Jump to content
Annons

Inspelning av sång


Perramja

Recommended Posts

Tjenare!

Skulle va grymt tacksam för lite tips från er som är vana vid att spela in sång!

Jag kör mkt hårdrock och därför innehåller sången många olika ljudnivåer, tex höga

falsettskrik och liknande. Mitt problem är att få en jämn volym vid inspelningen. Hur går jag¨

bäst tillväga? Anpassa avståndet till micken då jag sjunger? Eller kan jag göra något vid slutmixen istället

o bara köra in sången som den är?

Mvh Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att det inte distar nånstans när du kör de höga falsettskriken.

Ha såpass låg volym alltså. Annars kan du testa detta: när det är lite

lugnare sångpartier går du närmare micken, och när de höga

falsettskriken kommer så backar du lite, behöver inte vara mycket, men lite.

Sen i mixen är det bara lägga en kompressor på så kommer ljudnivåerna bli lite jämnare

och smälta in bättre med allt det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Skulle va grymt tacksam för lite tips från er som är vana vid att spela in sång!

Jag kör mkt hårdrock och därför innehåller sången många olika ljudnivåer, tex höga

falsettskrik och liknande. Mitt problem är att få en jämn volym vid inspelningen. Hur går jag¨

bäst tillväga? Anpassa avståndet till micken då jag sjunger? Eller kan jag göra något vid slutmixen istället

o bara köra in sången som den är?

Mvh Per

Anpassa och exprimentera med avståndet och en kompressor will do the trick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

När jag använder kompressorn tycker jag att ljudet blir för "vasst", men samtidigt, om jag inte änväder kompressor låter det helt fruktansvärt.

Någon som har riktigt bra koll, som kanske kunde skriva hur man som bäst ställer in kompressorn för sång? Alltså ratio, gain, knee, attack osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på hur du vill att det ska låta. Du kan inte köra så himla starkt in på de svagaste delarna och trycka ihop de starkaste hur hårt som helst för då kommer de att låta väldigt ihoptryckta. S-ljud kommer fram, precis som du skriver.

Pröva att spela in sången med gain ställd efter hur starka de starkaste partierna är, så kan du automatisera nivån på sången i Pro Tools sen.

Annars, om du vill använda en kompressor, så föreslår jag kort attack, rätt kort releasetid. Ratio beror lite på, men kanske 2:1 eller 3:1, som ändå är rätt så hårt... Och då pratar vi förstås om en hårdvarukompressor här; vi måste komprimera signalen innan den går in i A/D-omvandligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...