Jump to content
Annons

Inköp av Ljudkort i 1000-2.500:- klassen! ["Nybörjare"]


Dreamtones

Recommended Posts

(Ursäkta om det finns en särskild tråd för dessa ändamål, foga i så fall samman denna med den.)

Hej

Jag behöver ett nytt ljudkort. Jag har sedan jag köpte datorn -05 (stationär) trott att det inbyggda ljudkortet var bra eftersom jag sa till försäljaren att jag ville ha en "musikdator", men det har alltså inte ens 24bit och 48khz stöd visade det sig nyligen (se tråd om detta om du vill: https://www.studio.se/index.php?showtopic=50875&hl=). Även om jag hållit på med musik länge känner jag mig som en nybörjare på detta område. Eftersom antingen har jag suttit hemma med dator helt utan hårdvara, eller i en riktig studio där saker och ting är lite annorlunda än i en hemstudio. Antar jag. Så, det här mellantinget har jag i så fall noll kunskap om.

Hursomhelst:

- Mina musikprojekt är mestadels samplingar och VST-Instrument, så det behöver ju kanske inte vara världens bästa ljudkvalité för att spela in. Dock kommer jag ha med sångspår och ev gitarrer i produktionen. Sångspår spelas in på ett helt annat ställe dock, men gitarr vill jag kunna spela in hemma i alla fall. (Jag har ingen riktig mikrofon hemma ens, men det är en annan fråga. F ö så kommer jag nog mest använda elgitarren som kan kopplas till datorn på olika vis med rätt verktyg). Så stöd för, och inspelning, av 24bit och 48kHz är ett måste.

- Det får helst inte vara dyrare än 2.500, helst under 2 tusen. Ska man satsa på det bästa så får man ju punga ut tiotals tusen. Det räcker att det är "tillräckligt" bra. Det grundläggande 24bit och 48kHz stöd, helst 96 (eller vad högsta värdet ligger på).

- Jag kommer mixa och mastra hemma med detta ljudkort. Och då är det viktigt att ljudkortet ser till att jag kan mixa med många spår utan att CPUn går i taket.

- Enkelt att installera, såväl fysiskt som drivrutiner.

Jag har, för att få lite inspiration, läst recensionerna om ljudkort i Studio men det var ju ganska gamla nummer så då läste jag lite i tråden "Vad använder DU för ljudkort?" (https://www.studio.se/index.php?showtopic=14511). Jag snappade upp några modeller som ganska intressanta utifrån den prisklass jag utgår ifrån, som t ex:

M-Audio audiophile 2496

M-Audio delta1010LT

M-Audio fasttrack

M-Audio MobilePre USB

EMU0404

Creative SoundBlaster X-FI

Lexicon alpha

Ni får dock hemskt gärna rek. något annat också!

Frågan är också, utifrån den beskrivning i detta inlägg jag nu angett, vad mer för krav som behövs för att kunna färdigställa dom ändamål jag önskar? Ska t ex ljudkortet vara internt (PCI) eller externt (USB, eller FireWire)? Om jag köper internt kommer jag inte kunna ha den här "lådan" (som dom externa är förmodar jag) där man kopplar hörlurar, sätter in sladd för gitarr å sånt? Jag tycker att USB låter enklast, men har läst att det drar ned CPU kraft vilket ju är motsatt en av anledningarna av vad jag vill få ut av ljudkortet. Är dock osäker på om jag har ett FireWire uttag i min dator.

Jag kommer att lägga min beställning så fort jag får några svar i tråden (behöver kortet ganska snabbt), litar helt på er... Nästan! 🙂

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du kan köra internt så är Audiophile 192 ett solklart tips.

Ja, det är väl bara att öppna datorn och sätta in den. Men eftersom det just är internt, hur kopplar jag mikrofoner och gitarr och sånt till den? Måste man ha en Linebox eller vad dom kallas? (Jag har iaf en JamMate med USB anslutning, fast jag vettefan om man kan spela in med den, bara spela i datorn... Men den fungerar som en vanlig elgitarr i "värsta fall").

Jag glömde också säga att ASIO support vore bra, men det kanske är standard nu? Efter att ha gått på en del nitar senaste åren om tekniska saker så tar jag ingenting för givet längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det låter bra! Som t ex? 😄

1) sök i SÖK-rutan uppe till höger.

2) läs andra trådar i kategorin Studio forum > Studiohårdvara > Ljudkort (där även den här tråden ligger)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det låter bra! Som t ex? 😄

1) sök i SÖK-rutan uppe till höger.

