Jump to content
Annons

Recommended Posts

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Jag Ă€r en grabb som har tröttnat pĂ„ min lilla förstĂ€rkar med dist pedal och ska satsa pĂ„ en större grej 😉

Jag letar runt prisklassen 1000-2000. Och den bĂ€sta stĂ€rkare jag har hittat Ă€nn sĂ„ lĂ€nge Ă€r den hĂ€r Marshall MG30DFX. Jag funderade ett tag pĂ„ Behringer V-Amp 2 (jag vet att det inte Ă€r en förstĂ€rkare) för den Ă€r billigare och har mycket effekter och dĂ„ skulle jag kunna köra pĂ„ min gamla lilla förstĂ€rkare som "ljud kĂ€llan". Jag har inget speciellt ljud jag vill ha (jag lyssnar pĂ„ nĂ€stan allt frĂ„n blues rock - hĂ„rd rock fast inte metal och death metal) sĂ„ det Ă€r bara att langa alla förslag ni kan typ 😄

Vad tycker ni om speciellt Marshall MG30DFX? eller om ni har heeeeelt andra förslag. Alla förslag hjĂ€lper 🙂 tack

Annons
Postat (redigerat)

Har för mig att vi hade en sÄdan marshall pÄ en skola vi repade i för ett tag sedan.

Den lÄter rÀtt sÄ platt och trÄkig som det mesta i den lÀgre prisklassen. dom inbyggda effekterna Àr inget att hurra för direkt. RÀtt ok kombo för priset men du fÄr bÀttre grejer om du lÀgger till lite pengar i budgeten.

Vad spelar du för musik och till vad ska stÀrkaren anvÀndas? hemmaplinkande, replokal eller bÄda?

Har för mig att dom hÀr lÄter rÀtt ok emn vet itne sÀkert hur skor skillnaden Àr mot marshallkombon http://www.thomann.de/se/vox_ad30vt_bundle.htm

Peavey Bandit Àr annars helt ok i den lÀgre klassen och bör gÄ att hitta beggat om man söker lite.

Den enklaste Àr att gÄ till en musikaffÀr och testa sig fram tills du hittar ungefÀr vad du Àr ute efter.

Redigerat av technic
yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Okej 😛 Men jag kan tyvĂ€rr inte ge mer Ă€nn 2000 (vĂ€ldigt exakt) sĂ„ dinna förslag va lite dyra (kollade jam dom lĂ„g pĂ„ 2500+) Men tack Ă€ndĂ„!

Jag spelar bara hemma och kommer nog göra sĂ„ det ett Ă„r framĂ„t ungifĂ€r skulle jag tro. och jag spelar lite allt just nu, jag lĂ€r mig fortfarande 😆 (jag hittade en peavey bandit pĂ„ blocket, http://www.blocket.se/vi/16288479.htm?ca=11_s&last=1 Ă€r det den du menade?)

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

okej 🙂 ska sticka in till jam o prova stĂ€rkare snart. Ska kolla lite extra pĂ„ Peavey Bandit ocksĂ„ dĂ„ â˜ș

Tack sÄ mycket. (Àr det nÄgon annan med förslag eller rÄd tveka inte) :rolleyes:

Postat

Om du har lite tÄlamod att skruva, leta upp nÄgonting i stil med V-ampen för under 2000. Kikar man begagnat kan man nog hitta mÄnga riktigt bra prylar, t ex Boss GT-6, Line6 Pod XT eller Vox Tonelab. SÄg Àven att Musikbörsen sÀljer Korg AX3000G för 1995:-. Andra bra nyköp Àr t ex Line6 Pod 2.0 (eller FloorPod om du kan fÄ den för "ditt" pris), PocketPod och Korg AX1500G. V-ampen (eller XV-amp om du vill ha den som pedal) Àr verkligen inte dum heller. En av gitarristerna i Dark Tranquility kör t ex med V-amp Pro nÀr dom turnerar (sjÀlva ljuddelen Àr precis samma som i de andra V-amp-produkterna, medans t ex anslutningsmöjligheterna skiljer sig rÀtt mycket). Men gemensamt för alla sÄdana produkter Àr att man kan fÄ skruva en hel del innan det börjar lÄta bra, presetsen Àr sÀllan nÄgot att hÀnga i granen.

