Jump to content
Annons

Ljudisolerad högtalarlåda


deadflower

Recommended Posts

Hej alla kunninga forum-kompisar.

Jag ska bygga en ljudisolerad högtalarlåda, tänkte jag.

Detta för att kunna spela in elgitarr i lägenheten.

Tips på isolering, val av högtalarelement osv. emottages tacksamt.

Redigerat av deadflower
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beskriv gärna ditt bygge med bilder osv här i tråden om du bygger.

Jag sitter och tittar på min Peavey Classic 30 och tänker på otroligt högt den spelar när slutrörsdisten börjar kicka in.

Ska jag spela in på låg volym, utan den jobbande rörstärkarens alla karaktäristika, så behöver jag ingen ljuddämpning.

Men ska jag pusha stärkaren så är jag tveksam till att ett bygge som tar rimlig plats i en lägenhet kan dämpa ner den ljudvolymen till acceptabel nivå.

Visa att jag har fel! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt en stor låda som man får plats med en 4x12:a i och mickar.

Använder den inte då jag har för trångt i studion.

Den kan du få köpa billigt.

Tack, men jag har bara plats för en 1x12 låda. Har precis beställt element och alla anslutningar, ska gräva mer i själva ljudisoleringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskriv gärna ditt bygge med bilder osv här i tråden om du bygger.

Jag sitter och tittar på min Peavey Classic 30 och tänker på otroligt högt den spelar när slutrörsdisten börjar kicka in.

Ska jag spela in på låg volym, utan den jobbande rörstärkarens alla karaktäristika, så behöver jag ingen ljuddämpning.

Men ska jag pusha stärkaren så är jag tveksam till att ett bygge som tar rimlig plats i en lägenhet kan dämpa ner den ljudvolymen till acceptabel nivå.

Visa att jag har fel! 🙂

Jag hoppas kunna visa något inom kort...

Tack för alla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Beskriv gärna ditt bygge med bilder osv här i tråden om du bygger.

Jag sitter och tittar på min Peavey Classic 30 och tänker på otroligt högt den spelar när slutrörsdisten börjar kicka in.

Ska jag spela in på låg volym, utan den jobbande rörstärkarens alla karaktäristika, så behöver jag ingen ljuddämpning.

Men ska jag pusha stärkaren så är jag tveksam till att ett bygge som tar rimlig plats i en lägenhet kan dämpa ner den ljudvolymen till acceptabel nivå.

Visa att jag har fel! 😆

Jag hoppas kunna visa något inom kort...

Tack för alla svar

Kolla in denna länken.

http://www.proaudiosuppliers.com/demeter-ssc-1l.html

Finns att köpa dock verkar det dyrt.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kunninga forum-kompisar.

Jag ska bygga en ljudisolerad högtalarlåda, tänkte jag.

Detta för att kunna spela in elgitarr i lägenheten.

Tips på isolering, val av högtalarelement osv. emottages tacksamt.

Har haft en sån (köpte ett rejält hembygge med Celestion Greenback) , men jag tyckte den gav ett ganska tunt ljud, som faktikst påminde rätt mycket om min Hughes & Kettner Red Box Pro. Så mitt tips är att köra en bra högtalarsimulator i stället, eller köra typ en hot-plate om det går. Gitarr-ljud vinner inte precis på att stängas in ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla kunninga forum-kompisar.

Jag ska bygga en ljudisolerad högtalarlåda, tänkte jag.

Detta för att kunna spela in elgitarr i lägenheten.

Tips på isolering, val av högtalarelement osv. emottages tacksamt.

Har haft en sån (köpte ett rejält hembygge med Celestion Greenback) , men jag tyckte den gav ett ganska tunt ljud, som faktikst påminde rätt mycket om min Hughes & Kettner Red Box Pro. Så mitt tips är att köra en bra högtalarsimulator i stället, eller köra typ en hot-plate om det går. Gitarr-ljud vinner inte precis på att stängas in ...

Tjena, full av tillförsikt beställde jag all elektronik igår, postar resultatet i forumet när det är klart.

Tack för din visdom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...