Jump to content
Annons

FL Logic Cubase Reason m.m.


TripMan

Recommended Posts

FL Logic Cubase Reason m.m.

Tänker på alla som vill få det att låta bra.

Först om basshunter som använder FL studio mycket prat om den gubben.

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan är det inte han som mastrar sin musik det är proffs med egna verktyg och program.

FL är ett bra seqenser program inte mer enligt min mening kul att spela olika melodier med och fort går det.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

Och varför gör det det! en förklaring är att hur programmet gissar hur det tror det ska låta det beror på hur programmet är programmerat.

FL låter rakt av som du hör det lite dovt i slut mix exporten.

Tycker bra om Logic mjuk synthar och plugar låter bra och passar mycket bra tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte många sanningar i dina påståenden men det är ju dina åsikter och vi har ju yttrandefrihet.
en förklaring är att hur programmet gissar hur det tror det ska låta

😉

f-n, jag vill inte att mitt daw ska gissa sig fram till hur jag mixat 🙂

Allvarligt, det du tar upp angående summeringen är inget nytt på detta forum, eller bland andra man pratar med heller. Vissa upplever att de kan göra en "fetare" mix i ett visst DAW och detta tror jag på, ja, ni hörde rätt, jag tror det är sant. Men inte på grund av summeringen. Detta tror jag beror på att du kan ha hittat ett daw som passar dig alldeles utmärkt, det kan vara grafiskt, arbetssätt och arbetsflöde osv.. Detta tror jag gör att en viss person kan göra en bättre mix i ProTools än i kanske Cubase, men en annan gör samma mix bättre i Cubase än i ProTools, beroende på vilket DAW som passar denne bäst. Men detta har inget att göra med själva summeringen!

Att vissa låtar kan låta reason eller FLstudio är ju också rätt logiskt då dessa kommer med mycket färdiga synthar som är väl använda. Och om man inte är duktig på att skruva fram ljud så blir man nog låst vid att använda presets rätt mycket, vilekt gör att en van lyssnare hör direkt att detta är den synthen eller det programmet. Det har inget med ljudkvalité eller summering att göra där heller.

Ja, detta är nog mina tankar kring området iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...