Postat
Om du har lite tÄlamod att skruva, leta upp nÄgonting i stil med V-ampen för under 2000. Kikar man begagnat kan man nog hitta mÄnga riktigt bra prylar, t ex Boss GT-6, Line6 Pod XT eller Vox Tonelab. SÄg Àven att Musikbörsen sÀljer Korg AX3000G för 1995:-. Andra bra nyköp Àr t ex Line6 Pod 2.0 (eller FloorPod om du kan fÄ den för "ditt" pris), PocketPod och Korg AX1500G. V-ampen (eller XV-amp om du vill ha den som pedal) Àr verkligen inte dum heller. En av gitarristerna i Dark Tranquility kör t ex med V-amp Pro nÀr dom turnerar (sjÀlva ljuddelen Àr precis samma som i de andra V-amp-produkterna, medans t ex anslutningsmöjligheterna skiljer sig rÀtt mycket). Men gemensamt för alla sÄdana produkter Àr att man kan fÄ skruva en hel del innan det börjar lÄta bra, presetsen Àr sÀllan nÄgot att hÀnga i granen.

Boss ME-20? Ligger vÀl pÄ en ca 1 500 eller nÄt (ej kollat) De kör ju hÄrd mf pÄ den iaf.. Hur tar sig den?

Postat (redigerat)

Tja! Jag var i liknande situation för tvÄ Är sedan ungefÀr. Jag hade lÄnat en 30w förstÀrkare av en kompis, hade en singelcoil gitarr och hade ingen effektpedal what so ever. AlltsÄ lÀt ljudet inte allt för roligt dÄ jag gillar att spela lite rockigare grejer dÄ och dÄ. Julen kom och jag önskade mig en v-amp 2 som jag fick av min kÀre familj. Detta blev ett rejÀlt lyft i ljudet, men kÀndes ÀndÄ inte helt bra. SÄ jag sparade och önskade mig pengar nÀstkommande jul igen (jag Àlskar jul!) och fick rÄd att köpa mig en förstÀrkare. Jag satsade pÄ en Peavey Bandit 112, den senaste modellen, finns ett par, men senaste Àr bÀst imho dÄ man kan stÀlla in att man vill piska den fullt ut Àven om man inte har högt ljud. Perfekt i min lilla lÀgenhet. Nu Àntligen började jag fÄ det ljudet jag ville ha. Till detta hör Àven att jag köpte en ny gitarr av min kompis bror med humbuckers som jag sedan bytte ut mot emg81/85. V-ampen ligger nu i skÄpet och har inte blivit anvÀnd sedan jag skaffade min nya förstÀrkare bör tillÀggas.

SÄ sensmoralerna i denna historien Àr:

Satsa pÄ en bra förstÀrkare i stÀllet för en effektpedal, dÄ det bara tar ljudet 'sÄ lÄngt'.

Det tar ett tag att fÄ rÄd med grejer, men skaffa hellre bÀttre saker över lÄng tid, Àn att lÀgga massa pengar pÄ skit du mÄste byta ut efter ett tag ÀndÄ.

Mina 2c!

Redigerat av nummersex
yaoeddie (oregistrerad)
Postat
🙂 okej. Fast jag pallar inte spara lĂ€ngre â˜ș jag har sparat sen januari (jag e bara 14 Ă„r sĂ„ fĂ„r inte pengar hela tin). Men jag ska nog inte satsa pĂ„ en v-amp nĂ€r du sĂ€ger sĂ„... Jag ska kolla in stĂ€rkare pĂ„ fredag jag ska som sagt kolla in peavey bandit och marshalln mg30dfx. om det Ă€r sÄÄ stor skillnad ni sĂ€ger sĂ„ har jag nog inte mer val Ă€nn att sparar mer â˜ș
Postat (redigerat)

satsa pÄ en vox tonelab. brukar finns flera pÄ www.vendolin.se och blocket. den Àr bÀttre Àn v-ampen.

min lÄt som jag lÀnkar till nedan Àr inspelad med vox tonelab Àven lÄtarna pÄ myspace sidan.