2) läs andra trådar i kategorin Studio forum > Studiohårdvara > Ljudkort (där även den här tråden ligger)

Men forumet heter "Ljudkort" och det borde ju gå att ställa en mer specifierad fråga inom det ämnet. Reglerna på detta forum säger också att man ska vara specifik för att "då kan folk hjälpa dig lättare". Dessutom om ett ämne blivit för lik ett annat så är det ju någon moderators uppgift att sammanfoga dessa trådar.

Om man kunde besvara hälften av alla trådar på samma sätt så vore ju ett forum meningslöst, och alla kunde hänvisats till en guide som besvarade alla frågorna på ett ögonblick.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "kan" köra internt så gör det. Du tjänar en tusenlapp direkt (jfr audiophile PCI och audiophile FireWire, precis samma ljudkort). Du får inte fler eller annorlunda in- och utgångar för midi och ljud "bara för att" du ställer FW-lådan på ditt skrivbord. Audiophile-kortet har line in och line ut vare sig du köper det som PCI eller extern burk.

Undvik alltid USB, det strular och kräver datorresurs i onödan.

Det finns ljudkort med direktingång för instrument (tänk: gitarr) och med mikförstärkare. Å andra sidan, ditt billigaste klockrena "bra" alternativ; audiophile, ger ju pengar över till en burk för det ändamålet. Många, inklusive jag själv, rekommenderar då Studio Projects VTB1.

För gitarrinspelning hemma tycker jag att en extern förstärkarsimulator typ POD eller VOX tonelab funkar bättre än vst-simulering i datorn, men där går åsikter isär.

Ta inte illa upp för att någon rekommenderar en sökning på forumet:) , precis din fråga har ställts av många. Ta dig ett par halvtimmar och läs igenom liknande trådar så ökar du på in kunskap direkt:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en m-audio 2496 och det tyckte jag att funkade kalas. Jag bytte senare till

m-audio 1010lt men det var bara för att jag skulle ha fler ingångar.

Men om du skaffar t.ex. ett 2496 så behöver du en preamp om du ska spela in sång och gärna att den har hi-z ingång (för gitarr,bas).

Som ovan nämde är Studio projects VTB1 en bra preamp och den har också hi-z ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

jag är stolt ägare av ett lexicon alpha. Det är mysigt billigt precis under 1000-lappen. Och så ingår cubase LE 4 och en reverb plugg. Om du endå inte spelar in mer än en kanal i taget är det väl bättre att lägga pengarna på exempelvis en mic än en tele-in som endå inte används. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svaren!

Jag vill nog helst undvika flera prylar tror jag. Eller i alla fall tills jag fått svar på den här frågan: Finns det PCI ljudkort där man slipper köpa preamp till? För att klargöra ytterligare så Ja, jag kommer spela in en sak i taget (förmodligen bara gitarr) och jag vill kunna spela in direkt i datorn, utan mikrofon.

Och Nej, jag tog inte illa upp av tipset i början av tråden. ;P

Sidospår: Jag har en Jam Mate el-gitarr (http://www.jam.se/jam_mate_ub1.htm), men jag fattar inte hur jag ska göra för att kunna spela in med den. Guitarplug (http://studio.idg.se/2.1078/1.71197) har jag också läst om, men den har bara stöd för 16-bits inspelning om jag förstod det rätt. Båda är via USB portarna...

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore du skulle jag titta på ett Audiophile 192 och en Compact4.

Okej men varför måste jag ha ett mixerbord? Räcker det inte med att spela in direkt i Audiophile? Eller blir det sämre ljudkvalité då? I så fall är det kanske smartare att köpa ett bättre ljudkort i såfall? Om man ser till kostnaden..

Jag har som sagt ingen aning, bara spontana frågor som dyker upp efter ditt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 0202

Handla hos Thomann så blir det grymt mycket billigare än de svenska mer eller mindre monopolaffärerna och deras i princip monopolprissättning.....

mmm... 107:- dyrare än i sverige. 😛

Que?

Thomann SEK 959.19

4sound 995:-

När jag köpte i höstas så var skillnaden ännu större till Thomanns fördel...... och de andra svenska större butikerna skilde mar en femma mellan varandra........ 🙂

JAg tror inte jag någonsin sett en svensk butik matcha Thomann (Om det inte varit fråga om utförsäljning förstås.....)

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 0202

Handla hos Thomann så blir det grymt mycket billigare än de svenska mer eller mindre monopolaffärerna och deras i princip monopolprissättning.....

mmm... 107:- dyrare än i sverige. 🙂

Que?

Thomann SEK 959.19

4sound 995:-

När jag köpte i höstas så var skillnaden ännu större till Thomanns fördel...... och de andra svenska större butikerna skilde mar en femma mellan varandra........ 😉

JAg tror inte jag någonsin sett en svensk butik matcha Thomann (Om det inte varit fråga om utförsäljning förstås.....)

