Jump to content
Annons

Marshall MG30DFX Bra?


yaoeddie (oregistrerad)

Recommended Posts

yaoeddie (oregistrerad)

Jag är en grabb som har tröttnat på min lilla förstärkar med dist pedal och ska satsa på en större grej 😉

Jag letar runt prisklassen 1000-2000. Och den bästa stärkare jag har hittat änn så länge är den här Marshall MG30DFX. Jag funderade ett tag på Behringer V-Amp 2 (jag vet att det inte är en förstärkare) för den är billigare och har mycket effekter och då skulle jag kunna köra på min gamla lilla förstärkare som "ljud källan". Jag har inget speciellt ljud jag vill ha (jag lyssnar på nästan allt från blues rock - hård rock fast inte metal och death metal) så det är bara att langa alla förslag ni kan typ 😄

Vad tycker ni om speciellt Marshall MG30DFX? eller om ni har heeeeelt andra förslag. Alla förslag hjälper 🙂 tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mig att vi hade en sådan marshall på en skola vi repade i för ett tag sedan.

Den låter rätt så platt och tråkig som det mesta i den lägre prisklassen. dom inbyggda effekterna är inget att hurra för direkt. Rätt ok kombo för priset men du får bättre grejer om du lägger till lite pengar i budgeten.

Vad spelar du för musik och till vad ska stärkaren användas? hemmaplinkande, replokal eller båda?

Har för mig att dom här låter rätt ok emn vet itne säkert hur skor skillnaden är mot marshallkombon http://www.thomann.de/se/vox_ad30vt_bundle.htm

Peavey Bandit är annars helt ok i den lägre klassen och bör gå att hitta beggat om man söker lite.

Den enklaste är att gå till en musikaffär och testa sig fram tills du hittar ungefär vad du är ute efter.

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

Okej 😛 Men jag kan tyvärr inte ge mer änn 2000 (väldigt exakt) så dinna förslag va lite dyra (kollade jam dom låg på 2500+) Men tack ändå!

Jag spelar bara hemma och kommer nog göra så det ett år framåt ungifär skulle jag tro. och jag spelar lite allt just nu, jag lär mig fortfarande 😆 (jag hittade en peavey bandit på blocket, http://www.blocket.se/vi/16288479.htm?ca=11_s&last=1 är det den du menade?)

Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

okej 🙂 ska sticka in till jam o prova stärkare snart. Ska kolla lite extra på Peavey Bandit också då ☺️

Tack så mycket. (är det någon annan med förslag eller råd tveka inte) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har lite tålamod att skruva, leta upp någonting i stil med V-ampen för under 2000. Kikar man begagnat kan man nog hitta många riktigt bra prylar, t ex Boss GT-6, Line6 Pod XT eller Vox Tonelab. Såg även att Musikbörsen säljer Korg AX3000G för 1995:-. Andra bra nyköp är t ex Line6 Pod 2.0 (eller FloorPod om du kan få den för "ditt" pris), PocketPod och Korg AX1500G. V-ampen (eller XV-amp om du vill ha den som pedal) är verkligen inte dum heller. En av gitarristerna i Dark Tranquility kör t ex med V-amp Pro när dom turnerar (själva ljuddelen är precis samma som i de andra V-amp-produkterna, medans t ex anslutningsmöjligheterna skiljer sig rätt mycket). Men gemensamt för alla sådana produkter är att man kan få skruva en hel del innan det börjar låta bra, presetsen är sällan något att hänga i granen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har lite tålamod att skruva, leta upp någonting i stil med V-ampen för under 2000. Kikar man begagnat kan man nog hitta många riktigt bra prylar, t ex Boss GT-6, Line6 Pod XT eller Vox Tonelab. Såg även att Musikbörsen säljer Korg AX3000G för 1995:-. Andra bra nyköp är t ex Line6 Pod 2.0 (eller FloorPod om du kan få den för "ditt" pris), PocketPod och Korg AX1500G. V-ampen (eller XV-amp om du vill ha den som pedal) är verkligen inte dum heller. En av gitarristerna i Dark Tranquility kör t ex med V-amp Pro när dom turnerar (själva ljuddelen är precis samma som i de andra V-amp-produkterna, medans t ex anslutningsmöjligheterna skiljer sig rätt mycket). Men gemensamt för alla sådana produkter är att man kan få skruva en hel del innan det börjar låta bra, presetsen är sällan något att hänga i granen.

