycker jag det e onödigt med volympott då allt e programerat redan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Går fint att köra utan volym eller tonpott. Några kunder har fått bypass omkopplare på sina gitarrer som kopplar bort alla pottar. Du märker skillnaden speciellt om du spelar högt och med mycket dist . Du får mer topp. Åke Gitarrmakaren

Ingen dum idé alls. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går fint att köra utan volym eller tonpott. Några kunder har fått bypass omkopplare på sina gitarrer som kopplar bort alla pottar. Du märker skillnaden speciellt om du spelar högt och med mycket dist . Du får mer topp. Åke Gitarrmakaren

Ahhh dina ord värmer 😆

Jag kanske inte var ute å simmade då med mitt tankesätt,

för jag spelar med maxad dist genom min Rocktronpreamp..

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller jordning bör alla jordar gå till samma punkt s.k. stjärnkoppling. Välj exempelvis första volympotten. Dit kopplar du jord från micar stall outputjack de andra pottarna och micväljaren. Åke Gitarrmakaren

Oki doki got it =)

Nu när man fått kött på benen om jordningen, så återstår det svåraste, att välja ny passiv pickup..

Har idag en S.Duncan JB som jag tycker e för mesig och den skall bytas ut..

Tycker det är svårt att välja bland dessa:

Dimarzio X2N

S.Duncan Invader SH-8

S.Duncan Full Shred SH10

S.Duncan Dimebucker SH-13

letat på youtube efter ljudklipp,

men det e inte lätt att finna några bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

På Duncans hemsida kan du lyssna. Låter naturligtvis inte samma på din gitarr, men kan ge lite vägledning. http://www.seymourduncan.com/support/audio...humbuckers_and/ Åke Gitarrmakaren

Japp, hittade det + några ljudklipp på Dimarzio X2N..

Blir en Dimarzio X2N, tycker den verkar grym + att users på Harmony Central pratar mycket gott om den..

Den går oxå att få i roliga färger som matchar guran och inte bara i svart, vitt eller creme..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...