Jump to content
Annons

Skulle ni klara er utan telefon?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Test av vardag utan mobil

Åtta vana mobilanvändare har fått leva utan mobiltelefoner i en vecka i ett projekt kopplat till Umeå Universitet. Flera i gruppen känner sig mindre stressade när de inte bar med sig mobilen överallt men känner också att de måste planera vardagen noggrannare. – På senare tid har jag faktiskt allt oftare reflekterat över hur jag nästan tvångsmässigt tar med mig mobilen överallt. Även om jag inte väntat något samtal eller meddelande, så känns det nästan som någon slags skyldighet att alltid kunna bli nådd, säger Elisabeth Persson, som ingår i testgruppen.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 080515, © Netdoktor.se, Terese Alvén

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är inte prisvärt med telefon.

Att betala cirka tre tusen per år totalt i fasta avgifter för fast och mobil telefon: abonnemang 1, abonnemang 2, telefonsvarare, nummerpresentatör, fakturaavgift 1, fakturaavgift 2 bla bla... är idiotiskt, i händelse av att nån dum djävel råkar trycka fel nån gång i månaden och hamnar hos en. Nej, det kan inte vara värt pengarna.

Jag sköter framförallt mina kontakter via postala brev och personliga besök hos varann.

Nummer två (särskilt för långväga personer) är mail och jag tillhör nog de få som skickar och får fler mail, än jag får reklammail.

Sedan tillkommer ju den viktigaste anledningen: Man kan ju aldrig visa något i en telefon, viktiga handlingar, bilagor, brev. Det är sådant man använder sig mest av ju.

Jag vet en som har brevduvor och som han använder regelbundet. Ska nog dit en dag och kolla. Funderar seriöst på en sån åtminstone.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett mobilabonnemang, och den totala årskostnade blir ca 600:- skulle jag tro. Ringer nästan aldrig till folk, gillar inte att man liksom dyker upp hos någon och inte vet vad denna person sysslar med. Man kanske stör i något viktigt... det gör mig nervös, och då börjar jag stamma och staka mig och får absolut inte fram något vettigt.

Skickar få SMS dessutom, men ändå oftare än jag ringer.

Så ja, jag skulle absolut klara mig utan telefon. Om bara mamma lärde sig maila, annars skulle hon bli tokig av att aldrig höra av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har bara ett mobilabonnemang, och den totala årskostnade blir ca 600:- skulle jag tro.

Det är ju inte möjligt... vad billigt. Jag har ett Telenorabonnemang. Det kostar mig 11 kr per minut inrikes att ringa hos dem! Om man räknar på det alltså.

Sedan får de kalla avgifterna vad de vill, trafikavgift, abonnemangskostnad, öppningsavgift, kvällsavgift, annan operatör, faktureringsavgift m.m.

Jag har räknat på det under några kvartal och det ligger relativt stadigt runt 11 kr per minut, för inrikes samtal!!

Det säger en del om hur ofta jag ringer.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett mobilabonnemang, och den totala årskostnade blir ca 600:- skulle jag tro.

Det är ju inte möjligt... vad billigt. Jag har ett Telenorabonnemang. Det kostar mig 11 kr per minut inrikes att ringa hos dem! Om man räknar på det alltså.

Sedan får de kalla avgifterna vad de vill, trafikavgift, abonnemangskostnad, öppningsavgift, kvällsavgift, annan operatör, faktureringsavgift m.m.

Jag har räknat på det under några kvartal och det ligger relativt stadigt runt 11 kr per minut, för inrikes samtal!!

Det säger en del om hur ofta jag ringer.

🙂

:musik

Min månadsavgift är 29:-, och då ringer jag gratis till folk med tele2 och comviq. 0,69/min till alla andra inom sverige. Den största delen av kostnaden utöver månadsavgiften går till sms-betalning av bussresor, så det blir nog knas om jag gör någon liknande beräkning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tycker det är bra med de där abonnemangen och kontantkortsmöjligheterna som Telia har, där man kan ringa helt gratis till ett telefonnummer. Har man ett nummer man ofta ringer, så...

Synd att man måste tanka med minst 100 kr per månad.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft mobil på flera år och aldrig heller hamnat i en situation där jag har behövt någon. Fick dock nyligen en mobil gratis av min syster och nu känns den mer som ett problem - tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft mobil på flera år och aldrig heller hamnat i en situation där jag har behövt någon. Fick dock nyligen en mobil gratis av min syster och nu känns den mer som ett problem - tyvärr!

