Jump to content
Annons

Ny musikdator


Alexho

Recommended Posts

Hej, står mellan att köpa denna LÄNK eller en iMac med 20" 2.0ghz 2gb ram etc..

Vad tycker ni om pc'n?

Datorn ska enbart vara till musikprodiktion. Spela in ca 16 kanaler samtidigt...

Mac eller PC spelar ingen roll då jag ska köra Pro Tools och det funkar på båda.

Vill ha det som är minst latency etc..

EDIT: La till lite 🙁

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

för mig är valet enkelt; jag skulle välja PC:n. Nu har jag inte stenkoll på macen men ändå...

En Quad-processor på 2,4 ghz tror jag nog kör över macens 2,0ghzare rätt hårt

4 gb ramminne gör alltid gott. Även om du (med 32-bitars os) bara får ut ca 3-3,5 så är det ändå betydligt mer än vad macen har.

Dessutom säger mig min erfarenhet att det går enklare och är billigare att uppgradera en pc än en mac, eller t.ex. byta ut en hårddisk vid eventuell diskkrasch, o.s.v. Hårdvara kan ju lägga av, oavsett tillverkare.

Det jag tycker du ska satsa lite mer på är en ordentlig cpu-fläkt. Den som följer med är rätt kass (högljudd och antagligen ganska äcklig). Du har inte listat någon/några hårddisk(ar) heller, det bästa är att ha en systemdisk och en fildisk, det allra bästa är att spegla fildisken (via raid) så man alltid har ordentliga backups. Ska du köra FW-ljudkort behöver du kanske ett sånt kort också (om det inte finns på moderkortet). Annars ser det grymt schysst ut.

jag kanske borde tillägga att jag är inbiten pc-användare och helst inte tar i en mac -inte ens med tång (inte riktigt sant, mac är säkert bra men kan aldrig komma i närheten av pc om man räknar pris/prestanda, osv...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Edmundo (oregistrerad)

Det låter som en klart prisvärd och tyst dator du fått ihop.

Jag spenderade rätt mycket på en helt tyst aggregat, men eftersom du kör silentpipe på graf.kortet tror jag det blir tyst nog ändå.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft några bra erfarenheter med mac, dock aldrig ägt en själv utan enbart prövat sådana som seglat på avskedsturen.

Men prestanda/pris-ration på mac's är grymt dålig i alla fall.

Fast det är ju mer funktion, det lätthanterliga och felfria man betalar för när man köper en mac (det har jag fått höra av mac-användarna, väntar dock spänt på det tillfället jag får uppleva en sådan sejour.).

PC'n då.

Den där skärmen bör du byta ut.

Den är 1 år gammal nu, och enligt seriösare recensioner är den inte dålig men heller inte bra.

För 2400kr borde du få något bättre.

Verkar vara ett rent lotteri när man köper TFT-skärmar nuförtiden sålänge man inte köper ur den högre prisklassen.

Jag hade köpt en Samsung om jag var du, lite dyrare men inget krångel eller lotteri där (förutom panel-skandalen för halvåret sen men det är tydligen löst.).

Annars så kränger dom iväg ca 4år gamla, 19-21" CRT's för 200-300kr på blocket, något mer prisvärt inom datorbranschen existerar nog inte.

Fast å andra sidan, om man köper en ny dator vill man ju inte ha en stor plastig dammsugare till bildskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har aldrig haft några bra erfarenheter med mac, dock aldrig ägt en själv utan enbart prövat sådana som seglat på avskedsturen.

Men prestanda/pris-ration på mac's är grymt dålig i alla fall.

Fast det är ju mer funktion, det lätthanterliga och felfria man betalar för när man köper en mac (det har jag fått höra av mac-användarna, väntar dock spänt på det tillfället jag får uppleva en sådan sejour.).

PC'n då.

Den där skärmen bör du byta ut.

Den är 1 år gammal nu, och enligt seriösare recensioner är den inte dålig men heller inte bra.

För 2400kr borde du få något bättre.

Verkar vara ett rent lotteri när man köper TFT-skärmar nuförtiden sålänge man inte köper ur den högre prisklassen.

