Jump to content
Annons

Komma vidare med bluesen?


Eliaaaas

Recommended Posts

Tjena,

Jag har lirat blues i lite mer Àn ett Är och har faktiskt fÄtt riktigt bra kontroll om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

Jag har skrivit en del lÄtar, dÀr jag hela tiden försöker göra nyskapande grejer, vilket gÄr sÄdÀr. Jag kÀnner mig ganska lÄst i "pentan", och vet inte riktigt hur jag ska utveckla mitt spelande. MÄnga har gett mig tipset "slÀng in lite jazz" och visst, det lÄter vÀll gött, men jag har ingen aning om hur? Har ni nÄgra tips? Hemsidor etc som visar? Det vore helt underbart!

Edit; Gitarr spelar jag, glömde den lilla detaljen

Tack pÄ förhand!

/Elias

Redigerat av Eliaaaas
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Nu vet jag ju inte vilket instrument du spelar, men en bra bok Àr iaf Mark Levin - the piano jazz book. DÀr kanske du hittar lite intressant. Sedan Àr en annan sak att du kan kolla upp kyrkoskalorna, dimskalan, altererade skalan osv...

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena,

Jag har lirat blues i lite mer Àn ett Är och har faktiskt fÄtt riktigt bra kontroll om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

Jag har skrivit en del lÄtar, dÀr jag hela tiden försöker göra nyskapande grejer, vilket gÄr sÄdÀr. Jag kÀnner mig ganska lÄst i "pentan", och vet inte riktigt hur jag ska utveckla mitt spelande. MÄnga har gett mig tipset "slÀng in lite jazz" och visst, det lÄter vÀll gött, men jag har ingen aning om hur? Har ni nÄgra tips? Hemsidor etc som visar? Det vore helt underbart!

Tack pÄ förhand!

/Elias

Hur? Börja lyssna pÄ Jazz. Ta ut jazziga lÄtar som du gillar sÄ kommer det sig av sig sjÀlvt! Musik ska man lyssna pÄ! Det visuella kommer senare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena,

Jag har lirat blues i lite mer Àn ett Är och har faktiskt fÄtt riktigt bra kontroll om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

Jag har skrivit en del lÄtar, dÀr jag hela tiden försöker göra nyskapande grejer, vilket gÄr sÄdÀr. Jag kÀnner mig ganska lÄst i "pentan", och vet inte riktigt hur jag ska utveckla mitt spelande. MÄnga har gett mig tipset "slÀng in lite jazz" och visst, det lÄter vÀll gött, men jag har ingen aning om hur? Har ni nÄgra tips? Hemsidor etc som visar? Det vore helt underbart!

Tack pÄ förhand!

/Elias

Hur? Börja lyssna pÄ Jazz. Ta ut jazziga lÄtar som du gillar sÄ kommer det sig av sig sjÀlvt! Musik ska man lyssna pÄ! Det visuella kommer senare.

Absolut...att lyssna pÄ andra Àr alltid bÀsta sÀttet att sÀtta sig in i en stil och förstÄ tonsprÄket. En bra inkörsport tycker jag Àr Miles Davis skiva Kind of blue eller Oscar Petersons skiva nightrain. Sedan kan du alltid hitta transkiberingar ocksÄ som du kan analysera.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena,

Jag har lirat blues i lite mer Àn ett Är och har faktiskt fÄtt riktigt bra kontroll om jag fÄr sÀga det sjÀlv.

Jag har skrivit en del lÄtar, dÀr jag hela tiden försöker göra nyskapande grejer, vilket gÄr sÄdÀr. Jag kÀnner mig ganska lÄst i "pentan", och vet inte riktigt hur jag ska utveckla mitt spelande. MÄnga har gett mig tipset "slÀng in lite jazz" och visst, det lÄter vÀll gött, men jag har ingen aning om hur? Har ni nÄgra tips? Hemsidor etc som visar? Det vore helt underbart!

