Jump to content
Annons

Ljudkortsproblem?


perihelion

Recommended Posts

Tjena!

Jag har ett problem. Jag vet inte riktigt om det uppstått nyligen eller varit så sedan jag installerade Vista. Alla som nu kastar sig på tangentbordet och skriver kör XP istället. Spar energin och skriv en låt istället för jag orkar inte höra.

Såhär uppenbarar sig problemet. När jag exporterat min låt till vanlig hederlig .wav och öppnar i SoundForge så är allt frid och fröjd men om jag försöker lägga på en plug (verkar inte spela någon roll om det är VST eller DX, tror jag...) så processar Soundforge ett tag men så börjar det gå ohyggligt långsamt. När den väl är klar så har den behandlat ljudet en bit men sedan är det helt tyst. Jag antar att det är från där det börjar gå så långsamt. Problemet håller på att driva mig till vansinne och det är inte bara i Soundforge. Jag har provat andra varianter också tex Wavosaurus och direkt inifrån Sonar men det blir samma skit.

Har provat att installera om ljuddrivisen men utan framgång.

Någon som har några ideer? Jag misstänker att det är M-Audio's drivrutin.

mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det första jag skulle prova är att byta .... ... Om du inte vill/kan det så skulle jag ominstallera Soundforge och pluggarna. Tror inte att ljudkortsdrivrutinen har något med problemet att göra.

Men det är ju bara så jäkla konstigt att det gäller i stort sett alla pluggar jag testat. Dom ligger ju bara som .dll filer i vstkatalogen. Dessutom är det ju inte bara Soundforge utan alla ljudprogram jag använder. Fattar inte vad det kan vara för fel...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att det har med ljudkortets drivrutin eftersom det hanter bara in/ut av ljudet samt ad/da konvertering. Själva processering av ljudet sker ju i datorn utan av drivrutinen anropas. Snarare har det nog med Soundforges kompabilitet i Vista att göra. Kolla så det inte finns några patchar och uppgraderingar för Soundforge i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att det har med ljudkortets drivrutin eftersom det hanter bara in/ut av ljudet samt ad/da konvertering. Själva processering av ljudet sker ju i datorn utan av drivrutinen anropas. Snarare har det nog med Soundforges kompabilitet i Vista att göra. Kolla så det inte finns några patchar och uppgraderingar för Soundforge i stället.

Tack, självklart ska jag kolla det men det gäller liksom inte bara Soundforge utan även om jag gör det via Sonar eller Wavosaurus. Har även testat andra men det blir samma. Så det känns inte som problemet ligger i programmen utan på någon annan nivå liksom.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Våga Vägra Vista, det är nog det allmänna rådet.

Löser man ett problem uppstår inte allt för sällan två nya.

I senaste "Studio" finns ett reportage om hur man väljer studiodator för musik och vista hamnar inte högt i kurs där.

Själv "löste" jag problemet genom att köpa en iMac istället. Lite surt eftersom jag tolv månader tidigare köpt en värstingPC för 22 papp. Men jag orkar helt enkelt inte hålla på med vistaproblem längre.

XP som jag körde med i 6 år hade jag däremot inga problem med. Men har man en gång tittat på flotta vista vill man inte tillbaka till XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP som jag körde med i 6 år hade jag däremot inga problem med. Men har man en gång tittat på flotta vista vill man inte tillbaka till XP.

Jag hjälpte en polare med hans nya dator (Vista) och jag ville hem till XP så fort som möjligt... Helt otroligt hur ett operativ kan få en dator med grym prestanda att kännas som en 486:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst jag fattar också att Vista inte är optimalt. Dock så upplever jag inga större prestandaproblem. Snarare tvärt om. Allt startar fortare tex än när jag körde XP. Sedan om man kör en massa prestandatester etc så är jag övertygad om att Vista inte är snabbare än XP. Hur som helst så är det inte på tal om att byta till XP då jag har en ny dator där Vista ingick och jag har inga pengar att köpa XP för och nej piratversion är inte heller aktuellt eftersom datorn används i seriös verksamhet. Är det så illa att Vista inte fungerar för musik så får jag ta tag i det problemet när jag har råd. Till dess är jag inte speciellt intresserad av en Vista vs XP debatt utan intresserad av en debatt om vad fan problemet egentligen kan vara och visst är det lätt att säga att det är Vista men vad i Vista är det som gör att mitt problem uppstår? Det måste väl finnas fler här som kör Delta 66 ihop med Vista? Har ni samma problem? Om inte så borde mitt problem gå att lösa på något sätt? Eller? Ta inte illa upp, jag är tacksam för alla svar men "XP är bättre än Vista"-debatten kan vi väl hålla någon annan stans för den löser inte mitt problem på något sätt.

mvh

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst jag fattar också att Vista inte är optimalt. Dock så upplever jag inga större prestandaproblem. Snarare tvärt om. Allt startar fortare tex än när jag körde XP. Sedan om man kör en massa prestandatester etc så är jag övertygad om att Vista inte är snabbare än XP. Hur som helst så är det inte på tal om att byta till XP då jag har en ny dator där Vista ingick och jag har inga pengar att köpa XP för och nej piratversion är inte heller aktuellt eftersom datorn används i seriös verksamhet. Är det så illa att Vista inte fungerar för musik så får jag ta tag i det problemet när jag har råd. Till dess är jag inte speciellt intresserad av en Vista vs XP debatt utan intresserad av en debatt om vad fan problemet egentligen kan vara och visst är det lätt att säga att det är Vista men vad i Vista är det som gör att mitt problem uppstår? Det måste väl finnas fler här som kör Delta 66 ihop med Vista? Har ni samma problem? Om inte så borde mitt problem gå att lösa på något sätt? Eller? Ta inte illa upp, jag är tacksam för alla svar men "XP är bättre än Vista"-debatten kan vi väl hålla någon annan stans för den löser inte mitt problem på något sätt.

mvh

/M

Förstår din frustration men har man hoppat i galen tunna så har man, och det är precis vad du, jag och alla andra har gjort som använder vista i musikproduktion.

Men vill du prompt behålla vista så får du ett handfast råd här; formatera om hela skiten, smäll in vistan och - omedelbart därefter - Delta och dess drivisar. Använd INTE datorn till ngt annat under tiden. Då har du en teoretisk möjlighet att det fungerar.

MEN....börjar du sen surfa eller spela spel så är det lätt hänt att du får in en "hjälpfil" eller ngt annat skit som fixar till ett kompabilitetsproblem, trots att det inte har ett dugg att göra med Delta, och du är tillbaka till ruta ett.

Alltså; använd två datorer - en för musik och en för allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en drastisk lösning men lyckas jag inte få ordning på det på något annat sätt så får det väl bli så. Måste undersöka problemet mer bara för det är sånt jävla jobb att installera om.

Någon som har någon bra sida för tweakning av Delta66-kortet? Finns det något man kan göra liksom för att optimera prestandan. Jag har inte pillat på några inställningar egentligen förrutom att jag ändrat samplerate och buffert. Jag vet att man får testa sig fram för att få det som passar ens egen dator men jag var ute efter om det liksom fanns något man inte tänker på som man kan greja med?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...