Jump to content
Annons

Den bästa micken?


supreme

Recommended Posts

Vet inte vad jag har för ljudkort. men vet en sak.

Det är ett vanligt ljudkort. som hängde med datorn. "realtek" nånting.

Den har en vanlig rosa mic-ingång

Jag kommer inte att kunna köpa ett "riktigt" ljudkort med fantommatning till mickingången

Så.

Vilken är då det bästa alternativet för mig? Har en skitmick nu. ljudet blir verkligen dåligt...det är väldigt deprimerande.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

En dynamsik mick från Clas Ohlson kanske skulle funka?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14824443

Jag har ett ljudexepel med denna mick. Sätter du den på stativ och ett puffskydd så kan den låta helt ok.

Ljudprov via en Behringermixer finner du här:

http://bericadori.com/blog/?p=24

Filen okay_berhinger.wav är classe micken via en Behringermixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror nog du kanske skall lägga lite mer pengar på en mick...

Vad har du för mick idag?

Och vad skall du spela in med micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog du kanske skall lägga lite mer pengar på en mick...

Vad har du för mick idag?

Och vad skall du spela in med micken?

ja, det är precis det jag planerar. Har redan nu ett par hyfsat bra dynamiska mickar. men måste ha fantommatning för att kunna använda dom.

Jag vill ha värstingljudkortet RME Fireface 800. Men känner inte för att lägga ut pengar nu. Så vill nu bara ha en så billig men bra lösning för tillfället.

har ett riktigt bottenskrap nu som jag köpte på SIBA för 99kr för typ 5 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror nog du kanske skall lägga lite mer pengar på en mick...

Vad har du för mick idag?

Och vad skall du spela in med micken?

ja, det är precis det jag planerar. Har redan nu ett par hyfsat bra dynamiska mickar. men måste ha fantommatning för att kunna använda dom.

Jag vill ha värstingljudkortet RME Fireface 800. Men känner inte för att lägga ut pengar nu. Så vill nu bara ha en så billig men bra lösning för tillfället.

har ett riktigt bottenskrap nu som jag köpte på SIBA för 99kr för typ 5 år sen.

Dynamiska mickar behöver ingen phantommatning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror nog du kanske skall lägga lite mer pengar på en mick...

Vad har du för mick idag?

Och vad skall du spela in med micken?

ja, det är precis det jag planerar. Har redan nu ett par hyfsat bra dynamiska mickar. men måste ha fantommatning för att kunna använda dom.

Jag vill ha värstingljudkortet RME Fireface 800. Men känner inte för att lägga ut pengar nu. Så vill nu bara ha en så billig men bra lösning för tillfället.

har ett riktigt bottenskrap nu som jag köpte på SIBA för 99kr för typ 5 år sen.

Interna ljudkort har stabilare drivare än firewire-kort. Lynx Aurora är nog lite vassare än Fireface-800 om du vill ha det bästa. Annars skulle jag rekommendera Lynx-2 eller RME HDSP-9632 ifall du väljer interna kort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska mickar behöver ingen phantommatning

Oj. Kollade igen. det va elektretmickar =)

Interna ljudkort har stabilare drivare än firewire-kort. Lynx Aurora är nog lite vassare än Fireface-800 om du vill ha det bästa. Annars skulle jag rekommendera Lynx-2 eller RME HDSP-9632 ifall du väljer interna kort

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt för dig är att ha en separat fantommatningsbox mellan mikrofon och ljudkort. Då kommer du kunna använda forumets omtalade B1 eller en som jag rekommenderar som heter TSM MT87. Hur det blir med ett inbyggt ljudkort som följde med datorn kan jag sedan inte svara på, men med tanke på att jag lyckades göra okej inspelningar på ett soundblaster AWE32 en gång i tiden så tror jag nog det kommer fungera okej med detta också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...