Jump to content
Annons

Rörbyte i TSM MT47


Olled

Recommended Posts

För kanske ett år sedan började missljud komma från min kära TSM MT47 vilket gjorde att jag inte kunde använda den längre. Jag antog att det förmodligen skulle kosta en massa att skicka den på lagning så jag gissade att det kanske skulle kunna vara fel på det billiga Kinaröret som sitter innuti. Jag plockade alltså isär den stackars mikken, beställde ett annat rör och avlägsnade det gamla. När jag lödde dit det andra röret så fick jag inte nåt ljud vad jag kan minnas. Kanske hade jag råkat få nån kortslutning mellan någon av pinnarna på röret, svårt att veta.... Nu har jag tagit upp projektet igen, tänkte att man kanske kan dra sladdar ut från mikken och göra en extern dosa med en rörhållare där man enkelt kan sätta i ett rör. Vad tror ni? Hur kollar man så att man vet att man har ett bra rör? Vad ska man tänka på när man fingrar på en mik? Kapseln har jag lagt undan så att den inte ska komma ivägen. nån som har erfarenhet av sånt här?

MVH Olle

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har 2 andra rör som jag tror är likvärdiga fast dom är en aning större än det som satt i från början. fast det är samma sort tror jag. ECC 83 S heter det ena och det andra heter 12AX7 (precis som det som satt i)

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, jag har precis ägnat 2 h åt att ta ur det rör som jag satte i förra gången 8alltså det nyinköpta). Från början satt ett 12Ax7B rör som det bara står CHINA på.

Har 2 andra rör som jag kan prova med:

JJ electronics ECC 83S

samt

electroharmonics (made in russia) 12AX7 (B tror jag det står på slutet, men det är dåligt tryckt)

Skulle vara ruskigt kul att få igång mikken igen

Redigerat av Olled
Link to comment
Dela på andra sajter

För kanske ett år sedan började missljud komma från min kära TSM MT47 vilket gjorde att jag inte kunde använda den längre. Jag antog att det förmodligen skulle kosta en massa att skicka den på lagning så jag gissade att det kanske skulle kunna vara fel på det billiga Kinaröret som sitter innuti. Jag plockade alltså isär den stackars mikken, beställde ett annat rör och avlägsnade det gamla. När jag lödde dit det andra röret så fick jag inte nåt ljud vad jag kan minnas. Kanske hade jag råkat få nån kortslutning mellan någon av pinnarna på röret, svårt att veta....

Låter inte så bra. Kortslutningar kan lätt leda till nya problem...

Nu har jag tagit upp projektet igen, tänkte att man kanske kan dra sladdar ut från mikken och göra en extern dosa med en rörhållare där man enkelt kan sätta i ett rör. Vad tror ni?

Defintitivt ingen bra idé

Hur kollar man så att man vet att man har ett bra rör?

Du skaffar dig en rörprovare/röranalysator, finns gamla beg från 5000:- och uppåt (gamla dyrgripar från 60-talet som oftast brukar vara i uselt skick och kräva omfattande reparation/service innan de över huvud taget är användbara). Nya kostar några tiotusentals kr.

Eller också provar du med att byta rör. Som du redan gjort.

Vad ska man tänka på när man fingrar på en mik?

När det gäkker en rörmik så bör du i första hand tänka på att du har livsfarliga spänningar i mikrofonen - som kan ta livet av dig om det vill sig illa - om du sätter fingrarna på fel ställe och/eller kopplar fel.

Kapseln har jag lagt undan så att den inte ska komma ivägen. nån som har erfarenhet av sånt här?

MVH Olle

Ja, kapseln är ju bra att vara rädd om...

Eftersom det nu verkar ha uppstått ytterligare minst ett fel, mer än det du hade innan du började med projektet, så skulle nog jag rekommendera dig, inte minst av skälet jag angett ovan, att lämna micken till en verkstad med yrkeskunnande. Även om det brukar bli mera jobb (läs dyrare) att reparera när man får in en pryl efter det att någon "misslyckats med hemreparationen" så är det nog rätt väg att gå i det här läget om jag tolkar dig rätt och ska vara riktigt uppriktig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär vad kostar olika typer av mikreparationer gjorda av en verkstad? I det här fallet rör det sig ju om en halvbillig Kinamik, så det får ju inte kosta jättemycket, då blir det ju inte värt pengarna att lämna in den

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär vad kostar olika typer av mikreparationer gjorda av en verkstad? I det här fallet rör det sig ju om en halvbillig Kinamik, så det får ju inte kosta jättemycket, då blir det ju inte värt pengarna att lämna in den

Det skiljer från verkstad till verkstad, det finns ganska varierande prisbilder beroende på kostnadsnivå mm. Och sen beror det ju på vad/hur mycket som är trasigt i nuvarande skick, felsökninsgtid, materialåtgång mm. Så att ge dig en summa bara så där går inte. Speciellt inte eftersom det är svårt att avgöra vad som eventuellt gått snett när du grejat med mikrofonen själv. Att den är helt död med alla tre rören, som du säger, tyder ju på att något mera inträffat.

Du kan ju alltid lämna in och begära ett kostnadsförslag, det brukar inte kosta så många hundralappar oavsett var du lämnar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär vad kostar olika typer av mikreparationer gjorda av en verkstad? I det här fallet rör det sig ju om en halvbillig Kinamik, så det får ju inte kosta jättemycket, då blir det ju inte värt pengarna att lämna in den

Det skiljer från verkstad till verkstad, det finns ganska varierande prisbilder beroende på kostnadsnivå mm. Och sen beror det ju på vad/hur mycket som är trasigt i nuvarande skick, felsökninsgtid, materialåtgång mm. Så att ge dig en summa bara så där går inte. Speciellt inte eftersom det är svårt att avgöra vad som eventuellt gått snett när du grejat med mikrofonen själv. Att den är helt död med alla tre rören, som du säger, tyder ju på att något mera inträffat.

Du kan ju alltid lämna in och begära ett kostnadsförslag, det brukar inte kosta så många hundralappar oavsett var du lämnar den.

Jag har byggt en rörmick och bygger nu ett par mickförstärkare till denna. Naturligtvis rör det med 🙂

Jag kan ta en titt på din mick om du vill. Jag kostar gratis. Du betalar för frakt och ev komponenter. Jag hade en sådan mick innan jag byggde min och kan verkligen säga att TSM:en inte låter särskilt trevligt. Jag vet inte om det är kapseln eller kretsen men kan skryta med att min har fått bra respons från de som provat den. Nåja, det är ingen reklam för mina byggen. Jag bygger inte för att sälja. Ny kapsel kostar 175$ från Peluso. Billigt, och skitbra kapslar! OM det skulle vara den som pajjat så vet du ungefärlig kostnad.

Min mick:

Mick-1.jpg

Och innuti:

Mickeninnuti-1.jpg

Hasse.

Redigerat av Morganfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...