Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har gjort en längre konsertinspelning, (12 kanaler) vill nu spara varje låt för sig i nya mappar och mixa dessa. Hur gör jag!

Redigerat av stern
Annons
Postat (redigerat)

Edit. Tog bort, Tänkte inte på att det var 12 kanaler..

Edit 2. Det enda jag kan komma på är att ställa locatorn mellan första låten och sola ett spår i taget när du exporterar. Då får du varje mik/intrument som var sin wave-fil som du sedan kan imortera i ett nytt projekt där du kan mixa. Sedan flytta locatorn till nästa låt och göra om proceduren. Vet inte om det går att göra på ett enklare sätt. 😎

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Edit. Tog bort, Tänkte inte på att det var 12 kanaler..

Edit 2. Det enda jag kan komma på är att ställa locatorn mellan första låten och sola ett spår i taget när du exporterar. Då får du varje mik/intrument som var sin wave-fil som du sedan kan imortera i ett nytt projekt där du kan mixa. Sedan flytta locatorn till nästa låt och göra om proceduren. Vet inte om det går att göra på ett enklare sätt. 😉

Mvh

Memphis

Hej! Det fungerar nog inte. Jag vet inte vart jag ska exportera till eller inportera. Måste finnas ett annat sätt.

Har försökt att klippa isär en låt, men den kopiarar hela inspelningen. Stern

Postat (redigerat)

Jodå, det går allt men måste fråga en sak. Har du inspelningen som 12 separata spår från de olika kanalerna eller allihopa inspelat som ett enda spår??

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Jodå, det går allt men måste fråga en sak. Har du inspelningen som 12 separata spår från de olika kanalerna eller allihopa inspelat som ett enda spår??

Mvh

Memphis

Det är inspelat på 12 separata kanaler, för att sedan kunna mixe varje låt för sig. Stern......

drloop (oregistrerad)
Postat

Enklast är nog att att skapa en kopia på mappen för varje låt.

Klippa ut och spara varje låt i "den nya" foldern.

Kommer att ta en del disk men är nog snabbaste vägen framåt.

drloop (oregistrerad)
Postat
Enklast är nog att att skapa en kopia på mappen för varje låt.

Klippa ut och spara varje låt i "den nya" foldern.

Kommer att ta en del disk men är nog snabbaste vägen framåt.

Var försiktig så att man inte jobbar mot samma wav filer i projekten. Cubase projektet måste peka på rätt "wav bibliotek".

Alternativt så kan man köra separata Cubase projekt filer mot samma "wav filer" och inte köra någon destruktiv editering av wav filerna.

Håll tunga rätt!

Postat

Ett annat alternativ är att mixa alla låtar i ett och samma projekt. Eq och kompression borde vara ungefär densamma på ett och samma spår oberoende av låt, så det du får jobba med är nivåer och eventuella effekter.

Postat

"..Det fungerar nog inte. Jag vet inte vart jag ska exportera till eller inportera..."

Vet inte hur erfaren du är på Cubase men det var såhär jag tänkte:

1. Skapa nya mappar för varje låt som finns på inspelningen, lägg dom på valfritt ställe i datorn . 🙂

2. Öppna Cubase och starta ett nytt projekt. (File -> New project, välj emty)

3. Importera de 12 filerna i projektet (File -> Import file -> Audiofile) så du har varje spår på var sin kanal.

4. Ställ in den blåa locator-markören (Left, right) så den innefattar den första låten.

5. Tryck på solo på första kanalen och exportera den till den första låtens mapp du skapade in början. (File -> Export file -> Audio mixdown)

6. Gör likadant med alla 12 kanalar och du har då första låten utklippt som separata kanaler i första mappen som du kan mixa i ett nytt projekt senare.

7. Flytta den locator-markören så den innefattar nästa låt och gör om proceduren.

Tar en liten stund med sedan har du allt uppordnat på ett enkelt sätt. Bara att importera låtarnas spår i ett nytt projekt att mixa dom för att sedan exportera en samlad audiomixdown så du har låten som ett spår.

Mvh

Memphis

Postat

Ska testa ditt tips, "Memphis" låter inte så krångligt. Jag ( Stern) funderade och kom på en annan variant som är enklare: men jag undrar om det funkar med ljud och allt????Jag klipper ut första låten med saxen, delitar allt annat, -spara som-, döper mappen, tillbaka till orginalet. Där trycker jag ctrl+z=undo och får tillbaka projektet. Fortsätter att klippa ut nästa låt o.s.v.

