Jump to content
Annons

Råd om vad jag ska köpa


Anders F

Recommended Posts

Jag tycker det ser ut som att du har bra prylar redan så ta semester gör nåt skoj istället. Åk till New Orleans eller var dit musikmecka ligger dra några bärs slappa och må bra en vecka eller två om du snålar och kom hem lagom som sommarn börjar här på riktigt. Trevlig semester 🙂 .

Bärs är alltid bra!

hm...du vill nog inte vet vad jag spenderade på bärs och mat en månad, det va inte denna summan, men inte långt ifrån, sicket liv man levde den månaden:) 😉

Semester kan jag tyvärr inte ta för pengarna då de sitter i min enskilda firma, men däremot kurser kan jag ju åka på.

En dsp-effekt är ju alltid intressant då man avlastar sin cpu (inte för att den gått i taket någon gång än iaf, men det kommer nog)

Ska ta och kolla in den tiny terror som föreslogs också, det var år och dar sedan jag införskaffade något nytt på gitarrsidan.

Reverb kanske inte heller är så dum idé då jag idag inte använder det alls mycket, mest beroende på att jag inte tycker de jag har uppfyller de krav jag har.

Jag har suttit och funderat en del som Elof föreslog och om sanningen ska fram så vet jag inte riktigt vad det är jag i första hand behöver, men det kommer jag nog komma fram till, med hjälp av era förslag och med tiden. Så även om jag inte kan ge svar nu direkt på vad jag kommer att köpa så uppskattar jag verkligen alla förslag.

Tack för svaren hittills!!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Ja med så mycket stålar så är investering i ett bra reverb ett utmärkt tillfälle 😲 De flesta reverbpluggarna håller ingen vidare klass. Vill man att en heminspelning ska låta som...-en heminspelning och inte proffsigt så ska man hålla sig till de flesta reverbpluggar. I annat fall om man ska köra mjukvara tycker jag det inte finns några andra alternativ än konvolverande reverb som just altiverb som nån nämnde. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

fördelen med ett impulsreverb är att man kan ladda in impulser från andra maskiner än reverb och rum. så i praktiken ska man kunna "kopiera" inställningarna från en kompressor eller en limiter eller vad man vill och få det ljudet virtuellt i sin DAW-miljö.. sen hur bra det funkar är en annan femma.. jag har hört bra exempel, och jag har hört dåliga.

men som sagt, så öppnar det nya dörrar för skapandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur trångt du bor men när jag fick ärva farfars gamla piano och fick in det i mitt studiorum så var det som att verkligen hitta hem igen 🙂 Sån underbar känsla att spela på riktigt piano utan att något skit hänger sig...

Det behöver ju inte kosta många tusen (om än något alls) med ett begagnat ok piano. Då har du ju pengar över till att bekosta flytt av det också om du inte vill riskera din egen rygg...och ändå har du pengar kvar att handla annat för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting slog mig... du är väl hyfsad på piano, right?! Dessutom med mer låtskriveri i tankarna.. Nu när du fått semesterförslag så kanske det vore bättre och stanna hemma med nån ny och juste midikeyboard/hårdvarusynt eller varför inte fylla på med ett par tre mjukvarusyntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med så mycket stålar så är investering i ett bra reverb ett utmärkt tillfälle 😄 De flesta reverbpluggarna håller ingen vidare klass. Vill man att en heminspelning ska låta som...-en heminspelning och inte proffsigt så ska man hålla sig till de flesta reverbpluggar. I annat fall om man ska köra mjukvara tycker jag det inte finns några andra alternativ än konvolverande reverb som just altiverb som nån nämnde. 😄

Kanske är därför jag inte använt de reverb som följde med i någon större utsträckning 😉

fördelen med ett impulsreverb är att man kan ladda in impulser från andra maskiner än reverb och rum. så i praktiken ska man kunna "kopiera" inställningarna från en kompressor eller en limiter eller vad man vill och få det ljudet virtuellt i sin DAW-miljö.. sen hur bra det funkar är en annan femma.. jag har hört bra exempel, och jag har hört dåliga.

men som sagt, så öppnar det nya dörrar för skapandet!

