Jump to content
Annons

Martin D-15


Elvispen

Recommended Posts

Hejsan!

(Ja jag har sökt och kollat igenom köpråden till akustiska gitarrer men jag vill fråga endå...)

Jag sitter just nu på en Takamine G series thinline gitarr som jag inte riktigt gillar... Inte så rolig att spela på och micken i den låter ganska tråkigt och plastigt tycker jag. Så jag har tänkt att ja ska köpa ny gitarr, har varit och prövat lite gitarrer och först blev jag kär i Epiphone EJ 200CE, för dom är verkligen stört snygga, men efter att ha prövat lite gitarrer i prisklassen 4-8000 så har jag helt klart fastnat för Martin D-15 (även om den inte är snyggast i världen) och min fråga är; är det en bra gitarr rent byggnadsmässigt? Jag tänker inte fråga om den låter bra för det förstår jag att det är en smaksak men är det en bra byggd gitarr som håller länge. Lägger jag ut 8000 vill jag kunna ha den länge utan problem.

Jag har själv bara hört gott om D serien från Martin men dom ännu billigare dom säljer har väl fått en del kritik?

Gitarren kommer användas i princip bara i min hemstudio.

Tack på förhand!

/Elvispen

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

Såklart jag gillar dom, visste faktiskt att han körde med sånna men tänkte inte på det! 🙂

Bra lät den i vilket fall som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många stora artister kör med Martingitarrer, bl a Tomas Ledin. Så en sådan är aldrig fel!

Men det är inte en Takamine heller, mycket kompetenta gitarrer. Men spelkänsla är väldigt subjektivt, vissa gillar den, andra inte.

Håller du dig inom prisspannet 4-8 papp kan du knappast misslyckas. Finns ingen gitarrtillverkare som gör dåliga gitarrer i den prisnivån. Ett råd vill jag dock ge dig; köp aldrig en gitarr utan att ha testat den, inte ens om du har testat polarens och sedan rusar iväg för att beställa en likadan. En gitarr är mycket av ett handverk, och den ene är inte den andre lik.

Jag vet för jag har begått ett sådant misstag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Många stora artister kör med Martingitarrer, bl a Tomas Ledin. Så en sådan är aldrig fel!

Men det är inte en Takamine heller, mycket kompetenta gitarrer. Men spelkänsla är väldigt subjektivt, vissa gillar den, andra inte.

Håller du dig inom prisspannet 4-8 papp kan du knappast misslyckas. Finns ingen gitarrtillverkare som gör dåliga gitarrer i den prisnivån. Ett råd vill jag dock ge dig; köp aldrig en gitarr utan att ha testat den, inte ens om du har testat polarens och sedan rusar iväg för att beställa en likadan. En gitarr är mycket av ett handverk, och den ene är inte den andre lik.

Jag vet för jag har begått ett sådant misstag 🙁

Ska jag ha samm gitarrmärke som Tomas Ledin?! Buhuuuuu!!

Jocke Berg får väl väga upp det...

Jo, dom är ju faktiskt billigast på 4sound så där kan man ju åka in och pröva innan man köper.

Dom är till och med billigare än begagnat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

citerar mig själv nu...

Kollade upp vilka akustiska han spelar på. Martin D-40 & D-42 & en D-18DC.

Kollade åxå upp va dem kostade.. ee..ehe.. dem var lite dyrare.. 🙂

Så de är kanske en viss skillnad på dem han spelar och på D-15.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

Såklart jag gillar dom, visste faktiskt att han körde med sånna men tänkte inte på det! 🙂

Bra lät den i vilket fall som helst!

Att den låter bra är ju det viktigaste, att man själv känner sig nöjd e ju huvudsaken. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren som Sven Bornemark kör med på min testsite, är en Martin D-35. Den har en riktigt härlig klang. 🙂

Jag vill ha jättemycket pengar!

Men en D-15 får duga, det är egentligen lite dyrt för mig...

Men den lät så fint 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

citerar mig själv nu...

Kollade upp vilka akustiska han spelar på. Martin D-40 & D-42 & en D-18DC.

Kollade åxå upp va dem kostade.. ee..ehe.. dem var lite dyrare.. 🙂

Så de är kanske en viss skillnad på dem han spelar och på D-15.

Det är mer en skillnad i trä en kvalitet. D15 är mahogny som är relativt billigt. D42 har en massa helt onödigt glitter som gör den dyr men inte nödvändigtvis bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 🙁

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

citerar mig själv nu...

Kollade upp vilka akustiska han spelar på. Martin D-40 & D-42 & en D-18DC.

Kollade åxå upp va dem kostade.. ee..ehe.. dem var lite dyrare.. 🙂

Så de är kanske en viss skillnad på dem han spelar och på D-15.

Det är mer en skillnad i trä en kvalitet. D15 är mahogny som är relativt billigt. D42 har en massa helt onödigt glitter som gör den dyr men inte nödvändigtvis bättre.

Undrar vad en ren typ D-42 skulle kosta, utan glitter och glamour om ni fattar...

Undrar vad prisskillnaden skulle ligga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin har förstås ett väldigt gott rykte att leva upp till - så det skulle förvåna mig om de släppte en dålig modell. Jag tror därför att du kan känna dig trygg vilken Martin-modell du än köper. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag vet inget om D-15, har bara provspelat HD-28 några gånger (den enda Martin guran också för den delen) 😄

Min farsa spelade på en Martin en gång i tiden, och han säger att alla deras gitarrer är grymma så <:

Jo, folk säger ju det så man får väl lita lite gran på det...

