GÀst Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Hej! Jag Àr intresserad av Digidesigns 003 Rack. Jag har nÄgra frÄgor om denna produkten och ljudkort i övrigt. Det stÄr att den har 8 analoga ingÄngar, Ok. 4 preamps, Ok. Q1 Sedan finns ADAT optisk och S/PDIF, jag antar att jag fÄr anvÀndning av dessa först nÀr jag kompletterar (lÀnkar ihop) med ett annat ljudkort med fler preamps / en fristÄende preamp, tex motu 828 eller mackie 400f ? Q2 Sedan en frÄga till, BNC word clock, vad innebÀr det? Q3 Och sÄ har jag hört att man i vissa sammanhang Sync:ar flera moduler, som Digis 192:or . Vad innebÀr det? Vad Àr det man syncar, och varför? Hoppas det finns nÄn som kan besvara detta. Jag skulle inte vilja kalla mig nybörjare men detta Àr begrepp som jag aldrig fÄtt anvÀndning för innan. Mvh. Robin
Directsound Postat 4 maj 2008 Postat 4 maj 2008 Hej! Jag Ă€r intresserad av Digidesigns 003 Rack. Jag har nĂ„gra frĂ„gor om denna produkten och ljudkort i övrigt. Det stĂ„r att den har 8 analoga ingĂ„ngar, Ok. 4 preamps, Ok. Q1 Sedan finns ADAT optisk och S/PDIF, jag antar att jag fĂ„r anvĂ€ndning av dessa först nĂ€r jag kompletterar (lĂ€nkar ihop) med ett annat ljudkort med fler preamps / en fristĂ„ende preamp, tex motu 828 eller mackie 400f ? Q2 Sedan en frĂ„ga till, BNC word clock, vad innebĂ€r det? Q3 Och sĂ„ har jag hört att man i vissa sammanhang Sync:ar flera moduler, som Digis 192:or . Vad innebĂ€r det? Vad Ă€r det man syncar, och varför? Hoppas det finns nĂ„n som kan besvara detta. Jag skulle inte vilja kalla mig nybörjare men detta Ă€r begrepp som jag aldrig fĂ„tt anvĂ€ndning för innan. Mvh. Robin Hej Det stĂ€mmer att man kopplar samman olika ljudutrustningar via ADAT och spdif. ADAT ger ytterligare 8 in och Spdif 2 extra vilket i 003ans fall gör det möjligt att spela in 18 kanaler simultant. Skillnaden Ă€r dock att AD omvandlingen pĂ„ de extra kanalerna Ă€ger rum i de micpreamparna/ljudkorten, inte i 003an. BNC klockan gör sĂ„ att de alla samplar samtidigt och i takt, en AD-omvandalre Ă€r master, de andra slavas till mastern. Om de olika AD-omvandalrna Ă€r osynkade kan det lĂ„ta illa.(Har aldrig varit med om det sĂ„ jag vet inte riktigt hur det lĂ„ter nĂ€r det Ă€r osynkat gudskelov đ ) Hoppas det blev lite klarare. Ăr svĂ„rt att förklara sĂ„ att det blir begriligt.
hegobald Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 BNC Wordclock betyder 2 saker.. BNC Ă€r namnet pĂ„ sjĂ€lva standarden för anslutningen.. BNC Ă€r en koaxialkontakt.. Wordclock.. Tja en masterklocka.. NĂ„t som andra digitala enheter kan synka mot. Att synka.. Jo. det betyder att alla ettor och nollor gĂ„ i takt.. Att dom synkas frĂ„n samma klocka sĂ„ att du slipper höra fasfel och annat elĂ€nde dĂ„ du anvĂ€nder fler digisar/adats/ljudkort samtidigt. Har du aldrig gjort lumpen och lĂ€rt dig gĂ„ i takt??? DĂ€r fĂ„r man minsann lĂ€ra sig att hĂ„lla takten utifrĂ„n befĂ€let (masterclock) đ
trombonisten Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 Q1 Sedan finns ADAT optisk och S/PDIF, jag antar att jag fÄr anvÀndning av dessa först nÀr jag kompletterar (lÀnkar ihop) med ett annat ljudkort med fler preamps / en fristÄende preamp, tex motu 828 eller mackie 400f ? StÀmmer i stort. Via Adat kan man föra över redan digital ljudsignaler. Och dÄ har du en extern omvandlare. De tvÄ korten du har rÀknat upp (828 respektive 400f) kan kanske fungera som externa omvandlare, men de Àr ganska dÄliga som exempel eftersom de kan fungera som ensamma ljudkort. BÀttre som exempel kan vara Behringer ADA8000, Mackie Onyx 800R, RME ADI 8DS och sÄ vidare. Bland externa AD-omvandlare finns det sÄdana som Àr bÀttre Àn de inbyggda i 003R och sÄna som Àr sÀmre. Grovt förenklat kan man sÀga att man brukar fÄ vad man betalar för. Men idag Àr Àven de billiga AD-omvandlarna (typ Behringers) fullt anvÀndbara. S/PDIF kan överför 2 ljudkanaler. ADAT kan överföra 8 ljudkanaler upp till 48kHz men endast fyra vid 88,2 eller 96kHz Q2 Sedan en frÄga till, BNC word clock, vad innebÀr det? Alla ljudkort innehÄller en klock-krets som styr hur ofta man skall sampla. Typiskt stÀller man in den hÀr pÄ 44.1 kHz, dvs samma frekvens som pÄ en CD. Om du har ett extern AD-omvandlare sÄ blir frekvensen inte exakt samma, utan de tvÄ korten kommer i otakt efter ett tag. NÀr de kommer i otakt sÄ blir det ett "hack" i ljudet, oftast ett tydligt klick. Word clock Àr ett av flera möjliga sÀtt att lösa det hÀr pÄ. à terkom nÀr du har en extern AD-omvandlare sÄ skall vi berÀtta hur du enklast gör. Om man har riktigt mÄnga AD-omvandlar sÄ Àr word clock det bÀsta sÀttet att synka pÄ. Men om du bara har 003-an och en extern AD-omvandlare sÄ fungerar det att bara ansluta ADAT. Men som sagt, den dagen den sorgen. Q3 Och sÄ har jag hört att man i vissa sammanhang Sync:ar flera moduler, som Digis 192:or . Vad innebÀr det? Vad Àr det man syncar, och varför? Se ovan. Synka syftar just till att alla omvandlarna skall gÄ i takt. Annars blir det klick i ljudet. Gunnar
