Jump to content
Annons

Hur många watt behöver vi?


Isaz

Recommended Posts

Tjena!

Jag, brorsan och min kusin ska starta band. Kruxet är att vi bara har övningsförstärkare att spela med. Jag har en Randall RG75 75-watts gitarrkombo, brorsan har bara en 10 eller 15 watts baskombo. Men hur vet man hur många watts stärk/kombo man måste köpa? Det ska ju räcka till replokalen och små spelningar (om några).

Jag läste mig till på flera amerikanska sidor att basförstärkaren ska vara på minst 200 watt för att orka med trumsetet? Iallafall i hårdrock kan jag gissa. Vi ska för övrigt spela nån slags trash-metal. Men hur många watt behöver jag till gitarren?

Om det inte framgick tydligt nog kan jag ju berätta att jag och de övriga i bandet är helt nya på det här med att spela i band, och inte har nån aning om vad vi behöver. Hur fixar man PA till sången t.ex? Så för att underlätta för de visa mogulerna som jag hoppas svarar på denna tråd gör jag en frågelista:

1. Hur många watt behövs för elbasen och gitarren för att orka med ett trumset och ytterst små spelningar?

2. Hur fixar man ett PA för sång, vad behöver man etc.

3. Behövd nån effekt för basen, gitarren i stil med kompressor? Läst lite om det men hajjar egentligen inte vad det gör förutom att jämna ut volymen?

Vore väldigt tacksam för svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjo

jag har ett band med två polare.

i våran lokal har vi 50wats förstärkare till både gitarren och basen.

vi spelar vell inte precis metal, men drar på en hel del ändå.

för oss räcker det gott och väl med 50wat.

kan inte så mycket om PAn men,

om du ska skaffa ett PA rekomenderar jag att ha bra solo instelningar.

försökte hitta vårat PA så att jag skulle kuna länka den.

men kom inte ihåg märket. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tjena!

Jag, brorsan och min kusin ska starta band. Kruxet är att vi bara har övningsförstärkare att spela med. Jag har en Randall RG75 75-watts gitarrkombo, brorsan har bara en 10 eller 15 watts baskombo. Men hur vet man hur många watts stärk/kombo man måste köpa? Det ska ju räcka till replokalen och små spelningar (om några).

Jag läste mig till på flera amerikanska sidor att basförstärkaren ska vara på minst 200 watt för att orka med trumsetet? Iallafall i hårdrock kan jag gissa. Vi ska för övrigt spela nån slags trash-metal. Men hur många watt behöver jag till gitarren?

Om det inte framgick tydligt nog kan jag ju berätta att jag och de övriga i bandet är helt nya på det här med att spela i band, och inte har nån aning om vad vi behöver. Hur fixar man PA till sången t.ex? Så för att underlätta för de visa mogulerna som jag hoppas svarar på denna tråd gör jag en frågelista:

1. Hur många watt behövs för elbasen och gitarren för att orka med ett trumset och ytterst små spelningar?

2. Hur fixar man ett PA för sång, vad behöver man etc.

3. Behövd nån effekt för basen, gitarren i stil med kompressor? Läst lite om det men hajjar egentligen inte vad det gör förutom att jämna ut volymen?

Vore väldigt tacksam för svar! 😲

Ni klarar er utmärkt med 50 watt. Tro inte på allt skit som skrivs på vissa sidor. Typiskt då amerikanare att överdriva som vanligt. Allt ska vara störst ☺️ En delay till gitarren och kanske nån distpedal. Gå till närmaste musikaffär och snacka med någon där. Om de inte är dryga och så så får ni all den hjälp som ni behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrstärkare finns det lika många som gitarrister, köp en 100 watt transistor eller en 50 watt rörstärkare.

50 watt transistor kanske räcker men skulle jag lira hårdrock och köpa en billig transistor stärkare skulle jag nog satsa på en 100 wattare.

Basstärkare däremot kan vara lite knöligare. Jag har dock ett väldigt bra tips:

Fender Rumble

Den låter bra och spelar högt och fett. Väldigt bra repstärkare. Den orkar med en högljud trummis lätt.

Du kommer bli förvånad över hur mycke den låter. Den har dessutom reglerbar lineout om du vill lina ut till PA.

Billigt PA till sång. Isåfall skulle jag satsa på ett par aktiva lådor. Ett tips:

Billebro

Aktiva 500 watt (det står 600 i annonsen men 500 på embalaget) med bra EQ, lineout och aktiv lineout, du kan tex driva en passiv bas med samma steg.

Köp till en billig mixer för en tusenlapp med lite effekter i så är du golden till replokalen och mindre spelningar.

Dessa tips är absolut inget för finsmakaren eller audiofilen, men du kommer ha djävligt kul i replokalen ☺️

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att watt-talet inte säger någonting om man inte vet känsligheten på elementen som ska drivas. Ett element med känsligheten 86dB vid 1W @ 1m kommer bara att spela 116 dB (1m) om den matas med 1000W (om elementet klara av det) medan ett element specat på 103dB kommer upp i 133dB med samma stärkare. Det är förstås ännu fler faktorer som spelar in men vad jag menar är att det är ganska dumt att stirra sig blind på effekten hos diverse produkter och dra felaktiga slutsatser som följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla underbara svar!

Så min 75 watt Randall borde räcka då alltså? Har ju läst överallt att den ska låta högt, har personligen inte vågat skruva upp mer än hälften.

Ska visa tråden för brorsan, han är mycket mer teknisk än mig. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

75w borde duga gott! Skulle jag lira i band idag skulle jag skaffat en marshall 50W-topp med låda till.

Vi "repade" för första gången i helgen, och elgitarrförstärkaren orkade med utan problem. Värre var det med min brorsas 15w baskombo. Haha, var knappt så att den hördes på maxvolym. Måste ju vara lite tryck i grejerna.

Kikade på en Fender Rumble åt brorsan. Den på 100w som nämdes tidigare i tråden, den verkar ju vara helt ok. Är det den som blinkar och har sig? Verkar lite halvostigt iofs. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade lite på en Warwick Warwick Bascombo 1x15"+disk 150w på musikbörsen, den verkar ha fått bra betyg. 5200 bagare.

Har ett litet mixerbord som få duga, dom där aktiva lådorna verkar ju helt ok. Duger med all säkerhet åt oss.

Ska man ha en eller två aktiva lådor?

lär väl bara va sången man kör genom pa när man repar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger Fender Rumble 100 115 måntro? Ganska billig, 3.295 Kr på Musikbörsen. Känns lite dumt att lägga ut mer än 5000 på sin första baskombo, som Warwicken kostar (Degas80 är min brorsa.)

Jag läste på nån engelsk sida att Fendern var rätt OK. (9.2/10 i medelbetyg.)

Länk:

http://reviews.harmony-central.com/reviews...+115+Combo/10/1

Vore tacksam för svar,

TG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

När vi repar kör jag PÅ en combo dean markley 150 watt transistor med ett 12-tumselement.

Basisten kör på en behriger något på 90 watt. Sen kör vi ut sången och keyboarden i en zoom fire 30 på 60watt och en LIten grå fyrakanalig mixer. Jag kör på 2,5 volym på min stärk och det räcker gott och väl till att spela i en mellanstadiegympasal (har gort det själv) 0ch det räckte gott och väl (behövde inte micka eller något).

Förut repade jag med en 20 😄 watts stärk med ett 6-tums element (tror jag) och det räckte precis till när vi repade. Jag andvände visserligen Min zom g1 (effektpedal) men det funkade.

Redigerat av Drom25
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...