Boss ME-20? Ligger väl på en ca 1 500 eller nåt (ej kollat) De kör ju hård mf på den iaf.. Hur tar sig den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Jag var i liknande situation för två år sedan ungefär. Jag hade lånat en 30w förstärkare av en kompis, hade en singelcoil gitarr och hade ingen effektpedal what so ever. Alltså lät ljudet inte allt för roligt då jag gillar att spela lite rockigare grejer då och då. Julen kom och jag önskade mig en v-amp 2 som jag fick av min käre familj. Detta blev ett rejält lyft i ljudet, men kändes ändå inte helt bra. Så jag sparade och önskade mig pengar nästkommande jul igen (jag älskar jul!) och fick råd att köpa mig en förstärkare. Jag satsade på en Peavey Bandit 112, den senaste modellen, finns ett par, men senaste är bäst imho då man kan ställa in att man vill piska den fullt ut även om man inte har högt ljud. Perfekt i min lilla lägenhet. Nu äntligen började jag få det ljudet jag ville ha. Till detta hör även att jag köpte en ny gitarr av min kompis bror med humbuckers som jag sedan bytte ut mot emg81/85. V-ampen ligger nu i skåpet och har inte blivit använd sedan jag skaffade min nya förstärkare bör tilläggas.

Så sensmoralerna i denna historien är:

Satsa på en bra förstärkare i stället för en effektpedal, då det bara tar ljudet 'så långt'.

Det tar ett tag att få råd med grejer, men skaffa hellre bättre saker över lång tid, än att lägga massa pengar på skit du måste byta ut efter ett tag ändå.

Mina 2c!

Redigerat av nummersex
Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)
🙂 okej. Fast jag pallar inte spara längre ☺️ jag har sparat sen januari (jag e bara 14 år så får inte pengar hela tin). Men jag ska nog inte satsa på en v-amp när du säger så... Jag ska kolla in stärkare på fredag jag ska som sagt kolla in peavey bandit och marshalln mg30dfx. om det är såå stor skillnad ni säger så har jag nog inte mer val änn att sparar mer ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

satsa på en vox tonelab. brukar finns flera på www.vendolin.se och blocket. den är bättre än v-ampen.

min låt som jag länkar till nedan är inspelad med vox tonelab även låtarna på myspace sidan.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

Jag ser bara en på vardera sida. o de kostar mer änn 2000 ☺️ har jag gjort något fel eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5405880

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5353335

När man kopplalr in multieffekter får man vara lite uppmärksam på hur man kopplar dom. I en del (som i min Boss GT-8) finns det färdiga inställningar, t ex "combo instrument in", "combo loop in", "headphones/line in" (eller vad det nu är dom heter). Kopplar man in GT-8:an i instrumentingången på en förstärkare bör man alltså välja någon av inställningarna för just det och inte t ex "headphones/line in". Det låter väldigt annorlunda. På andra multi-effekter får man styra det manuellt istället, t ex genom att slå av själva preamp-delen om man kopplar in den i instrument-ingången. Eller komma ihåg att slå igång högtalarsimuleringen om man kopplar in den direkt i ett mixerbord. O s v.

Ett annat vanligt fel man ofta gör när man programmerar multieffekter är att man använder för många effektblock. Oftast räcker det ju att använda t ex preamp och eq. Då blir det inte heller lika många parametrar att pilla med.

Annars kan jag väl hålla med om att multieffekter inte alltid låter lika bra som riktiga förstärkare. Men då snackar vi inte direkt förstärkare under 3000 kronor, utan 10 000+ ca (det finns alltid undantag åt både ena och andra hållet).