Tack pÄ förhand!

/Elias

Hur? Börja lyssna pÄ Jazz. Ta ut jazziga lÄtar som du gillar sÄ kommer det sig av sig sjÀlvt! Musik ska man lyssna pÄ! Det visuella kommer senare.

Absolut...att lyssna pÄ andra Àr alltid bÀsta sÀttet att sÀtta sig in i en stil och förstÄ tonsprÄket. En bra inkörsport tycker jag Àr Miles Davis skiva Kind of blue eller Oscar Petersons skiva nightrain. Sedan kan du alltid hitta transkiberingar ocksÄ som du kan analysera.

Ja okey, ska kolla upp dom 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Eliaas!

Jag började spela blues i din Ă„lder jag med, underbart att se att det finns fler som njuter av rootmusik 🙂

Jag började lyssna pÄ BB King, det lÀrde mej vibratot betydelse, och att man mÄste kunna spela en enda ton och fÄ den att sjunga om man ska kunna spela blues. Sen köpte jag en bluessamling, i den var det en skiva med T-Bone Walker och en med Elmore James. PÄ sÄ sÀtt fick jag uppleva T-Bone's sköna fraseringar och jazziga stil. Och Elmore James slidelir. Sen började jag lyssna pÄ Stevie Ray Vaughan och vart helt sÄld. Mindes första gÄngen jag hörde Crossfire. Satt och bara gapade. SRV's platta In Step Àr nog enligt mej vÀrldens bÀsta bluesplatta.

Mitt rÄd Àr att du ska fortsÀtta grÀva i bluesen. Det finns sÄ oerhört mÄnga stilar och sÀtt att spela blues.

Öva mycket pĂ„ vibrato och exakta bends. Spela in dej sjĂ€lv och lyssna.

1. BB King för vibrato och fraseringar. Lyssna pÄ tidiga plattor dÀr han var i sitt esse.

2. T-Bone Walker för alla coola fraseringar och jazziga licks och svÀng.

3. Billy Gibbons (ZZ Top) för det coola, skitiga och mörka.

4. Roffe Wikström för kĂ€nslan och 2 tons bends 😄 Kolla speciellt in plattan Mississippi

5. SRV

6. Larry Carlton för det jazziga du var sugen pÄ. Kolla in hans videos pÄ www.guitarplayertv.com (Mr. 335)

Kör hÄrt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öva mycket pĂ„ vibrato och exakta bends. Spela in dej sjĂ€lv och lyssna.

1. BB King för vibrato och fraseringar. Lyssna pÄ tidiga plattor dÀr han var i sitt esse.

2. T-Bone Walker för alla coola fraseringar och jazziga licks och svÀng.

3. Billy Gibbons (ZZ Top) för det coola, skitiga och mörka.

4. Roffe Wikström för kĂ€nslan och 2 tons bends 🙂 Kolla speciellt in plattan Mississippi

5. SRV

6. Larry Carlton för det jazziga du var sugen pÄ. Kolla in hans videos pÄ www.guitarplayertv.com (Mr. 335)

Lysande rekommendationer. Öva, testa, spela in, lyssna och analysera... vĂ„ga ta ut svĂ€ngarna. Jamma med andra. Det Ă€r bara lira, lira, lira som gĂ€ller. Glöm inte att ha kul under resans gĂ„ng! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

NÀstan alla börjar ju med att spela moll penta över alla ackord i bluesen.

NÀsta steg enligt mig Àr att spela mer över ackorden, mer fokus pÄ viktiga ackordstoner alltsÄ.

Börja t.ex med att spela 3 och b7 pÄ I, IV och V ackorden.

NÀr det kÀnns för lÀtt sÄ kan man börja förestÀlla sig ackord som inte finns och spela över dem istÀllet för det som kompet spelar. t.ex om du har 4 takter A7 sÄ tÀnk istÀllet F#m7 - F7 - E7 -A7.