Hm...ja, det öppnar verkligen dörrar för ens kreativitet. Du skulle man kunna få fram hur en flygel skulle låta i en cajon t.ex *skratt*

Hyr in ett par sångare eller sångerskor en helg och tillverka ett grymt allster

som du kan tjäna ännu mer pengar på....

😆

Äh, dessa sångare eller sångerskor ger en ju bara huvudvärk, en j-vligt dyr huvudvärk skulle det i så fall bli 🙂

Jag vet inte hur trångt du bor men när jag fick ärva farfars gamla piano och fick in det i mitt studiorum så var det som att verkligen hitta hem igen 😄 Sån underbar känsla att spela på riktigt piano utan att något skit hänger sig...

Det behöver ju inte kosta många tusen (om än något alls) med ett begagnat ok piano. Då har du ju pengar över till att bekosta flytt av det också om du inte vill riskera din egen rygg...och ändå har du pengar kvar att handla annat för!

Tycker din idé här var inte alls dum, men nu glömde jag kanske skriva det i första inlägget (visste jag skulle glömma något), men jag har tillgång till både två flyglar och några akustiska pianon, så det känns inte som prio 1. Men annars hade det varit en grym idé!

Nånting slog mig... du är väl hyfsad på piano, right?! Dessutom med mer låtskriveri i tankarna.. Nu när du fått semesterförslag så kanske det vore bättre och stanna hemma med nån ny och juste midikeyboard/hårdvarusynt eller varför inte fylla på med ett par tre mjukvarusyntar?

Där sa du något. Kom på nu att jag faktiskt inte ens äger en pianoplugg fast jag är pianist. Det skulle man iaf kunna investera i när man inte orkar micka upp ett akustiskt 😆

Tack alla för era svar hittills, är mycket goda saker ni lägger fram. Nu blir det som en godispåse som ni fyller åt mig, ska bara välja ut en eller ett par riktigt goda bitar sedan. Fyll gärna på min påse med mer godis 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
men nu har jag ju glömt det bästa. köp reason.. där har du massvis med roliga grejjer..

Ska jag vara ärlig...klart jag ska 🙂 Har suttit lite med reason adapted och känner att för att få ut det mesta av det så skulle jag behöva gå en kurs i synthljud och vågformer, men det kanske skulle kunna bli ett sommarnöje det också 😄

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig bra mik eller en bra micpreamp som du nämnde i början tycker jag är en bra idé.

Pengarna räcker knappt till nån av grejorna men det finns ju beg.

Så bra ljud in som möjligt. Där ska man inte snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktig bra mik eller en bra micpreamp som du nämnde i början tycker jag är en bra idé.

Pengarna räcker knappt till nån av grejorna men det finns ju beg.

Så bra ljud in som möjligt. Där ska man inte snåla.

Någon särskild du tänkte på? Problemet är ju att jag i så fall inte vet vilken karaktär i detta skede jag är ute efter eller användningsområde. Att 20 000 knappt skulle räcka till en bra mik måste jag däremot ställa mig emot lite, har jobbat även i mångmiljonstudio där jag hade mickar uppe för större peng än det, men om jag så kopplade in en mikrofon för 15 000 så var det inte "ljudkvalité" som jag tyckte skiljde dessa åt utan karaktären som avgjorde vad jag valde helt enkelt. Pre-amps är lite anolrunda tycker jag då en riktigt bra pre-amp kan göra underverk, de jag har nu från focusrite är okej, samt de som sitter i digi002, men dock inte jämförbara om jag jämför med den studion jag va i då, så kanske hellre en pre-amp än mikrofon i mina öron om jag väljer något av de alternativen, det är nog lite mitt resonemang iaf 😆

Eller som Elof sa, en bra sångmikrofon då jag inte har någon sådan direkt hemma eller tillgång till någon, kanske en neuman? eller vad säger ni? Vilken neuman tycker ni är mest "neuman" för pengarna? eller är det annan mikrofon ni tycker jag ska kika lite på. Den skall ju passa både henne och honom lika bra (sedan vet ju jag lika bra som ni att det det är en kompromiss och att en mikrofon, hur bra den än är, inte alltid passar, men ett bra allroundalternativ till kunderna tänker jag då mer på)

Jag håller med om att man aldrig ska snåla på ljudet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolute finns det mikar som är billiga och bra. Som tex sm57 på sång för riktig energi musik funkar utmärkt.

