Jump to content
Annons

Skapa separat Midi spår


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej ..

Är det någon som vet om man kan bryta ut valda trummor i trum mappen och skapa separata MIDI spår för de trummor man valt.. Ex. Alla Hi-hat layers på ett spår, Virvel layers på ett annat. e.t.c.

När man väljer att separera t.ex Trummorna från EZ Drummer så får man ju en helvetes massa midispår där en del är samma trumma fast olika Layers Samma skit sker om man väljer dissove parts. Går det at t.ex markera alla de layers man vill ha i trum mappen och få dessa till ett MIDIspår?

Någon som har något förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mickeand (oregistrerad)
Hej ..

Är det någon som vet om man kan bryta ut valda trummor i trum mappen och skapa separata MIDI spår för de trummor man valt.. Ex. Alla Hi-hat layers på ett spår, Virvel layers på ett annat. e.t.c.

När man väljer att separera t.ex Trummorna från EZ Drummer så får man ju en helvetes massa midispår där en del är samma trumma fast olika Layers Samma skit sker om man väljer dissove parts. Går det at t.ex markera alla de layers man vill ha i trum mappen och få dessa till ett MIDIspår?

Någon som har något förslag?

Har du testat att markera alla de MIDI-spår du vill slå samman, högerklicka och välja MIDI -> Merge Midi in Loop?

Redigerat av mickeand
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ..

Är det någon som vet om man kan bryta ut valda trummor i trum mappen och skapa separata MIDI spår för de trummor man valt.. Ex. Alla Hi-hat layers på ett spår, Virvel layers på ett annat. e.t.c.

När man väljer att separera t.ex Trummorna från EZ Drummer så får man ju en helvetes massa midispår där en del är samma trumma fast olika Layers Samma skit sker om man väljer dissove parts. Går det at t.ex markera alla de layers man vill ha i trum mappen och få dessa till ett MIDIspår?

Någon som har något förslag?

Har du testat att markera alla de MIDI-spår du vill slå samman, högerklicka och välja MIDI -> Merge Midi in Loop?

Du borde ju vara rätt ute Buffe men testa att.. Antingen skippa humanize i EZ innan du drar över midi, alternativt att du sätter exempelvis all velocity på ditt ursprungliga midispår till samma värde. (Sitter fel och har inte testat själv om det funkar lika dåligt eller om du då kan komma runt problemet med layers)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu.. Nu blev jag missuppfattad...

Jag har ett MIDI spår med EZdrummer på.. Jag vill inte göra en "merge " av något, Jag vill göra en "Disolve Parts".. alltså splitta upp denna MIDI fil i flera midi filer.. Problemet är att när man gör en "disolve" så blir det ju en Jädrans massa MIDI filer där t.ex virveltrumman kan få upp till 8 midi spår beroende på vilket ljud jag har valt. Jag skulle vilja gå in i MIDI filen (I trum mappen) och kunna välja vilja trummor jag skall ha på varje "Part".

Är detta möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu.. Nu blev jag missuppfattad...

Jag har ett MIDI spår med EZdrummer på.. Jag vill inte göra en "merge " av något, Jag vill göra en "Disolve Parts".. alltså splitta upp denna MIDI fil i flera midi filer.. Problemet är att när man gör en "disolve" så blir det ju en Jädrans massa MIDI filer där t.ex virveltrumman kan få upp till 8 midi spår beroende på vilket ljud jag har valt. Jag skulle vilja gå in i MIDI filen (I trum mappen) och kunna välja vilja trummor jag skall ha på varje "Part".

Är detta möjligt?

Inte missuppfattad av mig iallafall.. Sen när det gäller EZ så kanske funktionen möjligen finns med i kommande EZPlayer Pro?!

Men du - när du kör dissolve... kör du verkligen för uppdelning i pitch?? Prova det annars! Kan möjligen resultera i exempelvis ett par olika virvelspår (men då har de ju å andra sidan olika sound 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ytterligare ett ovälkommet svar, men om tanken med de separata MIDIspåren är att exportera till separata Audio-spår, är det enklare att markera MIDIspåret med alla trummorna i Drum Editor och Mute:a allt utom en trumma i taget, exportera, gör om. Samma funkar väl som en workaround om man inte hittar något enkelt sätt att göra det du vill; dvs kopiera MIDIspåret x gånger (x = antalet separata spår du vill ha), öppna alla i Drum Editor och Mute:a allt utom en trumma. Inte automatiserat men går väldigt snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeand (oregistrerad)

Känner tyvärr inte något sätt att pilla i filen i förväg för att separera på olika delar i trumsetet utan delar först upp hela och slår samman för hand efteråt. Så här brukar jag göra:

1. Drar in MIDI-fil fr EZ Drummer till Cubase.

2. Markerar filen. Väljer Disolve Part - Separate Pitches (Väljer man Channels el nått sånt blir det tok). Hoppsan, det blev tre spår för halvöppen hi-hat.

3. Markerar de tre hi-hatspåren. Väljer Merge MIDI in Loop.

5. In i EZ drummer och assigna separata ljudkanaler för hihat, virvel och kick

=> Nu har jag separata MIDI- och audio-spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. annars så kan du ju alltid kopiera upp trumkanalen lika många gånger som antalet önskade kanaler. Sen döper du den ena till tex baskagge och markerar alla takterna i hela kanalen och gå in i drumeditorn och raderar alla trummor förutom baskaggen. Det låter krångligt, men det tar inte så lång tid om man förstorar upp allt. Sen gör du det samma på virveln osv. Givetvis skulle det vara lättare med en enkel knapptryckning, men det funkar i alla fall, hehe. Är det en nu låt på G, din gamla punkråtta? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

TUFF-Mathias!

Antar att du har rätt. Det får bli att hand jaga detta.

Jajjamensan. Jag är inne i ett riktigt Reggae-rus och har en FET Jamaican på G :-)

Nya sångaren låter toppen f.ö? Kommer bli skitbra!

Skulle verkligen uppskatta om du skickar kontinuerlig uppdatering av erat gig-schema. Du vet ju hur jag och gumman är.. Vi bara ploppar upp vart som helst i världen där bra Punk erbjuds.

Jag håller på att planerar en samproduktion med Dub Plate Assasins... Måste få ur mg så mycket Dub och reggae tunes så länge detta rus håller i sig.... Har lite punkigare ideer på lager också.. :-)

/-Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du har rätt. Det får bli att hand jaga detta.

Den slutsatsen var väl ändå lite förvånande..? Det måste väl onekligen gå både snabbare och smidigare om du följer mickeands process ovan 🙂

"1. Drar in MIDI-fil fr EZ Drummer till Cubase.

2. Markerar filen. Väljer Disolve Part - Separate Pitches (Väljer man Channels el nått sånt blir det tok). Hoppsan, det blev tre spår för halvöppen hi-hat.

3. Markerar de tre hi-hatspåren. Väljer Merge MIDI in Loop.

5. In i EZ drummer och assigna separata ljudkanaler för hihat, virvel och kick

=> Nu har jag separata MIDI- och audio-spår."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...