Jump to content
Annons

Sonar hänger sig med plugin


stoffe90

Recommended Posts

Hallå, jag har ganska nyligen köpt sonar 7 och ezdrummer.. Jag har kört det fullt fungerande i några dagar men när jag uppdaterade drivare till mitt externa ljudkort så slutade ezdrummer fungera och varje gång jag försöker öppna det i Sonar 7 så hänger sig programmet och stängs sedan ner, någon som har nåt svar till detta problem? Tacksam för hjälp /Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå, jag har ganska nyligen köpt sonar 7 och ezdrummer.. Jag har kört det fullt fungerande i några dagar men när jag uppdaterade drivare till mitt externa ljudkort så slutade ezdrummer fungera och varje gång jag försöker öppna det i Sonar 7 så hänger sig programmet och stängs sedan ner, någon som har nåt svar till detta problem? Tacksam för hjälp /Stoffe

Låter som ett typiskt skit tråkigt fel i alla fall 🙂

Inte för att det egentligen löser några problem, men för att ha nån stans att börja felsöka tycker jag du ska pröva att byta driver från ASIO till WDM (eller tvärt om beroende på vad du har den inställt på just nu) för att se om det är där problemet ligger...

Skriv gärna vidare hur det har gått, alltid intressant med fel 🙂 Vad hade du för ljudkort förresten??

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå tack för snabbt svar! Jag installerade ganska nyligen ASIO4ALL så jag skulle kunna köra med ASIO då det inte gick förut.. Jag har ett Tapco usb ljudkort. Får dock inte till det genom att byta till WDM =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså drivrutinsbyte till ljudkortet som orsak till problemen? Jag fick nämligen samma knasfel med Groove Agent 3 efter att ha installerat SP 3 till XP. När jag bytte tillbaka till SP 2 uppförde sig allt normalt igen. Antar att EZD enbart finns som VSTi och inte som DXi. Groove Agent funkade fortfarande som DXi med SP3 men i det formatet finns inte midi-out vilket jag ville ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå tack för snabbt svar! Jag installerade ganska nyligen ASIO4ALL så jag skulle kunna köra med ASIO då det inte gick förut.. Jag har ett Tapco usb ljudkort. Får dock inte till det genom att byta till WDM =/

Fast finns det inte fungerande ASIO-drivrutiner till Tapco-ljudkortet?! Låter jättekonstigt att det skulle vara bättre att köra med ASIO4ALL än Tapcos egna drivrutiner. Och när det gäller Sonar så funkar ofta WDM minst lika bra som ASIO, och det låter minst lika skumt att det inte finns sådana drivrutiner som funkar till ljudkortet.

Kolla Tapcos hemsida efter uppdaterade drivrutiner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå tack för snabbt svar! Jag installerade ganska nyligen ASIO4ALL så jag skulle kunna köra med ASIO då det inte gick förut.. Jag har ett Tapco usb ljudkort. Får dock inte till det genom att byta till WDM =/

Fast finns det inte fungerande ASIO-drivrutiner till Tapco-ljudkortet?! Låter jättekonstigt att det skulle vara bättre att köra med ASIO4ALL än Tapcos egna drivrutiner. Och när det gäller Sonar så funkar ofta WDM minst lika bra som ASIO, och det låter minst lika skumt att det inte finns sådana drivrutiner som funkar till ljudkortet.

Kolla Tapcos hemsida efter uppdaterade drivrutiner!

Hallå! J adu jag är somsagt nybörjare så det där var med än vad jag visste, men jag hittar inga nya drivare kanske för att jag är dålig på att leta eller något sådant =P Ska fortsätta leta efter det, men du tror alltså att det kan vara problemet till ezdrummer problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svära på att det är det som orsakar problemet, men det verkar mystiskt om du inte kan få Tapcos egna drivrutiner att fungera. ASIO4ALL är främst till för billiga ljudkort som det inte finns riktigt ASIO-drivrutiner till, medans Tapco är ett välrenommerat företag vars produkter absolut borde funka utan större problem.

Har du följt installationsinstruktionerna i manualen? Det brukar kunna vara känsligt i vilken ordning man installerar grejerna på CDn respektive pluggar in USB-kabeln. Så avinstallera först och främst ASIO4ALL. Sedan kan du kanske testa att avinstallera Tapcos drivrutiner, och installera dem igen.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast finns det inte fungerande ASIO-drivrutiner till Tapco-ljudkortet?! Låter jättekonstigt att det skulle vara bättre att köra med ASIO4ALL än Tapcos egna drivrutiner. Och när det gäller Sonar så funkar ofta WDM minst lika bra som ASIO, och det låter minst lika skumt att det inte finns sådana drivrutiner som funkar till ljudkortet.

Kolla Tapcos hemsida efter uppdaterade drivrutiner!

Åh fasen, funkar WDM lika bra som ASIO till Sonar? Hade jag ingen aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fasen, funkar WDM lika bra som ASIO till Sonar? Hade jag ingen aning om.

Eh, det vore konstigt annars, Sonar fick inte ASIO-stöd förrän i version 3 eller så ( minnet sviker lite :rolleyes: ), WDM är Sonar´s standard-drivrutin sedan första versionen.

Vilken rutin som fungerar bäst, är olika från dator till dator - eller en smaksak.

De uppdaterade drivrutinerna - skulle de tillföra något nytt eller förbättra något ?

Det är inte alltid bra med de senaste - jag skulle installera de tidigare om det fungerade bra med dem. Jag använder drivisar från 2004 på min gamla DAW ( m. M-Audio Delta 66 ombord ), fungerar helt ok.

Per

Redigerat av PGW
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå igen, nu har jag äntligen lyckats få till programmet! Jag behövde inte byta drivrutiner men det var en massa instellningar som tog lång tid att få till, dock hör jag ingenting när jag drar ett "grove" till mixern/kanalen och spelar upp, allt fungerar bra i själva ez programmet men inte när jag ska lyssna på det i sonar.. Det är säkert bara jag som itne har en aning hur man gör men tacksam för svar vore jag då jag redan kolaltp å massa tutorials!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hallå igen, nu har jag äntligen lyckats få till programmet! Jag behövde inte byta drivrutiner men det var en massa instellningar som tog lång tid att få till, dock hör jag ingenting när jag drar ett "grove" till mixern/kanalen och spelar upp, allt fungerar bra i själva ez programmet men inte när jag ska lyssna på det i sonar.. Det är säkert bara jag som itne har en aning hur man gör men tacksam för svar vore jag då jag redan kolaltp å massa tutorials!

Har du verkligen dragit det till en kanal som är kopplat till EZ-drummer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...