Varken mobil eller fast telefon? Coolt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har inte haft mobil på flera år och aldrig heller hamnat i en situation där jag har behövt någon. Fick dock nyligen en mobil gratis av min syster och nu känns den mer som ett problem - tyvärr!

Varken mobil eller fast telefon? Coolt 😉

Fast telefon har han säkert.

Apropå en rolig grej: en gång frågade jag en kille om han hade mobiltelefon.

"Det tror fan det, alla telefoner är väl mobila om man har tillräckligt lång förlängningssladd, eller vad menar du egentligen??"

☺️☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle verkligen inte kunna vara uten min. Hur skulle man då få något gjort?

Jag ringer korta samtal rätt ofta men framförallt så smsar jag som fan! Då jag har gratis sms så sparar man jupengar så 😆

MItt abonemang kostar mig 99 kr i mån, men de är för mobilen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag både ringer och SMSar väldigt mycket.

Jag har Tele2 fastpris på 499:- i månaden och då ingår 3000 minuter, sms och mms.

Dock så brukar jag alltid komma över denna gräns på något konstigt sätt.

Kan bero på att sambon alltid lånar min mobil när hon ska ringa långa samtal då hon har vanligt kontantkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men anledning av Fiddens kommentar så har jag nu bestämt mig för att ta bort den fasta telefonen helt, men ändra mitt vansinniga Telenorabonnemang (11 kr per minut) för mobilen till ett hos Telia. Jag vet dock inte om jag vill ha ett Telia Refill (med laddningskrav på 100 kr/månad) eller ett Telia abonnemang som heter Telia 99. Det är rätt likt Telia Refill kontantkort - för bägge formerna innebär att man kan välja ett favoritnummer som alltid är gratis för en, förutom om man ringer dit det mer än 3000 minuter per månad.

Undrar vad det kostar att ta bort sitt Telia fasttelefonabonnemang. Undrar vad det kostar att byta/ta bort Telenor mobilabonnemang och gå över till Telia. Undrar vart man går för att få det gjort - kan man ändra allt detta i en och samma butik, vilken? Phonehouse? Teliabutiken?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft mobil på flera år och aldrig heller hamnat i en situation där jag har behövt någon. Fick dock nyligen en mobil gratis av min syster och nu känns den mer som ett problem - tyvärr!

Varken mobil eller fast telefon? Coolt 😛

Fast telefon har han säkert.

Precis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller inte?

Ela inte svårt att klara sej utan, har ju människan gjort sen urminnes tider..

Är tragiskt att se mina polare nervöst checka sina telefoner flera ggr /timme,

snacka om nevrotiskt beteende mobilen framkallar..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
...eller inte?

Ela inte svårt att klara sej utan, har ju människan gjort sen urminnes tider..

Är tragiskt att se mina polare nervöst checka sina telefoner flera ggr /timme,

snacka om nevrotiskt beteende mobilen framkallar..

Håller med. Frågan är sedan, klarar man sig utan fast telefon också?

Jag ska försöka att bara ha en mobiltelefon, och då i begränsad omfattning - antingen refillkort eller lägsta möjliga abonnemangskostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Telefon i all ära men jag håller med om att många är alldeles för bundna till mobilen. Det blir ett omedvetet stressmoment.

Sunt förnuft är att inte ha med sig den jämt, eller sätta den på silent ibland. Bara känslan av att inte vara kontaktbar är ren medicin för kroppen.

Dock har jag kompisar som har jäkligt svårt att förstå varför jag inte svarar ibland. De tycker jag är knäpp ☺️

Vi börde införa en internationell telefonfri dag, gärna som röd dag. Det ställer jag upp på!

Undrar hur många miljarder dollar som skulle gå till spillo då? Men tänkt på välbefinnandet det ger, för vissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Telefon i all ära men jag håller med om att många är alldeles för bundna till mobilen. Det blir ett omedvetet stressmoment.

Sunt förnuft är att inte ha med sig den jämt, eller sätta den på silent ibland. Bara känslan av att inte vara kontaktbar är ren medicin för kroppen.

Dock har jag kompisar som har jäkligt svårt att förstå varför jag inte svarar ibland. De tycker jag är knäpp ☺️

Vi börde införa en internationell telefonfri dag, gärna som röd dag. Det ställer jag upp på!

Undrar hur många miljarder dollar som skulle gå till spillo då? Men tänkt på välbefinnandet det ger, för vissa.

Hehe... jag gör tvärtom. Har bara på den när jag själv ringer.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...