Jump to content
Annons

Problem med MIDI-koppling via MIDI Thru


Acidman

Recommended Posts

Jag har en synth med keyboard (Synth 1) och två stycken synthar utan (Synth 2 & Synth 3). Nu vill jag kunna spela Synth 1&2 på den med keyboard. Synth 1 kör jag med USB.

Såhär kopplade jag först:

Synth 1 - > USB (på datorn)

Synth 2 - > MIDI In till ljudkortet MIDI Out.

Synth 3 - > MIDI In till MIDI Thru på Synth 2

Detta funkade inte utan jag kan bara höra Synth 2. Hur ska jag koppla för att få det soom jag tänkt? Ska jag koppla Synth 3 till MIDI på Synth 1? Anledningen jag inte gjort det nu är de står lite dåligt placerade i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en synth med keyboard (Synth 1) och två stycken synthar utan (Synth 2 & Synth 3). Nu vill jag kunna spela Synth 1&2 på den med keyboard. Synth 1 kör jag med USB.

Såhär kopplade jag först:

Synth 1 - > USB (på datorn)

Synth 2 - > MIDI In till ljudkortet MIDI Out.

Synth 3 - > MIDI In till MIDI Thru på Synth 2

Detta funkade inte utan jag kan bara höra Synth 2. Hur ska jag koppla för att få det soom jag tänkt? Ska jag koppla Synth 3 till MIDI på Synth 1? Anledningen jag inte gjort det nu är de står lite dåligt placerade i rummet.

Du behöver något program på datorn som kopplar midisignalen från din usb-synth till rätt midi-output. Har du det? Annars får du nog förklara lite mer vad du har för dator, operativsystem och synthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en synth med keyboard (Synth 1) och två stycken synthar utan (Synth 2 & Synth 3). Nu vill jag kunna spela Synth 1&2 på den med keyboard. Synth 1 kör jag med USB.

Såhär kopplade jag först:

Synth 1 - > USB (på datorn)

Synth 2 - > MIDI In till ljudkortet MIDI Out.

Synth 3 - > MIDI In till MIDI Thru på Synth 2

Detta funkade inte utan jag kan bara höra Synth 2. Hur ska jag koppla för att få det soom jag tänkt? Ska jag koppla Synth 3 till MIDI på Synth 1? Anledningen jag inte gjort det nu är de står lite dåligt placerade i rummet.

[språkpolis mode ON]

Man får ju tänka flera sekunder extra när du skriver så. Man kopplar från en utgång till en ingång - inte tvärtom...

[språkpolis mode OFF]

Om jag förstår det rätt, så spelar du upp midi från ett program i datorn - och synt 1 är enbart klaviatur, utan eget ljud, eller...?

I så fall är kopplingen rätt; från ljudkortets midi out till midi in på synt 2 - och från midi thru på synt 2 till midi in på synt 3.

Kruxet är sedan att om det ska funka, så måste du förstås ha ställt in synt 1 och synt 2 så att de inte tar emot på samma kanaler (det finns ju totalt 16 midikanaler i kabeln - och inte 16 per synt, om du inte har separata midiutgångar till syntarna från ljudkortet...) - och du måste förstås också skicka ut till rätt midikanal för att få mididata till rätt synt. Sedan får du också kolla så att det inte finns några konstigheter i inställningarna på synt 2, så att den verkligen skickar vidare något på thru. Vissa syntar har nämligen möjlighet att ställa in olika funktion för thru-porten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Synten har helt säkert obalanserade utgångar, så det kvittar - men jag hade använt obalanserade ("mono")-kablar, eftersom det inte fyller någon funktion att ha balanserade ("stereo") kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...