Börjar med den jag inte skulle köpa. Manley refC den blev aldrig vän med. UA 6176 Channel Strip gillade jag inte heller ,men många gör. jag gillar amek.Satt med Amek System 9098 EQ och blev jag kär i den. Nu har jag Amek Pure path Channel in a box. Grymt bra mikpreamp allt från fint till överstryrd låter bra.

Till den har jag en Brauner Valvet. Det sköna med den är att den låter bra direkt utan eq eller compressor och tål det mesta även när man tror nu skiter det sig när sångaren tar i för kung och fosterland.

Nu finns det ju hur mycket som helst så det är ju svårt. Kolla om du kan låna hem grejorna från affärn.

Edit: neumann körde jag ett tag en TLM 103 kanske den hette men den var inge bra och funkade inte till alla sångare/skor.

Köpte Manley efter det och det var en förbättring som natt och dag och den gillar jag inte heller längre...

/Kräsen kille

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolute finns det mikar som är billiga och bra. Som tex sm57 på sång för riktig energi musik funkar utmärkt.

Börjar med den jag inte skulle köpa. Manley refC den blev aldrig vän med. UA 6176 Channel Strip gillade jag inte heller ,men många gör. jag gillar amek.Satt med Amek System 9098 EQ och blev jag kär i den. Nu har jag Amek Pure path Channel in a box. Grymt bra mikpreamp allt från fint till överstryrd låter bra.

Till den har jag en Brauner Valvet. Det sköna med den är att den låter bra direkt utan eq eller compressor och tål det mesta även när man tror nu skiter det sig när sångaren tar i för kung och fosterland.

Nu finns det ju hur mycket som helst så det är ju svårt. Kolla om du kan låna hem grejorna från affärn.

Edit: neumann körde jag ett tag en TLM 103 kanske den hette men den var inge bra och funkade inte till alla sångare/skor.

Köpte Manley efter det och det var en förbättring som natt och dag och den gillar jag inte heller längre...

/Kräsen kille

Ja se den där TLM103 har man inte hört så bra om, där verkar det som neuman har gjort ett litet bottennapp om man ska lyssna på många användare som förväntade sig ett klassiskt neuman sound. Att låna hem grejorna är ingen dum idé alls, och det skall jag fråga. Det var lättare att göra sådant när man bodde i göteborg än nu när man bor i en småstad där affären inte kan ha så mycket hemma på lager 😐

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jo, absolute finns det mikar som är billiga och bra. Som tex sm57 på sång för riktig energi musik funkar utmärkt.

Börjar med den jag inte skulle köpa. Manley refC den blev aldrig vän med. UA 6176 Channel Strip gillade jag inte heller ,men många gör. jag gillar amek.Satt med Amek System 9098 EQ och blev jag kär i den. Nu har jag Amek Pure path Channel in a box. Grymt bra mikpreamp allt från fint till överstryrd låter bra.

Till den har jag en Brauner Valvet. Det sköna med den är att den låter bra direkt utan eq eller compressor och tål det mesta även när man tror nu skiter det sig när sångaren tar i för kung och fosterland.

Nu finns det ju hur mycket som helst så det är ju svårt. Kolla om du kan låna hem grejorna från affärn.

Edit: neumann körde jag ett tag en TLM 103 kanske den hette men den var inge bra och funkade inte till alla sångare/skor.

Köpte Manley efter det och det var en förbättring som natt och dag och den gillar jag inte heller längre...