Kom på en annan variant till: Om jag trycker ctrl+alt+s så kopiarar jag spåren som döps till 1,2,3,4 o.s.v. sedan klipper jag ut varje låt för sig i respektive mapp och delitar resten. Funkar det! Jag tvivlar själv, jag vet inte hur den funktionen funger riktigt. Jag ska försöka göra en CD av det till slut. Stern...........

Postat
Ska testa ditt tips, "Memphis" låter inte så krångligt. Jag ( Stern) funderade och kom på en annan variant som är enklare: men jag undrar om det funkar med ljud och allt????Jag klipper ut första låten med saxen, delitar allt annat, -spara som-, döper mappen, tillbaka till orginalet. Där trycker jag ctrl+z=undo och får tillbaka projektet. Fortsätter att klippa ut nästa låt o.s.v.

Kom på en annan variant till: Om jag trycker ctrl+alt+s så kopiarar jag spåren som döps till 1,2,3,4 o.s.v. sedan klipper jag ut varje låt för sig i respektive mapp och delitar resten. Funkar det! Jag tvivlar själv, jag vet inte hur den funktionen funger riktigt. Jag ska försöka göra en CD av det till slut. Stern...........

Jag brukar börja med att spara en projektfil där jag gjort de generella justeringarna, såsom pannorering, balansering och eventuell fasförskjutning mellan kanalerna, för att helt enkelt skapa mig en grundmix. Då slipper jag justera detta för varje låt. Denna grundmix kan jag sen spara om för varje låt och redigera och mixa, dock icke destruktivt, eftersom jag använder samma wave-filer till alla projekten. Av ren lathet brukar jag aldrig klippa bort de inaktuella låtarna i projektet utan låter helt sonika dem ligga kvar och markerar givetvis bara den aktuella låten för mixdown när jag är klar med mixen.

Tilläggas bör ju att jag givetvis direkt efter inspelningen säkerhetskopierar hela inspelningen. Då är man ofta på den säkra sidan mot elaka hårddiskrascher eller misstag i mixningen.

.Lui

Postat (redigerat)
Ett annat alternativ är att mixa alla låtar i ett och samma projekt. Eq och kompression borde vara ungefär densamma på ett och samma spår oberoende av låt, så det du får jobba med är nivåer och eventuella effekter.
+1 😱

Men - om du nu vill spara ut låten till flera projekt så har du lösningen här:

1. Gör en backup av originalsessionen för säkerhets skull.

2. Öppna projektfilen med alla låtar.

3. Sätt ett rakt klipp över alla spår innan låtens början och efter slutet.

4. Markera alla andra klipp i projekt och tryck Delete. Men tryck för allt i världen inte Save nu för du ska återvända till originalet senare.

Nu innehåller projektet endast klipp med en av låtarna - men ljudfilerna i Audio-mappen innehåller fortfarande alla låtar.

5. Gå till File-menyn och där hittar du funktionen du söker, "Save Project to New Folder"

saveprojectph3.jpg

6. Skapa en ny mapp där du ska lägga det nya projektet med enskild låt.

Kryssa för "Minimize Audio Files", så sparas endast delarna av ljudfilen.

saveproject2fa0.jpg

EDIT: Du kan kanske behöva kryssa för den sista rutan också för att rensa bort onödiga ljudfiler som du kastat bort tidigare.

7. Klart!

Stäng projektet utan att spara. Återvänd till steg 2 och fortsätt med nästa låt.

Redigerat av Linus
Postat

Vill bara nämna att det finns program som är mer lämpade för sånt här arbete än Cubase. Eftersom jag mest spelar in klassisk musik är sånt här det jag gör oftast. Det program jag använder är Samplitude. Med lite övning har jag kommit till läget att en första version av en 12 kanalers inspelning ligger på CD efter mindre än en timme. Då använder jag möjligheten att bränna direkt från huvudprojektet. Enklare ändringar i volym mellan låtarna är enkelt att göra med automatisering -- eller ännu hellre med inställningar på objekten. Om detta kan man säga mycket mer, men låt mig korta av det genom att säga att för just såna här jobb är Samplitude många gånger bättre än Cubase eller ProTools.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.