Jump to content
Annons

Val av dämpning


resolve

Recommended Posts

Hej. Är relativt ny här på forumet(har läst det mesta dock, men inte varit aktiv i diskussioner), och nu har jag en fråga! ☺️ Planerar att nån gång bygga en ganska basic studio, då jag än så länge bara har erfarenhet av att spela in med porta i odämpade rum. Men jag vet inte hur jag ska dämpa rummet på bästa sätt, har tänkt på att sätta nån sorts isoleringsmaterial överallt på väggarna, och klä med något tyg eller liknande efteråt, men blir rummet för dött då? Är alltså inte isolering av rummet jag frågar efter, utan hur det ska dämpas, eller akustikbehandlas kanske det heter. Jag vet att det inte ska vara kubformat då ljudet studsar mellan väggarna då, men jag behöver nåt som absorberar ljudet på ett bra sätt. Kommer antagligen inte ha nån jättebudget heller.

Tack på förhand! ☺️

Redigerat av resolve
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur stort är rummet ?

Det finns speciella tyg ( backdrop-tyg) som man kananvända som dämpning. det är bara att fråga på närmaste musikaffär.

Dom fungerar så man hänger dom en bit från väggen ( avståndet från väggen bestämmer ungefär vilka frekvänser det ska dämpa ) . Det är inte alltför billigt men mycket effektivt och snyggt!

Annars finns det ju det billigaste skumabsorbenterna på Biltema, men det är egentligen inget att ha. www.biltema.se

Jam-butikerna har sina A-Absorbers som är riktigt bra men som det mesta annat så kostar det.. www.jam.se

Det billigaste är att skära ut mindre bitar (60x60) madrass, (5 cm) och klä in dom i nått snyggt tyg. sätt sedan ut dom på väggen med jämna mellanrum. det absorberar inte jättemycket men gör det inte dött heller ,

Link to comment
Dela på andra sajter

madrasser är inget o ha. ta istället o köp några meter tyg på ikea, fiberull och några brädor på byggmax och bygg ramar som du fyller med fiberull och täcker med tyg så har du bra absorbenter för en bråkdel av pengarna. som även fungerar mkt bättre än den mesta skumplasten.

gör en enkel uträkning på

http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

så ser du vart dina problemfrekvenser finns..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid trott att folk stavat fel när de skrivit absorption. Det heter absorbera och därför borde det heta absorbtion trodde jag. En snabbglutt i ordlistan satte språkpolisen i mig på plats 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! ☺️ Tror jag kör på IDFs förslag, det låter bra. (och framförallt billigt) 🙂

kör på DrHans recept. sök så hittar du hans moln. riktigt snygga..

jag hinner inte leta upp dem nu, ska springa iväg med min onda rygg.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dom såg ju riktigt bra ut! De kör jag på ☺️ Ska nog lägga maddrasser över hela golvet som en matta med, blir mjukt och skönt att gå på iaf.. 🙂 Finns det nåt bra sätt att kolla om det är bas eller diskat man ska dämpa bort? Eller ska jag bara köra på att sätta en absorbent i varje hörn, och sen sätta några i taket och på väggarna, för att få bort basen vid dom i hörnen(om de fungerar som basfällor då?) och låta de andra absorbenterna vid taket och väggarna ta hand om diskanten? Det borde ju bli en ganska så bra allround-dämpning.

Redigerat av resolve
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...