/Kräsen kille

Ja se den där TLM103 har man inte hört så bra om, där verkar det som neuman har gjort ett litet bottennapp om man ska lyssna på många användare som förväntade sig ett klassiskt neuman sound. Att låna hem grejorna är ingen dum idé alls, och det skall jag fråga. Det var lättare att göra sådant när man bodde i göteborg än nu när man bor i en småstad där affären inte kan ha så mycket hemma på lager 🙂

MVH

Anders

Kanske nån av de här micpreamparna är nåt för dig www.joemeek.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolute finns det mikar som är billiga och bra. Som tex sm57 på sång för riktig energi musik funkar utmärkt.

Börjar med den jag inte skulle köpa. Manley refC den blev aldrig vän med. UA 6176 Channel Strip gillade jag inte heller ,men många gör. jag gillar amek.Satt med Amek System 9098 EQ och blev jag kär i den. Nu har jag Amek Pure path Channel in a box. Grymt bra mikpreamp allt från fint till överstryrd låter bra.

Till den har jag en Brauner Valvet. Det sköna med den är att den låter bra direkt utan eq eller compressor och tål det mesta även när man tror nu skiter det sig när sångaren tar i för kung och fosterland.

Nu finns det ju hur mycket som helst så det är ju svårt. Kolla om du kan låna hem grejorna från affärn.

Edit: neumann körde jag ett tag en TLM 103 kanske den hette men den var inge bra och funkade inte till alla sångare/skor.

Köpte Manley efter det och det var en förbättring som natt och dag och den gillar jag inte heller längre...

/Kräsen kille

Ja se den där TLM103 har man inte hört så bra om, där verkar det som neuman har gjort ett litet bottennapp om man ska lyssna på många användare som förväntade sig ett klassiskt neuman sound. Att låna hem grejorna är ingen dum idé alls, och det skall jag fråga. Det var lättare att göra sådant när man bodde i göteborg än nu när man bor i en småstad där affären inte kan ha så mycket hemma på lager 🙂

MVH

Anders

Kanske nån av de här micpreamparna är nåt för dig www.joemeek.com/

hm. handen på hjärtat så är det väldigt svårt att veta om det är något för mig då jag aldrig provlyssnat någon av dem eller hört så mycket om dem, men den gräna färgen är riktigt cool 🙂 Men om jag får möjlighet att provlyssna dem så ska jag ta och göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jo, absolute finns det mikar som är billiga och bra. Som tex sm57 på sång för riktig energi musik funkar utmärkt.

Börjar med den jag inte skulle köpa. Manley refC den blev aldrig vän med. UA 6176 Channel Strip gillade jag inte heller ,men många gör. jag gillar amek.Satt med Amek System 9098 EQ och blev jag kär i den. Nu har jag Amek Pure path Channel in a box. Grymt bra mikpreamp allt från fint till överstryrd låter bra.

Till den har jag en Brauner Valvet. Det sköna med den är att den låter bra direkt utan eq eller compressor och tål det mesta även när man tror nu skiter det sig när sångaren tar i för kung och fosterland.

Nu finns det ju hur mycket som helst så det är ju svårt. Kolla om du kan låna hem grejorna från affärn.

Edit: neumann körde jag ett tag en TLM 103 kanske den hette men den var inge bra och funkade inte till alla sångare/skor.

Köpte Manley efter det och det var en förbättring som natt och dag och den gillar jag inte heller längre...

/Kräsen kille

Ja se den där TLM103 har man inte hört så bra om, där verkar det som neuman har gjort ett litet bottennapp om man ska lyssna på många användare som förväntade sig ett klassiskt neuman sound. Att låna hem grejorna är ingen dum idé alls, och det skall jag fråga. Det var lättare att göra sådant när man bodde i göteborg än nu när man bor i en småstad där affären inte kan ha så mycket hemma på lager 🙂

MVH

Anders

Jag tycker fortfarande att du ska tjacka mick eller preamp istället för pluggar som du kan styra upp ljudet från din nuvarande utrustning med. Bra ljud direkt in går inte att få till med nån plugg.