Redigerat av sixties
yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Jag ser bara en pĂ„ vardera sida. o de kostar mer Ă€nn 2000 â˜ș har jag gjort nĂ„got fel eller?

Postat

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5405880

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5353335

NÀr man kopplalr in multieffekter fÄr man vara lite uppmÀrksam pÄ hur man kopplar dom. I en del (som i min Boss GT-8) finns det fÀrdiga instÀllningar, t ex "combo instrument in", "combo loop in", "headphones/line in" (eller vad det nu Àr dom heter). Kopplar man in GT-8:an i instrumentingÄngen pÄ en förstÀrkare bör man alltsÄ vÀlja nÄgon av instÀllningarna för just det och inte t ex "headphones/line in". Det lÄter vÀldigt annorlunda. PÄ andra multi-effekter fÄr man styra det manuellt istÀllet, t ex genom att slÄ av sjÀlva preamp-delen om man kopplar in den i instrument-ingÄngen. Eller komma ihÄg att slÄ igÄng högtalarsimuleringen om man kopplar in den direkt i ett mixerbord. O s v.

Ett annat vanligt fel man ofta gör nÀr man programmerar multieffekter Àr att man anvÀnder för mÄnga effektblock. Oftast rÀcker det ju att anvÀnda t ex preamp och eq. DÄ blir det inte heller lika mÄnga parametrar att pilla med.

Annars kan jag vÀl hÄlla med om att multieffekter inte alltid lÄter lika bra som riktiga förstÀrkare. Men dÄ snackar vi inte direkt förstÀrkare under 3000 kronor, utan 10 000+ ca (det finns alltid undantag Ät bÄde ena och andra hÄllet).

Marshall-förstĂ€rkaren tycker jag annars rent personligt inte Ă€r en jĂ€ttekul förstĂ€rkare. Prova t ex Vox AD15VT, den borde funka i din budget? Men det Ă€r sĂ„klart en smaksak. Även om jag tycker att det kĂ€nns som om Marshall mer sĂ€ljer förstĂ€rkare pĂ„ sitt namn i denna prisklass (deras rörtoppar Ă€r riktigt grymma och faktiskt rĂ€tt prisvĂ€rda) Ă€n pĂ„ hur förstĂ€rkarna egentligen lĂ„ter.

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

okej 🙂 fast de dĂ€r voxen du linkade frĂ„n vendolin Ă€r ju i gbg ja bor i sthlm đŸ„°

jag tycker förstÀrkaren lÄter allt ifrÄn trist (http://www.youtube.com/watch?v=B1IiA4FJrBM) fast jag e inte sÄ van med ljud o e inte nÄtt proffs dÄ. Tycker ni den lÄter lika nice som jag tycker?

Postat
satsa pÄ en vox tonelab. brukar finns flera pÄ www.vendolin.se och blocket. den Àr bÀttre Àn v-ampen.

HÄller med sixties. Jag Àger bÄda typerna och röstar för Vox'en. Rent allmÀnt tycker jag att Vox'en Àr överlÀgsen pÄ rena- och crunch -ljud medan V-Ampen har aggressivare distade ljud. Vox'en vinner ÀndÄ pÄ sin bÀttre ljudmodellering.