Jag hade köpt en Samsung om jag var du, lite dyrare men inget krångel eller lotteri där (förutom panel-skandalen för halvåret sen men det är tydligen löst.).

Annars så kränger dom iväg ca 4år gamla, 19-21" CRT's för 200-300kr på blocket, något mer prisvärt inom datorbranschen existerar nog inte.

Fast å andra sidan, om man köper en ny dator vill man ju inte ha en stor plastig dammsugare till bildskärm.

Tror inte riktigt du har den kollen på skärmar för att säga så. Jag har den skärmen sen ca 1år tillbaka och den krossade då alla de 22" (inkl samsungs). Den vann alla de tester den var med i?? Så det är en bra skärm för de pengarna och samsungs skärmar har för mycket "blacklight". HATAR det! + att LG har bättre pixel-garanti (då iaf)

Jag la inte till någon hdd för att jag har 5x 300 GB'are + 1.5 terra extern^^

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte riktigt du har den kollen på skärmar för att säga så.

Samsungs skärmar har för mycket "blacklight".

Terrific.

Och om LG skärmen

http://www.pcworld.idg.com.au/index.php/ta...5;pid;3858;pt;1

It doesn't produce a perfect image, but it does a serviceable job of displaying images and movies.

Some discolouration was noticeable in the greyscale.

http://www.pcpro.co.uk/shopper/reviews/144...on-l226wtq.html

Problems arose in scenes where there was strong contrast. For example, when a blue bottlenosed dolphin leapt out of the water against a bright background of sunlit sea, it shimmered black.

 

Some fine details in darker areas of high contrast weren't picked out...

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2190883,00.asp

But my DisplayMate testing revealed a weakness with light grayscale reproduction. Light shades of gray appeared white, and highlights were blurry on my photo test as well. I also noticed a slight problem with dark grays. If you work with photos and require a higher degree of grayscale integrity, Samsung's SyncMaster 225BW may be a better fit (as long as you can run it in digital mode).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft några bra erfarenheter med mac, dock aldrig ägt en själv utan enbart prövat sådana som seglat på avskedsturen.

Men prestanda/pris-ration på mac's är grymt dålig i alla fall.

Fast det är ju mer funktion, det lätthanterliga och felfria man betalar för när man köper en mac (det har jag fått höra av mac-användarna, väntar dock spänt på det tillfället jag får uppleva en sådan sejour.).

Det är väl just arbetsflödet och användarvänligheten som är det väsentliga när man verkligen vill sätta sig och arbeta effektivt?

Då existerar veterligen ingen prestanda/pris-ratio 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl just arbetsflödet och användarvänligheten som är det väsentliga när man verkligen vill sätta sig och arbeta effektivt?

Då existerar veterligen ingen prestanda/pris-ratio :rolleyes:

Absolut, helt klart.

Och om man inte kan eller har lusten att från början konfigurera en PC rätt så får man helt enkelt gå till något mer användarvänligt.

Så som jag ser det så gäller det ju att prioritera, antingen dunkar man näven i bildskärmen i några dagar eller pungar ut de extra sedlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det är väl just arbetsflödet och användarvänligheten som är det väsentliga när man verkligen vill sätta sig och arbeta effektivt?

Då existerar veterligen ingen prestanda/pris-ratio ☺️

Kan inte just detta bli en begränsning? Jag är som sagt inbiten pc-användare men de gånger jag faktiskt suttit ner och försökt lära mig köra mac har jag känt mig grymt begränsad just eftesom jag inte känner mig hemma i den miljön. jag kan inte riktigt se "användarvänligheten" som alla pratar om, snarare användarbegränsningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha en stabil musikdator så undviker man de nyaste obeprövade chipseten, Vista o s v. Det är inte alltid det senaste som är snabbast i vår värld. Ta t ex DDR3 vs DDR2, inte stor skillnad där... Viktigast är kompabiliteten med den (något speciella) hårdvara vi använder.

Se hur det gick för Apple när de bytte till Agere-firewire-chip eller moderkorten för Dual Quad Mac Pro som inte rullar bra med UAD-1...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...