Tlm49 är en fin mick tycker jag, mycket roligare än tlm103. Jag har inte imponerats lika mycket av "nya" U87 (ai?) eller m147, då är tlm49 mer prisvärd. Om du gillar Neumannsoundet så go for it, om du inte fått någon uppfattning så låna ett gäng neumannprylar, man märker ganska fort karaktären och om det funkar för en eller inte.

Men om det inte är sång du gör mest av, så kanske en kanallimpa är bättre, då den kan förgylla ljud från alla mickar du redan har. Snåla inte på det köpet dock.

Limporna från UA med 610an är "långsamma" grejjer och så ska det väl också vara när det är rör också. 610an smetar ut transienter bra och det kan vara fint på vissa källor.

Om du vill ha snabba grejjer så testa API, deras limpa (7600) får du mer EQ i och den låter grymt, vet inget om kompressordelen i den dock. Ligger kanske också skvätten över din budget.

Sen kan du ju ge dig in i Lunchboxträsket (500-serien) också, men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Limporna från UA med 610an är "långsamma" grejjer och så ska det väl också vara när det är rör också. 610an smetar ut transienter bra och det kan vara fint på vissa källor.

Många bra och kloka förslag där Elof. Det finns väldigt mycket att tänka på. Hur tror du att en 610an fungerar med min bandmikrofon? Då jag tycker att bandmikrofonen är lite långsammare i sig, det kanske skulle bli för mycket, eller vad tror du eller har erfarenhet av?

//Anders

EDIT: LA610 antar jag är samma pre-amps som i solo 610, har du någon erfarenhet av kompressorn i LA610 eller är det som natt och dag att gå upp till LA6176? Är det kompressorn som skiljer dessa två åt eller även pre-amps? Mycket frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Limporna från UA med 610an är "långsamma" grejjer och så ska det väl också vara när det är rör också. 610an smetar ut transienter bra och det kan vara fint på vissa källor.

Många bra och kloka förslag där Elof. Det finns väldigt mycket att tänka på. Hur tror du att en 610an fungerar med min bandmikrofon? Då jag tycker att bandmikrofonen är lite långsammare i sig, det kanske skulle bli för mycket, eller vad tror du eller har erfarenhet av?

//Anders

EDIT: LA610 antar jag är samma pre-amps som i solo 610, har du någon erfarenhet av kompressorn i LA610 eller är det som natt och dag att gå upp till LA6176? Är det kompressorn som skiljer dessa två åt eller även pre-amps? Mycket frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta 🙂

Jag har kört LA610 (som jag hade en förut) ihop med en AEA R84, som väl har mycket låg output även lägre än andra moderna bandmickar, vad jag kunnat läsa mig till. Sånginspelning var det.

Gainen räcker till bandmick, men det betyder inte att det är ren gain.

Man får laborera med gain, input och output för att få det bästa brusförhållandet.

Bruset var inget problem när man skulle ha en in bra nivå i omvandlaren, typ -12 dBFS, man behöver inte gå högre.

Men om du ska komprimera ett antal db i efterhand kan det bli svårare. Allt beror ju på låten, om det finns nåt att gömma sig bakom.

API (512 och 3124+) har mindre gain men djävligt hög output och jag tycker dem fungerar bättre och låter bättre ihop med just bandmickar och även många andra mickar. De är renare och mer kraftfulla i ljudet, men inte ren som i tråkig.

När man skickar en sinuston och det ligger på 0db på mätaren i APIn så går det in på ca -8 dBFS i omvandlaren, jämfört med andra prylar där analoga nollan ofta motsvarar runt -15 dBFS.

Det är bara kompressorerna som skiljer och möjligheten att använda kompressordelen separat på 6176. På LA610 måste du gå genom preampen.

Kompressorerna är såklart helt olika. Har testat båda och det är ett svårt val. 1176an är ju klart mer flexibel, men kan inte göra samma sak som kompressorn i LA610an, som är seg, mjuk och mer osynlig och passar bättre för inspelning av tex sång, tycker jag. Bas, elgitarr etc, där är 1176an självklar.

Om du vill förstärka bandmickar och dynamiska mickar och över huvud taget källor med lite "kraft" och "riv" i, så är API helt klart bättre än 610, men det är bara min åsikt.

