Jump to content
Annons

Inspelnings Problem. EDIROL UA-25


Noswas

Recommended Posts

Hallå. Jag har precis köpt ett EDIROL UA-25 ljudkort och installerat den och allt sånt.

Den funkar bra förutom när jag ska spela in gitarren. jag har kopplat in min vanliga gitarr sladd i Input 2/R (provade också 1/L) men utan resultat. när jag senare recordar i t.ex. ljudinspelaren kommer inte ljud.

jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra för att få det att låta. jag har vridit på de flesta rattarna på ljudkortet 😲

http://www.sonicprice.fr/medias/product/im...b4/4/0/4039.jpg

vore tacksam för all hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Hej

ska försöka hjälpa dig. Har aldrig använt kortet så jag vet inte detaljerna men ändå... Behöver veta lite mer först:

Den funkar bra förutom när jag ska spela in gitarren.

Funkar det att spela in något annat än gitarr? Funkar det att spela upp ljud genom Edirol-kortet?

när jag senare recordar i t.ex. ljudinspelaren kommer inte ljud.

Har du provat något annat program än ljudinspelaren? Den är ganska begränsad i funktionalitet, det vanligaste är att man använder ett s.k. DAW (Digital Audio Workstation) som är ett program för just inspelning och mixning o.s.v. Exempel på DAWs är Pro Tools, Cubase, Audition, Logic, o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aloha!

Jag har samma kort. Men behöver nog lite mer info än så för att kunna hjälpa!

Jag har lite probs med det kortet och drivers osv just nu, Funkat relativt klockers, men ibland får det störd-cp och dampar ut vilket har hänt just nu. Men se till att du har rätt drivers, och ställ in att du ska använda dom i programmet du använder. Om inte detta funkar så kan du använda asio4all och sen ställa in att det ska använda edirol-ua25, med nackdelen att du inte kan använda midi om du nu behöver en sådan. Annars är det bara att rulla på (asio4all.com). Jag använder cubase och funtar starkt på att ominstallera hela datorn pga. detta felet. Så sjuuuukt störande att jag inte kan välja rätt drivrutiner via programmet trots att jag har ominstallerat drivrutinerna minst 10 ggr. Men men. Keep rockin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Nu har jag provat med en mikrofon rätt in i kortet, en sak som är lite skum hände. jag riktade mikrofonen mot högtalarna och då kom det ljud in i ljudinspelaren. men när jag däremot pratade eller sjöng i den funkade det inte alls..

är ganska säker på att jag sjöng lika högt som högtalarna lät. aaah

Nummersex du som har kortet. hur ska jag ställa in knapparna/switcharna på baksidan?

Jag kör Reason parallelt med Fruity Loops och än så länge har jag inte hittat något inspelnings program där

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo igen!

Ja du, du får nog testa att spela in i andra program än reason och fruity då jag inte tror dessa två stödjer inspelning. Jag har knappen inställd på rec på baksidan. Sample rate på 48. Advance on. Phantom on. Limitern on.

Redigerat av nummersex
Link to comment
Dela på andra sajter

du lär ha sample raten inställt på samma som du har inställt i programet. Ex om du har fl så står det en sample rate i ljudinställningarna, denna ska motsvara den du valt på baksidan av ditt ljudkort. Själv har jag mitt edirol fa-66 på 44,1khz, phatom kan du stänga av om du har en elgitarr kopplad direkt in i kortet. Om det inte fungerar efter det där har du ställt in något fel i programet du spelar in med 😎

haha nummersex, fl studio stödjer visst audio inspelning 😉

Redigerat av FastH
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...