GÀst Postat 5 maj 2008 Postat 5 maj 2008 (redigerat) Tusen tack, detta var mer Àn vad jag hade hoppats pÄ, nu förstÄr jag lite bÀttre vad det handlar om. Anledningen till att jag har dessa funderingar Àr för att jag har planer pÄ att köpa en begagnad 003 rack dels för att komma Ät kvalitén för de pengarna och Àven för att kunna köra pro tools. Problemet dÄ Àr att jag egentligen inte nöjer mig med 8 kanaler dÄ jag i framtiden Àven kommer anvÀnda min hemstudio för att lÀgga trummor, nÀr vÄr större studio Àr upptagen. DÄ tÀnkte jag komplettera med en Onyx 800r för att fÄ de dÀr 8 extra kanalerna, som jag dÄ verkar kunna stream:a direkt till 003:an för att i datorn dÄ fÄ 8+8 = 16 kanaler in. SÄ om jag har förstÄtt det rÀtt, sÄ min Onyx 800r tar in signalen analogt, konverterar denna till digital signal och skickar till 003:an via ADAT. Det syncas för att jag kopplar en speciell kabel mellan dessa moduler (?) och gÄr in i datorn som 16 kanaler. RÀtt uppfattat, eller Àr det nÄgot jag missuppfattat med sync:ningen ? Eller borde jag förstÄtt det som att jag först fÄr problem med sync vid större system / fler moduler? Mvh. Robin Redigerat 5 maj 2008 av RobinJacobsson
Alexho Postat 6 maj 2008 Postat 6 maj 2008 Observera att det endast finns 4st pre-apms i 003an. Sitter i samma sitts som du. Tusen tack, detta var mer Àn vad jag hade hoppats pÄ, nu förstÄr jag lite bÀttre vad det handlar om. Anledningen till att jag har dessa funderingar Àr för att jag har planer pÄ att köpa en begagnad 003 rack dels för att komma Ät kvalitén för de pengarna och Àven för att kunna köra pro tools. Problemet dÄ Àr att jag egentligen inte nöjer mig med 8 kanaler dÄ jag i framtiden Àven kommer anvÀnda min hemstudio för att lÀgga trummor, nÀr vÄr större studio Àr upptagen. DÄ tÀnkte jag komplettera med en Onyx 800r för att fÄ de dÀr 8 extra kanalerna, som jag dÄ verkar kunna stream:a direkt till 003:an för att i datorn dÄ fÄ 8+8 = 16 kanaler in. SÄ om jag har förstÄtt det rÀtt, sÄ min Onyx 800r tar in signalen analogt, konverterar denna till digital signal och skickar till 003:an via ADAT. Det syncas för att jag kopplar en speciell kabel mellan dessa moduler (?) och gÄr in i datorn som 16 kanaler. RÀtt uppfattat, eller Àr det nÄgot jag missuppfattat med sync:ningen ? Eller borde jag förstÄtt det som att jag först fÄr problem med sync vid större system / fler moduler? Mvh. Robin
Anders F Postat 6 maj 2008 Postat 6 maj 2008 Tusen tack, detta var mer Àn vad jag hade hoppats pÄ, nu förstÄr jag lite bÀttre vad det handlar om. Anledningen till att jag har dessa funderingar Àr för att jag har planer pÄ att köpa en begagnad 003 rack dels för att komma Ät kvalitén för de pengarna och Àven för att kunna köra pro tools. Problemet dÄ Àr att jag egentligen inte nöjer mig med 8 kanaler dÄ jag i framtiden Àven kommer anvÀnda min hemstudio för att lÀgga trummor, nÀr vÄr större studio Àr upptagen. DÄ tÀnkte jag komplettera med en Onyx 800r för att fÄ de dÀr 8 extra kanalerna, som jag dÄ verkar kunna stream:a direkt till 003:an för att i datorn dÄ fÄ 8+8 = 16 kanaler in. SÄ om jag har förstÄtt det rÀtt, sÄ min Onyx 800r tar in signalen analogt, konverterar denna till digital signal och skickar till 003:an via ADAT. Det syncas för att jag kopplar en speciell kabel mellan dessa moduler (?) och gÄr in i datorn som 16 kanaler. RÀtt uppfattat, eller Àr det nÄgot jag missuppfattat med sync:ningen ? Eller borde jag förstÄtt det som att jag först fÄr problem med sync vid större system / fler moduler? Mvh. Robin Nu vet jag inte hur det Àr med 003:an, men med min 002:a sÄ behöver jag ingen wordclock för min ADAT. SÄ jag har ocksÄ stÀllt mig funderingen nÀr man dÄ egentligen behöver det. Samma sak med de gamla ADAT-maskinerna. dÀr behövde jag inte heller wordclock nÀr jag kopplade in extern pre-amp. Det rÀckte med kabeln och att man bara stÀllde bandaren/ljudkortet som master sÄ slavade pre-ampen fint.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.