Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har under ett tag funderat på att införskaffa mig Vox tonelab Se. Jag har aldrig själv spelat på det, men en kompis till mig har Vox tonelab Le som är en aning mindre, och han säger att det låter mycket bra.

Är det värt att köpa så man har alla effekter i i samma låda eller ska man satsa på separata effektpedaler?

Och så kanske det finns någon som har Vox Se som kan säga om det låter bra!

Hälsningar Per!

Redigerat av JimiHendrix
Annons
Postat

Den är bra men om du bara vill ha en multieffekt är det kanske inte det självklara valet. Tonelab är ju framförallt en riktigt bra förstärkarsimulator (som Line6 Poddar) än en renodlad multieffekt.

Postat

Precis, allt från Valvetronix-serien låter väldigt bra. Men är det ett subsitut till lösa stompboxar så är förmodligen någon Boss GT-pedal bättre, mycket flexiblare i programmeringen (plus att du kan ha dist och wha-wha samtidigt... T ex!). Line6 XT Live tror jag funkar på liknande sätt som GT-pedalerna, men jag är inte säker.

Fördelen med allt-i-ett-lösningarna är ju bl a hur man kan byta mellan effekterna. Sen finns det säkert lösa effektpedaler som låter bättre än de enskilda effekterna. Men då är det ju inga vanliga Boss/Digitech-stompboxar vi snackar om, utan lite dyrare apparater.

Så, ta en liten funderare på vad du behöver egentligen? Själv hade jag möjligen övervägt lösa stompboxar om det nu inte var så att jag behövde en programmerbar harmonizer för live-bruk. Då finns det inte så mycket att välja på... (Boss GT-8). Men den låter för all del alldeles utmärkt.

Postat

Jag har bytt ut min stärkare och alla pedaler mot Boss GT-10 och är skitnöjd!

Kanske inte lika rock n roll som stärkare och pedaler med två aktiva RCF-lådor på scen men vilket jävla sound, i Stereo dessutom 😉

Jag är iaf skitnöjd och kan varmt rekomendera ett test iaf 😛

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har en Vox Tonelab LE och jag måste säga att jag är helt sjukt nöjd. Effekterna håller bra kvalitet men det är förstärkarmodeleringarna som gör en helt hänförd! Särskilt plexi-marshallvarianten är ruggig, men även Vox och Fendermodellerna är helt grymma!

Om man ska nämna en svaghet så är det metalljuden som inte håller samma kvalitet, Vox verkar inte ha så bra koll på det, men resten är löjligt bra.

Tänk bara på att inte köra den som en vanlig effektpedal, utan gitarr -> tonelab -> effektloop-returen på stärkaren för att undvika stärkarens försteg. Eller ännu hellre, rätt in i ett par studiomonitorer eller en bra stereoanläggning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.