Låter och känns bra gör dom iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin har förstås ett väldigt gott rykte att leva upp till - så det skulle förvåna mig om de släppte en dålig modell. Jag tror därför att du kan känna dig trygg vilken Martin-modell du än köper. 😄

Hoppas det är sant!

Då är det mest ljudet och spelkänslan man behöver rikta sin energi på!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. 😛

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

citerar mig själv nu...

Kollade upp vilka akustiska han spelar på. Martin D-40 & D-42 & en D-18DC.

Kollade åxå upp va dem kostade.. ee..ehe.. dem var lite dyrare.. 😛

Så de är kanske en viss skillnad på dem han spelar och på D-15.

Det är mer en skillnad i trä en kvalitet. D15 är mahogny som är relativt billigt. D42 har en massa helt onödigt glitter som gör den dyr men inte nödvändigtvis bättre.

Undrar vad en ren typ D-42 skulle kosta, utan glitter och glamour om ni fattar...

Undrar vad prisskillnaden skulle ligga på.

Utan glitter blir det en D28.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. ☺️

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

citerar mig själv nu...

Kollade upp vilka akustiska han spelar på. Martin D-40 & D-42 & en D-18DC.

Kollade åxå upp va dem kostade.. ee..ehe.. dem var lite dyrare.. 😆

Så de är kanske en viss skillnad på dem han spelar och på D-15.

Det är mer en skillnad i trä en kvalitet. D15 är mahogny som är relativt billigt. D42 har en massa helt onödigt glitter som gör den dyr men inte nödvändigtvis bättre.

Undrar vad en ren typ D-42 skulle kosta, utan glitter och glamour om ni fattar...

Undrar vad prisskillnaden skulle ligga på.

Utan glitter blir det en D28.

Alltså 19 000...

GE MIG PENGAR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Min jobbarkompis har just en D-15. Jag har provspelat lite och kollat den rent allmänt, som svar på din fråga; Ja, den är prisvärd. Men det är även de andra gitarrerna i 15 serien. Själv är jag lite sugen på en 00-15. Kolla in på Martins hemsida, martinguitar.com

Vet inte var i landet du bor, men här i Malmö kan man ofta förhandla lite pga mängden musikaffärer. Har inte kollat prisläget i Danmark, återkommer när jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min jobbarkompis har just en D-15. Jag har provspelat lite och kollat den rent allmänt, som svar på din fråga; Ja, den är prisvärd.

Själv tycker jag inte att någon Martingura över huvudtaget är prisvärd när det finns märken som Seagull, Furch, S&P och Takamine (Japp jag älskar dem! Några iaf 🙂) men smaken är som baken har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag spekulerar på något ur 15-serien. Den djupa fina mahognyn är oerhört vacker tycker jag. Ska ta mig till Jam och känna efter någon dag.

Elvispen: Glöm inte att recensera om du införskaffar en! 🙂

Jag testa dom och jag gillade helt klart dom! Sen testade jag en Martin DM... då var jag såld...

Bara ett tips! Testa allt i prisklassen innan du bestämmer dig! För allt låter bra när det kostar 8 000:-, frågan är bara hur du vill att det ska låta...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Koinurka (oregistrerad)

Häromdagen testade jag, dum som jag är, både Martin 0015 och 00015 och var smått chockad över skillnaden mot min nuvarande jävla plastäckel. Favoriten var 0015, som hade en underbar klang och lätthet i tonen, när den senare lät lite hårdare och burkigare. 10 000st kronor äro priset, men svider gör det bara en gång. Fy vad ovärt det var att köpa en dålig från första början. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du gillar Kent!

Mäster Berg använder ju själv martin gitarrer.(inte för att de är ett skäl till att själv skaffa Martin, men...)

"Fantastiska instrument" säger han iaf. :rolleyes:

Sen är det väl som pme sa, slänger du inte runt gitarren och lever rock ´n roll, så håller den länge, speciellt om den kostar mellan 4-8 papp.

Mäster Berg? Och han är känd för att vara en gitarrist? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Många stora artister kör med Martingitarrer, bl a Tomas Ledin. Så en sådan är aldrig fel!

Men det är inte en Takamine heller, mycket kompetenta gitarrer. Men spelkänsla är väldigt subjektivt, vissa gillar den, andra inte.

Håller du dig inom prisspannet 4-8 papp kan du knappast misslyckas. Finns ingen gitarrtillverkare som gör dåliga gitarrer i den prisnivån. Ett råd vill jag dock ge dig; köp aldrig en gitarr utan att ha testat den, inte ens om du har testat polarens och sedan rusar iväg för att beställa en likadan. En gitarr är mycket av ett handverk, och den ene är inte den andre lik.

Jag vet för jag har begått ett sådant misstag 😛

Oj, oj, Tomas Ledin! Gitarrvirtuoserna avlöser varann!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån skrev att de billigaste Martinmodellerna fått kritik. Vad kan det ha rört sig om för dåligheter? Jag är lite småsugen på den billigaste med inbyggd mick. Den Epiphone Jumbo jag har låter fan i micken, den har pajat på nåt vis. Från början lät den mkt bättre. Tycker den tappad lite av det stora akustiska ljud den hade från början också, kanske inbillning. Den är väldigt lättspelad och verkar superstarkt byggd. Har nog haft den minst i tio år.

Martin är det läckraste, det enda som slår tom en Gibson Hummingbird, eller Dove.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...