Det kommer att lĂ„ta lite "out" men hela slingan leder tillbaka till A7, sĂ„ det reder ut sig pĂ„ slutet 🙂

En annan grej som Àr ganska lÀtt att fÄ till direkt Àr att spela dim arp i övergÄngen frÄn I til IV.

Du kan börja spela din ifrÄn 3, 5, b7 eller 9. Typiskt sÄnt man hör Robben Ford och Scott Hendersen göra hela tiden.

En viktig sak i blues enligt mig Àr ocksÄ att inte glömma bort det enkla. Visst, spela alla hÀftiga avancerade grejer du kan komma pÄ men glöm inte bort pentan!

Hoppas mitt inlĂ€gg kan vara till nĂ„gon hjĂ€lp! 🙂

Eric

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Eliaas!

Jag började spela blues i din Ă„lder jag med, underbart att se att det finns fler som njuter av rootmusik 🙂

Jag började lyssna pÄ BB King, det lÀrde mej vibratot betydelse, och att man mÄste kunna spela en enda ton och fÄ den att sjunga om man ska kunna spela blues. Sen köpte jag en bluessamling, i den var det en skiva med T-Bone Walker och en med Elmore James. PÄ sÄ sÀtt fick jag uppleva T-Bone's sköna fraseringar och jazziga stil. Och Elmore James slidelir. Sen började jag lyssna pÄ Stevie Ray Vaughan och vart helt sÄld. Mindes första gÄngen jag hörde Crossfire. Satt och bara gapade. SRV's platta In Step Àr nog enligt mej vÀrldens bÀsta bluesplatta.

Mitt rÄd Àr att du ska fortsÀtta grÀva i bluesen. Det finns sÄ oerhört mÄnga stilar och sÀtt att spela blues.

Öva mycket pĂ„ vibrato och exakta bends. Spela in dej sjĂ€lv och lyssna.

1. BB King för vibrato och fraseringar. Lyssna pÄ tidiga plattor dÀr han var i sitt esse.

2. T-Bone Walker för alla coola fraseringar och jazziga licks och svÀng.

3. Billy Gibbons (ZZ Top) för det coola, skitiga och mörka.

4. Roffe Wikström för kĂ€nslan och 2 tons bends 🙂 Kolla speciellt in plattan Mississippi

5. SRV

6. Larry Carlton för det jazziga du var sugen pÄ. Kolla in hans videos pÄ www.guitarplayertv.com (Mr. 335)

Kör hÄrt!

Tack för detta underbara svar, sĂ„nt uppskattas 🙂 Ska kolla upp dessa gitarristerna nu med en gĂ„ng!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Robben Fords jazz-blues var en bra inkörsport i den jazzigare delen av bluesmusiken. Kolla in solot pÄ "Talk To Your Daughter" t ex, det ger en mycket bra idé hur man kan utveckla ett bluessolo Ät ett mer jazzigt hÄll.

Ska kolla pĂ„ det 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har lirat blues i X antal Är o jag var i en liknande sits en gÄng.

Jag började lÀra mig att spela med slide. Det vÀckte inspirationen för mig.

Tycker det Àr vÀldigt spÀnnade o sÄ med öppna stÀmmningar.

Har Àven en kompis som lirar minspel o vi brukar jamma. Det hÄller glöden i gÄng sÄ att sÀga.

SÄ det kan ju oxÄ vara ett tips. O lyssna pÄ dina hjÀltar o leta efter nya.

Vill du höra bra slide( om inte den bÀsta) sÄ lyssna in dig pÄ Elmore James. Grym slide Ä rÄ röst.

Hoppas nÄt jag nÀmnt kan vara till hjÀlp...men alla blockeringar(om man ska kalla det sÄ...?) slÀpper i sinom tid....försök bara inte sÄ mycket utan lÄt inspirationen komma av sig sjÀlvt.

UrsÀktar mig för eventuellt babbel o eventuella upprepningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...