Jump to content
Annons

Söker tips angående keyboards


makaroner

Recommended Posts

Hejsan.

Hoppas att jag skriver det här i rätt del av forumet nu.

Jag är verkligen en nybörjare inom pianon och keyboards och dylikt så jag behöver verkligen lite tips när det gäller att köpa någonting. Jag har spelat gitarr ett tag nu men vill gärna lära mig spela piano. Men eftersom ett piano är både dyrt och stort så är det inte ett alternativ för mig, däremot finns det säkert några keyboards som någon kan tipsa mig om.

Jag kan ju ta och berätta lite vad jag är ute efter.

-Först och främst vill jag ha ett litet keyboard, jag har tittat runt lite och ett keyboard med 49 tangenter är vad som passar för mig tror jag, jag bor nämligen lite trångt och jag måste kunna få plats med keyboardet på mitt dataskrivbord.

-Det ska vara litet också för den anledningen att jag kommer förmodligen bära runt det mellan mig och mina kompisar ganska mycket. Ju smidigare desto bättre.

-Jag vill gärna kunna koppla ihop det med datorn för framtida "projekt" eller vad man nu ska kunna kalla det.

-Anslagskänsliga tangenter är väl ett måste om man ska börja lära sig spela. Det är väl lika bra att lära sig hantera det redan från grunden.

-Också prisklassen: Runt 1500kr hade jag tänkt att lägga. Jag har varit runt på lite affärer och kikat men dom flesta keyboardsen ligger runt 2000, lite dyrt för nånting som jag kanske kommer att byta ut om något år - förutsatt att jag fortsätter spela.

Jag har tittat lite på en Midiklaviatur, (tror jag att det heter) en CME U-Key. http://www.cme-pro.com/products-list/product-U-Key.html

Anledningen att jag fastnade för den var faktiskt för att den hade små högtalare i sig, så jag behöver ingen extern ljudkälla för att spela. Plus att Jam hade skrivit på deras hemsida att den går att använda som ett enkelt digitalpiano om man ville.

Men jag är lite förvirrad, sidan säger att den är exemplarisk för att komponera polyfniska ringsignaler, och det vill jag ju verkligen inte.

Någon som vet om jag kan spela bra "Piano ljud" på den och inte bara 8-bits midi blippmusik? (inte för att jag inte gillar midi blippmusik, men det är inte det jag är ute efter just nu)

Men hur som helst, den är liten och smidig och ligger runt 1500kr. Förmodligen inte det bästa ljudet i dom små högtalarna men om jag skulle koppla in den i datorn verkar den jättekul att leka med.

Tacksam för svar och tips!

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm... 1500 är inte mycket pengar alls...

Den som du skriver om (U-key) gör mig ganska avskräck när jag på hemsidan läser följande:

CME professional will release U-Key - the first mobiltone keyboard of the world during winter NAMM 2006. It will fill the gap of the particular hardware for composing cell phone ring, which has the market of billions of dollar.

Jag tror nog att du ska försöka spara ihop åtminstone 2000 kr och kunna köpa en "riktig" keyboard/synth. För knappt 2000 kr får du en Yamaha PSR-E313. Jag har ingen erfarenhet av just den, men de keyboards jag haft har varit och är Yamaha - bra grejer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Just den där keyboarden från Yamaha har jag blivit rekommenderad att köpa. Jag har tittat på den på t.ex. 4sound och jag skulle förmodligen ha köpt den om den var lite mindre. Men det har varit bland det största problemet, att hitta en keyboard som har 49 tangenter och inte 61. Vad jag har sett är det mestadels såna där "Midiklaviaturer" som är så små som jag vill ha.

Och priset, visst 1500kr är inte mycket pengar, och det är förmodligen jättesvårt att hitta det jag söker efter för det priset. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att skippa tanka bilen en månad och cykla till jobbet och istället ha runt 2000kr att lägga ut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, antingen är det midiklaviaturer eller så är det renodlade syntar som har 49 tangenter - och/eller är dyrare (>3000 kr).

Du kan inte ställa keyboarden i en garderob eller liknande när du inte använder den då? Så den slipper stå framme och ta plats när du inte använder den...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Just den där keyboarden från Yamaha har jag blivit rekommenderad att köpa. Jag har tittat på den på t.ex. 4sound och jag skulle förmodligen ha köpt den om den var lite mindre. Men det har varit bland det största problemet, att hitta en keyboard som har 49 tangenter och inte 61. Vad jag har sett är det mestadels såna där "Midiklaviaturer" som är så små som jag vill ha.

Och priset, visst 1500kr är inte mycket pengar, och det är förmodligen jättesvårt att hitta det jag söker efter för det priset. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att skippa tanka bilen en månad och cykla till jobbet och istället ha runt 2000kr att lägga ut. 😉

Kolla på begagnat också, för 1500 - 2000 kan du nog hitta en bra begagnad keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag har en kompis som har spelat keyboard förr, men nu ligger hans keyboard bara och skräpar så jag ska förmodligen få den av honom. Vet inte om det är anslagskänsligt men det lär ju märkas. Den går förmodligen inte att koppla in i datorn men man ska ine vara kräsen när man får någonting 😳

Förhoppningsvis så är problemet löst för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...