Marshall-förstärkaren tycker jag annars rent personligt inte är en jättekul förstärkare. Prova t ex Vox AD15VT, den borde funka i din budget? Men det är såklart en smaksak. Även om jag tycker att det känns som om Marshall mer säljer förstärkare på sitt namn i denna prisklass (deras rörtoppar är riktigt grymma och faktiskt rätt prisvärda) än på hur förstärkarna egentligen låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

satsa på en vox tonelab. brukar finns flera på www.vendolin.se och blocket. den är bättre än v-ampen.

Håller med sixties. Jag äger båda typerna och röstar för Vox'en. Rent allmänt tycker jag att Vox'en är överlägsen på rena- och crunch -ljud medan V-Ampen har aggressivare distade ljud. Vox'en vinner ändå på sin bättre ljudmodellering.

//K-G

Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

men vox tonelab kostar mer än min budget! De som finns beggat är ju i gbg typ. Jag bor i sthlm 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

men vox tonelab kostar mer än min budget! De som finns beggat är ju i gbg typ. Jag bor i sthlm 😉

de dyrare har en eller 2 pedaler,den jag har och tänkte på är modellen som kostar 1300:- på vendolin (i gbg)

de går att skicka med post eller bussgods så löser du ut den när du får den. kolla gula tidningen (om den finns fortfarande?) eller nått ställe där det finns mer stockholms annonser.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

Jag vill inte göra det. Känns riskabelt, inte min grej helt enkelt. men ska kolla några till dar o se om man hittar en voxtonelab i sthlm 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Planera in en resa till Liseberg (Liseberg i Göteborg alltså) och köp tonelaben samtidigt 😉 Skämt åsido, det finns ju många bra nya prylar som borde passa din budget. Korg AX3000G säljs för 1995:- på Musikbörsen nu t ex.

Någon undrade förresten om Boss ME-20; Den har såvitt jag (i likhet med samtliga Boss ME-burkar) vet ingen förstärkare-eller högtalarsimulering och får väl mer ses som en box med några emulerade stompboxar än en komplett rigg på burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

yaoeddie (oregistrerad)

Okej 😉 ska in o kolla på sakerna idag. Har en fin liten lista 🙂 tack. En liten fråga först. Ni tycker väll ja ska köpa en effekt grej som vox-tonelab eller AX3000G eller nått liknande eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl göra sig någon slags behovsanalys. Vad behöver jag för ljud? Var använder jag prylarna (live, studio, rep)? Hur behöver jag kunna skifta mellan olika ljud? O s v. Själv har jag valt att ha ett Boss GT-8 pedalbord som grundstomme för live-och repning. Antingen kör jag det direkt i PA:t och genom befintliga förstärkare (på många gig finns det ju förstärkare på plats). Vet man att det inte finns förstärkare på plats tar jag med en Peavey Bandit 112 och har kör GT-8:an i slutsteget på den. Det är även den jag använder när vi repar. Ibland i kombination med en extra 1*12"-högtalarlåda. Mycket smidigt. Jag hade säkert kunnat få lite bättre ljud om jag kört med rörtoppar, stora högtalarlådor, rackeffekter och annat, men det hade varit så oerhört mycket bökigare att kånka runt på att det varken är värt pengarna eller slitet. När vi spelar in så använder jag däremot gärna riktiga rörförstärkare. Då slipper man ju bära omkring på dom, och man har lite mer tid på sig att byta ljud. Fast å andra sidan använder vi modelleringsprodukter när vi spelar in också. Ibland är det enklare, och skillnaden i ljudkvalitet på den färdiga produkten är obefintlig.

Tror att det är svårt att hitta någon förstärkare under 2000 som låter lika bra som t ex Korg-pedalbordet, och framför allt ingen som är lika flexibel. Men du kan ju prova t ex Vox AD15VT(XL) eller någon Line6 Spider III. Hursomhelst finns det nog ingen anledning att välja något starkare än 15W. När det gäller förstärkare med transistorer i slutsteget (som det gör i samtliga fall här) så är 15W mer än nog för hemmabruk. Och 30W är inte tillräckligt för att repa med i det flesta fall. Då är det bättre att välja kanske 50W eller mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...