Jump to content
Annons

Ljudingenjörsutbildning på universitetsnivå


alcedo

Recommended Posts

Jag jobbar på ett svenskt universitet och är inblandad i bedömningen av en planerad 3-årig ljudingenjörsutbildning. Tanken är att utbilda personer som kan jobba inom musikindustrin, underhållningsbranchen, konferensanläggningar, arenaarrangemang, hörselvetenskap och byggsektorn mm. Jag är alltså inte med och utvecklar utan sitter med och bedömer och godkänner utbildningsplanen. Min fråga till alla som är intresserade och kunniga om detta i detta forum är:

Vad skall man kunna som ljudingenjör?

Vilka ämnesområden och kursmoment bör ingå i en sådan utbildning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan väl börja så får de andra fylla i vad jag missar.

Följande områden får väl anses vara viktiga för en ljudingenjör. (benämningarna kanske inte är de bästa, men bör vara förståeliga.)

Akustik (Dämpning, reflexer mm.)

Liveteknik (Pa, Monitor och FOH mix)

Musikproduktion (Den icke tekniska biten)

Programvara (Pro Tools, Cubase, Digital Performer, Logic och Nuendo)

Massmedia (Hur media arbetar och fungerar)

Psykoakustik (människans reaktioner på olika typer av ljud, skalor etc.)

Naturligtvis den tekniska biten om hur den grundläggande utrustningen (mixerbord, kompressorer, eq mm) fungerar, men det behöver knappast påpekas.

Vad som dock behöver påpekas är behovet av praktisk erfarenhet vilket många ljudutbildningar skryter med, men de flesta har alldeles för lite av.

Man kan inte lära sig slå i en spik genom att läsa en bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla SAE:s utbildning!!

Ljud är en hel vetenskap!

Ingengör för mig låter som arktiekt!

Jag skulle definitivt gå en kurs där man fick lära sig hur olika frequenser påverkar hjärnan, typ moods! Glad Lessen Arg.....!

En kurs i att göra hits skulle äl också behövas med tanke på hur mycket pengar som går in till studion!!

Men A och O är nog ljudlära/teknik/data/ och allt vad det innebär!

Synd att inte den kursen fanns när jag var yngre!

Men SAE har bra kurser, mycket ljudlära bla ljudets färdväg med delays och förvrängningar genom tid o rum, typ etc etc.

Kanske inte riktigt svar på din fråga men ändå!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alcedo,

jag tror det är skillnad beroende på syftet med utbildning. Beskrivningen är ganska bred, från ljudtekniker över till byggnadsindustrin. En utbildning som är så bred måste ha en tydlig inriktning tror jag, antingen praktisk eller teoretisk.

Om det är en praktisk "hantverksutbildning" så handlar det väldigt mycket om praktiska saker och erfarenhet. Hur gör skickliga yrkesmän i några av de hundratals olika arbetssituationer som ljudtekniker arbetar med. Risken med ett sådant fokus är att när eleven lämnat skola har en del av det han lärde sig redan hunnit bli omodernt.

Om det är en teoretisk utbildning så måste det ingå en hel del akustik, hur man räknar på det och hur man kan bearbeta det. Kanske även elektronik och samplingsteori och sådant. En del av detta kräver matematiska verktyg som jag misstänker att man inte får på allmänt gymnasium. Risken med en sådan inriktning är att eleven efter utbildningen bara har en massa teorier som han inte kan använda till något praktiskt. Visserligen är de giltiga längre tid, men inte mer praktiska för det.

En ljudtekniker bör nog också ha grundläggande musikaliska kunskaper. Vad finns det för instrument och hur fungerar de. Vad finns det för musikaliska stilar. Hur fungerar ackordsföljder och hur får man ihop en trestämmig kör utan att bryta mot alltför många musikaliska "regler".

Och talar vi om musikindustrin så behöver man nog en del juridik (till exempel upphovsmannalagar), skatter o moms o sånt, grundläggande om bokföring, grundläggande om kostnad-intäkts-analys. Kanske lite marknadsföring (artister säljs ju i princip på samma sätt som tandkräm eller tvättmedel). Kanske lite start-eget kurser.

Och slutligen skall man inte glömma att det handlar om att arbete ihop med människor. Lite ledarskap skadar inte, jag har en känsla av att branschen innehåller en hel del "speciella" människor. Hur får man människor att prestera sitt bästa i en udda situation.