Det är otroligt svårt att veta sina behov innan man sitter där med prylarna.

Fundera på om du behöver en kompressor. Annars är det ju bättre att bara köpa preamps så blir du inte "låst" vid en limpa (iof blir det inte så med 6176 eftersom den har separat I/O för kompressorn). Jag sålde min limpa och kör separata prylar nu, det är mer flexibelt.

🙂😲🙁🙂😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte lite kringinstrument så som maracas, gurka, tamburin, blåsinstrument etc etc? Lite mer praktiskt bekväma grejer som en skön lyssna-fåtölj? Ny skärm? Ställ för instrument? Heltäckningsmatta =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte lite kringinstrument så som maracas, gurka, tamburin, blåsinstrument etc etc? Lite mer praktiskt bekväma grejer som en skön lyssna-fåtölj? Ny skärm? Ställ för instrument? Heltäckningsmatta =)

Perc-instrument har jag tillgång till alla som du föreslog, plus lite congas osv. Blåsinstrument kan jag inte spela så där vlir det att anlita någon 🙂 Fåtölj är ingen dum idé, men det tar jag nog utav andra pengar i så fall. Skärm köpte jag inte för mindre än ett år sedan. Visst har jag bara en skärm, men har ändå inte plats för två som det ser ut nu. Heltäckningsmatta, fy f-n för att städa säger jag *skratt*

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Limporna från UA med 610an är "långsamma" grejjer och så ska det väl också vara när det är rör också. 610an smetar ut transienter bra och det kan vara fint på vissa källor.

Många bra och kloka förslag där Elof. Det finns väldigt mycket att tänka på. Hur tror du att en 610an fungerar med min bandmikrofon? Då jag tycker att bandmikrofonen är lite långsammare i sig, det kanske skulle bli för mycket, eller vad tror du eller har erfarenhet av?

//Anders

EDIT: LA610 antar jag är samma pre-amps som i solo 610, har du någon erfarenhet av kompressorn i LA610 eller är det som natt och dag att gå upp till LA6176? Är det kompressorn som skiljer dessa två åt eller även pre-amps? Mycket frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta 🙂

Jag har kört LA610 (som jag hade en förut) ihop med en AEA R84, som väl har mycket låg output även lägre än andra moderna bandmickar, vad jag kunnat läsa mig till. Sånginspelning var det.

Gainen räcker till bandmick, men det betyder inte att det är ren gain.

Man får laborera med gain, input och output för att få det bästa brusförhållandet.

Bruset var inget problem när man skulle ha en in bra nivå i omvandlaren, typ -12 dBFS, man behöver inte gå högre.

Men om du ska komprimera ett antal db i efterhand kan det bli svårare. Allt beror ju på låten, om det finns nåt att gömma sig bakom.

API (512 och 3124+) har mindre gain men djävligt hög output och jag tycker dem fungerar bättre och låter bättre ihop med just bandmickar och även många andra mickar. De är renare och mer kraftfulla i ljudet, men inte ren som i tråkig.

När man skickar en sinuston och det ligger på 0db på mätaren i APIn så går det in på ca -8 dBFS i omvandlaren, jämfört med andra prylar där analoga nollan ofta motsvarar runt -15 dBFS.

Det är bara kompressorerna som skiljer och möjligheten att använda kompressordelen separat på 6176. På LA610 måste du gå genom preampen.

Kompressorerna är såklart helt olika. Har testat båda och det är ett svårt val. 1176an är ju klart mer flexibel, men kan inte göra samma sak som kompressorn i LA610an, som är seg, mjuk och mer osynlig och passar bättre för inspelning av tex sång, tycker jag. Bas, elgitarr etc, där är 1176an självklar.

Om du vill förstärka bandmickar och dynamiska mickar och över huvud taget källor med lite "kraft" och "riv" i, så är API helt klart bättre än 610, men det är bara min åsikt.

Det är otroligt svårt att veta sina behov innan man sitter där med prylarna.

