Jump to content
Annons

Hur får jag höra effekterna live i cubase?


Denethorn (oregistrerad)

Recommended Posts

Denethorn (oregistrerad)

Hejsan, är helt ny med cubase. Jag undrar hur jag går cubase att live spela upp effekten på min inspelning på gitaren.

Alltså; jag hör effekten när jag har spelat in det men inte när jag bara spelar allmänt.

Mvh Denethorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan, är helt ny med cubase. Jag undrar hur jag går cubase att live spela upp effekten på min inspelning på gitaren.

Alltså; jag hör effekten när jag har spelat in det men inte när jag bara spelar allmänt.

Mvh Denethorn

Tryckt på monitorknappen för spåret?

Ser ut som en liten högtalare och du hittar den bland de andra spårknapparna i inspectorn.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Denethorn (oregistrerad)

Tack för svar, såg liknande fråga på forumet och det var den inställningen som skribenten ovan sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga angående "Direct Monitoring". Jag har kopplat en synth till en ingång på mitt ljudkort. I Cubase lägger jag till ett MIDI-spår och ett audio-spår. För att höra effekter live sätter jag på monitorknapparna på de bägge kanalerna, mutar ingången på ljudkortets mixer så jag bara hör audi-spåret. Om jag vill recorda så spelas det in "dry".

Behövs Direct Monitoring här, eller jag missuppfattat detta helt? När jag läst om liknande på andra sidor verkar de vilja att man ska ta bort just Direct Monitoring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga angående "Direct Monitoring". Jag har kopplat en synth till en ingång på mitt ljudkort. I Cubase lägger jag till ett MIDI-spår och ett audio-spår. För att höra effekter live sätter jag på monitorknapparna på de bägge kanalerna, mutar ingången på ljudkortets mixer så jag bara hör audi-spåret. Om jag vill recorda så spelas det in "dry".

Behövs Direct Monitoring här, eller jag missuppfattat detta helt? När jag läst om liknande på andra sidor verkar de vilja att man ska ta bort just Direct Monitoring.

Vill du tvunget höra plugineffekterna, så kan du inte köra med Direct Monitoring - och får stå ut med den latency som du får. Om du i stället prioriterar att slippa latency och inte bryr dig om att ha effekter medan du spelar in, så behöver du absolut ha Direct Monitoring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga angående "Direct Monitoring". Jag har kopplat en synth till en ingång på mitt ljudkort. I Cubase lägger jag till ett MIDI-spår och ett audio-spår. För att höra effekter live sätter jag på monitorknapparna på de bägge kanalerna, mutar ingången på ljudkortets mixer så jag bara hör audi-spåret. Om jag vill recorda så spelas det in "dry".

Behövs Direct Monitoring här, eller jag missuppfattat detta helt? När jag läst om liknande på andra sidor verkar de vilja att man ska ta bort just Direct Monitoring.

Vill du tvunget höra plugineffekterna, så kan du inte köra med Direct Monitoring - och får stå ut med den latency som du får. Om du i stället prioriterar att slippa latency och inte bryr dig om att ha effekter medan du spelar in, så behöver du absolut ha Direct Monitoring...

Jag ska leka med det lite och se hur jag vill ha det. Det är hyffsad latency, och jag kan använda det temporärt bara för att kolla på ett ungefär hur jag vill ha det.

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...