I sammanfattning måste det dock vara tydligt om det är en yrkesutbildning - med syfte att eleverna skall kunna söka arbete efter kursen. I sådana fall måste skolan ha ett nära samarbete med de företag som man tänkt skall anställa. För att vara brutalt tydlig så tror jag inte det finns så särskilt många sådana här jobb att få -- överallt i hela världen sker nedskärningar. Det är risk att det blir eleverna kommer känna sig lurade efteråt om det är en ren hantverksutbildning som inte leder till något jobb. Alternativet är att man ser det som en allmänt förberedande utbildning, säg typ en "allmän fil-kand" i filosofi.

Nå, några tankar.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare in ingång för tankar.

Oktober-numret av MIX (tidningen) finns i butikerna. Det räknar upp 100 ljud-utbildningar eller så. Varför inte kontakta några av dem och lära av dem.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktober-numret av MIX (tidningen) finns i butikerna. Det räknar upp 100 ljud-utbildningar eller så. Varför inte kontakta några av dem och lära av dem.

Rent allmänt litar jag inte på alla dessa producent/ljudtekniker/hitmakar-linjerna som poppat upp som svampar ur jorden dom senaste åren. Anledningen till att dom flesta överhuvudtaget existerar är att t ex studioägare Nisse Nilsson inte får in tillräckligt med jobb för att ekonomin ska gå ihop. Vad gör han då? Jo, givetvis startar han en utbildning och lurar dit mängder av ungdomar som betalar alldeles för mycket pengar för att få skruva på hans mixerbord. Väldigt många av dessa utbildningar är rena skiten.

Ska man utbilda sig inom ljudteknik är Piteå det enda alternativet. Söker man sig åt producenthållet så ska man gå ackis. Givetvis kan det finnas en och annan bra privat skola också, och jag gissar att om 10 år finns det många fler, men att betala såpass stora pengar det faktiskt handlar om är det inte värt! Inte som det ser ut idag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt litar jag inte på alla dessa producent/ljudtekniker/hitmakar-linjerna som poppat upp som svampar ur jorden dom senaste åren. Anledningen till att dom flesta överhuvudtaget existerar är att t ex studioägare Nisse Nilsson inte får in tillräckligt med jobb för att ekonomin ska gå ihop. Vad gör han då? Jo, givetvis startar han en utbildning och lurar dit mängder av ungdomar som betalar alldeles för mycket pengar för att få skruva på hans mixerbord. Väldigt många av dessa utbildningar är rena skiten.

Ska man utbilda sig inom ljudteknik är Piteå det enda alternativet. Söker man sig åt producenthållet så ska man gå ackis. Givetvis kan det finnas en och annan bra privat skola också, och jag gissar att om 10 år finns det många fler, men att betala såpass stora pengar det faktiskt handlar om är det inte värt! Inte som det ser ut idag i alla fall.

Vad heter producentutbildningen på ackis? 😉

Ska iaf söka till ackis i vilket fall som helst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man utbilda sig inom ljudteknik är Piteå det enda alternativet.

Piteå är långt ifrån det enda alternativet. SAE är ett alternativ, Haparanda ytterliggare ett annat. Helt beroende på vad man vill syssla med inom ljudtekniken är olika utbildningar olika bra.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man utbilda sig inom ljudteknik är Piteå det enda alternativet.

Piteå är långt ifrån det enda alternativet. SAE är ett alternativ, Haparanda ytterliggare ett annat. Helt beroende på vad man vill syssla med inom ljudtekniken är olika utbildningar olika bra.

/Majken

Du får inga vidare jobb om du inte går en "riktig" ljudingengörsutbildning, dvs att man har det hela på papper, och det enda stället som ger den kompetensen är just i Piteå. Eller så var det i alla fall förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjae inte helt sant, vid första jobbet du söker kommer de att vara intresserad av vad du gått för utbildning, om du gått en utbildning d.v.s. Sedan kommer dina tidigare anställningar att väga in mer och mer. Åtminstone om man skall tro Lasse Hallberg som var med och startade utbildningen i Piteå. Underligt nog har han nuförtiden bara lektioner i Haparanda för övrigt, men är studierektor i Piteå, heh.

Tittar man på ljudtekniker rent allmänt i Sverige så får jag intreycket att majoriteten ej är utbildade alternativt utbildade på den arbetsplats de är anställda. Vilket är fallet med de flesta som jobbar inom radio och tv. Tyvärr har SR's utbildning försvunnit vilket lett till att man nu söker redan utbildat folk från olika skolor, däribland Piteå.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs det en till ljudtekniker utbildning??? Så vitt jag vet är det inte alltför enkelt att få jobb efteråt....Hör med högskolan dalarna och högskolan i piteå, känns som det mest seriösa....får ett ganska oseriöst intryck då du frågar om vad ska en ljudingenjör kunna om du ska bedöma.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...