Fundera på om du behöver en kompressor. Annars är det ju bättre att bara köpa preamps så blir du inte "låst" vid en limpa (iof blir det inte så med 6176 eftersom den har separat I/O för kompressorn). Jag sålde min limpa och kör separata prylar nu, det är mer flexibelt.

🙂😲🙁🙂😳🙂

Tack igen Elof, mycket bra info. Och precis som du säger är det j-vligt svårt att veta vad man vill ha innan man har det. Men att höra lite åsikter hjälper en lite i valet iaf då man kan få reda på lite karaktärer osv, sedan måste man själv sätta sig ner och fundera över vilken karaktär man är ute efter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ströläst genom tråden lite.

Haha det verkar som att du har/har tillgång till exakt allting Gizmozis.

Om man själv inte vet vad man behöver till sitt musikskapande så finns det väl absolut ingen idé att köpa det?

Rätt bortkastade pengar om man impulsköper något för flera tusen som får ligga i ett hörn i 6 veckor innan man säljer det för 50% av nypriset.

Köp istället något som höjer livsglädjen, kanske ett motordrivet busfordon eller far iväg på en utlandsresa och lev i lyx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ströläst genom tråden lite.

Haha det verkar som att du har/har tillgång till exakt allting Gizmozis.

Om man själv inte vet vad man behöver till sitt musikskapande så finns det väl absolut ingen idé att köpa det?

Rätt bortkastade pengar om man impulsköper något för flera tusen som får ligga i ett hörn i 6 veckor innan man säljer det för 50% av nypriset.

Köp istället något som höjer livsglädjen, kanske ett motordrivet busfordon eller far iväg på en utlandsresa och lev i lyx.

haha..ja det verkar nästan som man har det när man läser vad man själv skriver, men det känns inte som man har det 😄 Jag kan dock inte köpa annat än musikprylar för pengarna då de ligger i min enkilda firma. Om jag tar ut dem så behöver jag betala massa avgifter på dem 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är egentligen bara en fråga som jag inte fått svar på ännu 🙂 Vad tycker ni om SSL Xlogic Alpha VHD Pre? Om man jämför den kanske med de andra som föreslagits också.

http://www.solidstatelogic.com/music/Xlogi...20Pre/index.asp

MVH

Anders

EDIT: Man kanske kan egoistisk önska ett litet test av denna i Studiotidningen *blink* *blink*

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

passar på med en litem bump och hoppas att någon har något att säga om SSL:en som jag nämnde ovan.

Anledningen till att jag blir mer och mer sugen på den är för att jag då får lite stålar öven till kanske en Audix D6 som jag inte äger, samt en D2:a

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycks ju ha en bra allroundrigg med lite gött av varje 🙂

För de 20000:- skulle iaf jag i ditt fall köpa på mej ett par bra midfieldhögtalare,

för att få perspektiv på ljudet som inte dina små nearfieldare (8030A) levererar...

Får du rabatt tex 30-35% som är vanligt av agenturer + momsfritt,

så blir det ganska häftigt ljud du kan inköpa för 20 lakan 🙂

Tack och hej från mej

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst alla inlägg i tråden men tex ett mackie control eller liknande så du får reglar att mixa med och ett UAD kort så får du både mer processorkraft över och bra pluggar.

har själv beställt en tiny terror och 1x 12 lådan och det är en månads leverans tid (minst) men den ska bli kul att testa. köpte också en shure mic att spela in stärkaren med.

köpte även en seymor duncan pearly gates mic till min hagström swede.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
har inte läst alla inlägg i tråden men tex ett mackie control eller liknande så du får reglar att mixa med och ett UAD kort så får du både mer processorkraft över och bra pluggar.

har själv beställt en tiny terror och 1x 12 lådan och det är en månads leverans tid (minst) men den ska bli kul att testa. köpte också en shure mic att spela in stärkaren med.

köpte även en seymor duncan pearly gates mic till min hagström swede.

Onödigt, enligt mig, skaffa mixer om man inte spelar in trummor och så bara för att ha reglar att mixa med. Men ett UAD-kort är väl värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...