Jump to content
Annons

Hur man får till en bra låt


hwasser

Recommended Posts

Hej, denna tråd skall handla om hur man får till en bra låt. Hur man skall använda effekter och vilka effekter, vilka VSTi instrument som låter bra, vilken trummaskin osv.

Sen undrar jag hur exakt en kompressor fungerar. Det jag får intrycket av är att den höjer och sänker vissa frekvenser i ljudet. Men hur exakt fungerar den?

Sen vilka VSTi instrument och effekter som är bra?

Någon som vet någon bra trummaskin som låter någorlunda verklig? Vill ha lite rocktrummor

Sen undrar jag om man bör ha andra effekter+guitar rig eller liknande? eller bör man bara använda själva guitarrigs effekter för att få bäst ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur gör man god mat?

1.Gör först och främst en trallvänlig melodi

2. Lägg på "boten anna"- inserten

3. Komprimera ganska hårt

4. Sidechaina allt!

5. Släpp det på tyskt skivbolag

6. Vältra dig i pengar

EDIT;

Det är en väldigt komplicerad fråga, det är som om mna frågar nån hur man gör en fin tavla?, det beror på vad man är ute efter... Vilken genre osv...

Du får precisera din fråga ganska hårt om det ska bli riktigt relevanta svar, tror jag iaf...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man får till en bra låt - tja, inte har det mycket med effekter och VST att göra.

Om du menar hur man får till en bra produktion så är din fråga alldeles för vag för att ett någorlunda uttömmande svar ska kunna likna ett foruminlägg mer än en bok. Hur man använder effekter! Ja hur använder man en gitarr? Ett målarstafli och en pensel? Hur skriver man ett brev? Hur ska man inreda sin lägenhet egentligen? Du förstår. Det beror alldeles på vad man vill uppnå. Du ska använda dej av effekter och processorer så det låter som du vill att det ska låta.

En vanlig enbandskompressor påverkar dynamiken, alltså volymförändringar i ljudet. När ljudsignalen kommer över en viss volymnivå (threshold) kommer kompressorn minska volymen på ljudet efter inställt förhållande (ratio). Skillnaden mellan det starkaste och det svagaste jämnas därför ut. Parametrarna attack och release styr hur lång tid det ska ta för kompressorn att gå igång resp koppla ur när volymen går över threshold.

I vissa fall kan resultatet påverka frekvensgången, tänk t ex ett trumset där de volymstarkaste delarna innehåller mycket låga frekvenser (kick, virvel, pukor) och de svagare delarna innehåller högre frekvenser (utringande cymbaler). Om du då sänker volymen på det starka ljudet, så kommer du ju även sänka mängden basinnehåll, eftersom det är där basfrekvenserna finns. På andra instrument kan det ha omvänd effekt, t ex på ett piano så har attacken en ljus tydlig klang, men när tonen dör ut blir den också dovare och dovare.

Det tar tid att lära sig hur en kompressor används på bästa sätt. Läs på tills du förstår alla kontroller intuitivt, och öva sedan... öva öva öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, speciellt den där hemsidan.

Jag förklarade lite dåligt. Jag menar hur man får ljudproduktionen att låta bra som tbruce skrev.

Någon som vet någon trumsynth som låter någorlunda "akustisk"`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, speciellt den där hemsidan.

Jag förklarade lite dåligt. Jag menar hur man får ljudproduktionen att låta bra som tbruce skrev.

Någon som vet någon trumsynth som låter någorlunda "akustisk"`?

Du kan ju prova demot till Addictive Drums till exempel 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarade lite dåligt. Jag menar hur man får ljudproduktionen att låta bra som tbruce skrev.

Finns inga enkla "tryck på den röda knappen" lösningar.

En produktion låter bra med hjälp av ett långt led olika faktorer.

- Hur bra inspelat materialet är

- Hur bra det är mixat

- Hur bra det är arrat

Krävs väldigt mycket kompetens för att få sin låt att låta som sin favoritartists skiva.

Börja med att lära dig alla grunderna så du vet vad du gör och varför, sen kan du fråga specifika frågor på vägen men att ställa en fråga om hur man får en produktion att låta proffsigt utan att kunna grunderna är bortslängd tid.

Så lär dig grunderna först och lär dig på vägen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej, denna tråd skall handla om hur man får till en bra låt. Hur man skall använda effekter och vilka effekter, vilka VSTi instrument som låter bra, vilken trummaskin osv.

Sen undrar jag hur exakt en kompressor fungerar. Det jag får intrycket av är att den höjer och sänker vissa frekvenser i ljudet. Men hur exakt fungerar den?

Sen vilka VSTi instrument och effekter som är bra?

Någon som vet någon bra trummaskin som låter någorlunda verklig? Vill ha lite rocktrummor

Sen undrar jag om man bör ha andra effekter+guitar rig eller liknande? eller bör man bara använda själva guitarrigs effekter för att få bäst ljud?

Det finns en uppsjö med bra VST:s och effekter. Hur bra är dem? Det beror på användaren. Vanligaste nybörjarfelet många gör är att de tror bara de har bästa grejerna så ska det automatiskt låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej, denna tråd skall handla om hur man får till en bra låt. Hur man skall använda effekter och vilka effekter, vilka VSTi instrument som låter bra, vilken trummaskin osv.

Sen undrar jag hur exakt en kompressor fungerar. Det jag får intrycket av är att den höjer och sänker vissa frekvenser i ljudet. Men hur exakt fungerar den?

Sen vilka VSTi instrument och effekter som är bra?

Någon som vet någon bra trummaskin som låter någorlunda verklig? Vill ha lite rocktrummor

Sen undrar jag om man bör ha andra effekter+guitar rig eller liknande? eller bör man bara använda själva guitarrigs effekter för att få bäst ljud?

Jag säger bara en sak! 800 hz, 800 hz och återigen 800 hz. Har du 800 hz så har låten allt för att du ska få uppleva det mest finurliga livet har att erbjuda. Lycka till med ratiovärdena... dom är bra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt ska kunna spelas på kastruller med träslevar, en äggskivare och en sked knackandes mot tänderna.

Och ändå låta sjukt bra. 🙂

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej, denna tråd skall handla om hur man får till en bra låt. Hur man skall använda effekter och vilka effekter, vilka VSTi instrument som låter bra, vilken trummaskin osv.

Sen undrar jag hur exakt en kompressor fungerar. Det jag får intrycket av är att den höjer och sänker vissa frekvenser i ljudet. Men hur exakt fungerar den?

Sen vilka VSTi instrument och effekter som är bra?

Någon som vet någon bra trummaskin som låter någorlunda verklig? Vill ha lite rocktrummor

Sen undrar jag om man bör ha andra effekter+guitar rig eller liknande? eller bör man bara använda själva guitarrigs effekter för att få bäst ljud?

Jag säger bara en sak! 800 hz, 800 hz och återigen 800 hz. Har du 800 hz så har låten allt för att du ska få uppleva det mest finurliga livet har att erbjuda. Lycka till med ratiovärdena... dom är bra! 🙂

Och vad månde det vara då? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...