//K-G

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

men vox tonelab kostar mer Ă€n min budget! De som finns beggat Ă€r ju i gbg typ. Jag bor i sthlm 😎

Postat (redigerat)
men vox tonelab kostar mer Ă€n min budget! De som finns beggat Ă€r ju i gbg typ. Jag bor i sthlm 😉

de dyrare har en eller 2 pedaler,den jag har och tÀnkte pÄ Àr modellen som kostar 1300:- pÄ vendolin (i gbg)

de gÄr att skicka med post eller bussgods sÄ löser du ut den nÀr du fÄr den. kolla gula tidningen (om den finns fortfarande?) eller nÄtt stÀlle dÀr det finns mer stockholms annonser.

Redigerat av sixties
yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Jag vill inte göra det. KĂ€nns riskabelt, inte min grej helt enkelt. men ska kolla nĂ„gra till dar o se om man hittar en voxtonelab i sthlm 😉

Postat

Planera in en resa till Liseberg (Liseberg i Göteborg alltsĂ„) och köp tonelaben samtidigt 😉 SkĂ€mt Ă„sido, det finns ju mĂ„nga bra nya prylar som borde passa din budget. Korg AX3000G sĂ€ljs för 1995:- pĂ„ Musikbörsen nu t ex.

NÄgon undrade förresten om Boss ME-20; Den har sÄvitt jag (i likhet med samtliga Boss ME-burkar) vet ingen förstÀrkare-eller högtalarsimulering och fÄr vÀl mer ses som en box med nÄgra emulerade stompboxar Àn en komplett rigg pÄ burk.

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Okej 😉 ska in o kolla pĂ„ sakerna idag. Har en fin liten lista 🙂 tack. En liten frĂ„ga först. Ni tycker vĂ€ll ja ska köpa en effekt grej som vox-tonelab eller AX3000G eller nĂ„tt liknande eller?

Postat

Man fÄr vÀl göra sig nÄgon slags behovsanalys. Vad behöver jag för ljud? Var anvÀnder jag prylarna (live, studio, rep)? Hur behöver jag kunna skifta mellan olika ljud? O s v. SjÀlv har jag valt att ha ett Boss GT-8 pedalbord som grundstomme för live-och repning. Antingen kör jag det direkt i PA:t och genom befintliga förstÀrkare (pÄ mÄnga gig finns det ju förstÀrkare pÄ plats). Vet man att det inte finns förstÀrkare pÄ plats tar jag med en Peavey Bandit 112 och har kör GT-8:an i slutsteget pÄ den. Det Àr Àven den jag anvÀnder nÀr vi repar. Ibland i kombination med en extra 1*12"-högtalarlÄda. Mycket smidigt. Jag hade sÀkert kunnat fÄ lite bÀttre ljud om jag kört med rörtoppar, stora högtalarlÄdor, rackeffekter och annat, men det hade varit sÄ oerhört mycket bökigare att kÄnka runt pÄ att det varken Àr vÀrt pengarna eller slitet. NÀr vi spelar in sÄ anvÀnder jag dÀremot gÀrna riktiga rörförstÀrkare. DÄ slipper man ju bÀra omkring pÄ dom, och man har lite mer tid pÄ sig att byta ljud. Fast Ä andra sidan anvÀnder vi modelleringsprodukter nÀr vi spelar in ocksÄ. Ibland Àr det enklare, och skillnaden i ljudkvalitet pÄ den fÀrdiga produkten Àr obefintlig.

Tror att det Àr svÄrt att hitta nÄgon förstÀrkare under 2000 som lÄter lika bra som t ex Korg-pedalbordet, och framför allt ingen som Àr lika flexibel. Men du kan ju prova t ex Vox AD15VT(XL) eller nÄgon Line6 Spider III. Hursomhelst finns det nog ingen anledning att vÀlja nÄgot starkare Àn 15W. NÀr det gÀller förstÀrkare med transistorer i slutsteget (som det gör i samtliga fall hÀr) sÄ Àr 15W mer Àn nog för hemmabruk. Och 30W Àr inte tillrÀckligt för att repa med i det flesta fall. DÄ Àr det bÀttre att vÀlja kanske 50W eller mer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.