Jump to content
Annons

Fler Midi Kanaler?


Wibben

Recommended Posts

Tjosan!

Sitter ofta och spelar med en väldig massa VST instrument och skulle verkligen behöva mer än ynka 16 midikanaler att tillgå.

Hur gör ni för att öka på?

Eller har ni några bra tips på hur man kringgår denna begränsning på ett smidigt sätt? 😆

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte säker på vad du menar. Är det att du vill ha fler än kanaler än vad pluggen har att erbjuda? Isåfall är det ju bara att öppna en ny instans av samma plugg i VST-listan så får du 16 kanaler till. 😆 Eller menar du att du bara skulle ha 16 midikanaler totalt? Vilket DAW-program använder du?

MVh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Jag har bara tillgång till 16 midikanaler som det är nu och hittar inget sätt att använda fler. Dvs, jag kan bara ha 16 midispår igång med unika instrument. Blir lite fattigt när man vill ha en orkester igång 😆

Jag använder Cubase SX3. Jag har letat runt som en tok för att få fler än 16, men inte hittat något sätt. Kanske bara är jag som missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Beroende på vilka VSTi du använder, så kan du ha upp till 16 midikanaler på varje VSTi.

Har du bara ett VSTi, så kan ju du använda 16 kanaler till genom att lägga samma VSTi i nästa instrument-slot också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att du bara har/använder ett ljud per VSTi, kan du sätta midi channel till "any". Du kan använda upp till 64 instanser av samma VSTi om du så vill. Det spelar ingen roll.

MIDIKANALSVAL GÄLLER "PER SPÅR".

Och läs manualerna! Kunskap är makt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Beroende på vilka VSTi du använder, så kan du ha upp till 16 midikanaler på varje VSTi.

Har du bara ett VSTi, så kan ju du använda 16 kanaler till genom att lägga samma VSTi i nästa instrument-slot också.

Förutsatt att du bara har/använder ett ljud per VSTi, kan du sätta midi channel till "any". Du kan använda upp till 64 instanser av samma VSTi om du så vill. Det spelar ingen roll.

MIDIKANALSVAL GÄLLER "PER SPÅR".

Och läs manualerna! Kunskap är makt!

Hmm, men jag kan ju bara länka till 16 midikanaler varifrån jag talar om för mina VSTi vad de ska spela? Jag kanske missuppfattar vad ni menar nu när jag tänker efter. Hehe. Ska pröva när jag kommer hem till studion!

Tack för hjälpen, jag kanske återkommer :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Beroende på vilka VSTi du använder, så kan du ha upp till 16 midikanaler på varje VSTi.

Har du bara ett VSTi, så kan ju du använda 16 kanaler till genom att lägga samma VSTi i nästa instrument-slot också.

Förutsatt att du bara har/använder ett ljud per VSTi, kan du sätta midi channel till "any". Du kan använda upp till 64 instanser av samma VSTi om du så vill. Det spelar ingen roll.

MIDIKANALSVAL GÄLLER "PER SPÅR".

Och läs manualerna! Kunskap är makt!

Hmm, men jag kan ju bara länka till 16 midikanaler varifrån jag talar om för mina VSTi vad de ska spela? Jag kanske missuppfattar vad ni menar nu när jag tänker efter. Hehe. Ska pröva när jag kommer hem till studion!

Tack för hjälpen, jag kanske återkommer 😎

Du kan välja 16 olika midikanaler för varje VSTi som du har laddat in i en VSTi-slot... Har du laddat in samma VSTi i två slots, så kan du alltså använda 16 midikanaler i varje (om ditt VSTi kan ta emot på alla 16 kanalerna förstås... 😏 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...