Du glömmer frakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte fått något svar än, men Ok beställde precis Audiophile 192. Fick den bara ett par hundringar dyrare än 2496:an (som var föregångaren läste jag), med hjälp av Prisjakt.nu, lite drygt tusen kr.

Dock har jag fått reda på att man inte ens behöver ha ett ljudkort för att rendera sina projekt, 24-bit om man så vill. Men en annan anledning att beställa är att förhoppningsvis så ska det bli lite mer kraft för att mixa med en massa pluggar, det hackar ganska mkt med detta kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Beställde den aldrig. Den har ju inget av det jag söker.

"Få kanaler, men med så bra mikförstärkare och AD-omvandlare som möjligt" sa en person till mig. Han har förmodligen helt rätt. Någon bra modell inom denna beskrivning?

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Beställde den aldrig. Den har ju inget av det jag söker.

"Få kanaler, men med så bra mikförstärkare och AD-omvandlare som möjligt" sa en person till mig. Han har förmodligen helt rätt. Någon bra modell inom denna beskrivning?

Det är inte jättestor skillnad på de billiga ljudkorten. Till och med väldigt subtila skillnader.

Det kommer att låta bra vad du än väljer. I princip.

Och låter det dåligt kan du trösta dig med att det kommer att låta bättre när du lär dig att spela in ordentligt.

Så fundera på följande saker:

Hur skall jag sköta lyssningen?

Vill jag tex ha ett reglage som styr blandningen mellan direct monitoring och mix?

Kommer du att spela in andra? Kanske två hörlursuttag behövs i så fall?

Linje och Mik ingång är skall krav iallafall.

Etc...

Skriv ned dina krav, gå på tex Thoman och titta efter vilka kort som verkar uppfylla dina krav.

Eller köp ett M-Audio 192 PCI och en preamp samt en lyssningsswitch vars namn jag glömt men Claes gillar dessa switchar...

Funktion är viktigt för att det skall vara bekvämt att jobba med grejerna.

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar drlopp men jag tror du missuppfattat min intention med tråden; att få konkreta tips på modeller. Kraven är förhoppningsvis redan uppfattade. Men jag kan ta det igen lite kortfattat:

- PCI

- Under 2000:-

- Grundläggande krav som 24-bit 48khz upp- och inspelning.

- Inbyggda mikförstärkare

- Bra AD-omvandlare

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för ditt svar drlopp men jag tror du missuppfattat min intention med tråden; att få konkreta tips på modeller. Kraven är förhoppningsvis redan uppfattade. Men jag kan ta det igen lite kortfattat:

- PCI

- Under 2000:-

- Grundläggande krav som 24-bit 48khz upp- och inspelning.

- Inbyggda mikförstärkare

- Bra AD-omvandlare

Men hur vill du jobba?

Har du tänkt på det?

Det är det jag frågar efter, inte tekniska specar...

Skall du ha ett PCI kort tycker jag att du kan köra med extern preamp.

Eller kolla på ett begagnat RME kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Beställde den aldrig. Den har ju inget av det jag söker.

"Få kanaler, men med så bra mikförstärkare och AD-omvandlare som möjligt" sa en person till mig. Han har förmodligen helt rätt. Någon bra modell inom denna beskrivning?

Kanske E-MU 0404 USB 2.0 vore ett passande alternativ. Har MIDI och dubbla audioingångar (tele/XLR) med inbyggd mickförstärkare samt uttag för hörlurar. Faller inom prisramen och har hittills funkat bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men hur vill du jobba?

Har du tänkt på det?

Det är det jag frågar efter, inte tekniska specar...

Alltså jag sitter bara hemma och spelar in gitarr till mina egna låtar. Spelar inte in andra, så det räcker ju med få kanaler som sagt.

Däremot ska ljudkortet ha standard finesser i övrigt och hög kvalité, som jag tidigare specifierat.

Vet inte om ja förstått frågan rätt nu men...

Skall du ha ett PCI kort tycker jag att du kan köra med extern preamp.

Eller kolla på ett begagnat RME kort.

Men jag vill kunna ha PCI, av anledningen att den inte drar lika mycket processorkraft och är billigare. Så, är det ett måste att ha en extern preamp när det handlar om PCI (har ställt frågan innan tre gånger i tråden f ö)?

Ja detta är som sagt en djungel för mig och RME kort har jag inte ens hört talas om.

Beställde den aldrig. Den har ju inget av det jag söker.

"Få kanaler, men med så bra mikförstärkare och AD-omvandlare som möjligt" sa en person till mig. Han har förmodligen helt rätt. Någon bra modell inom denna beskrivning?

Kanske E-MU 0404 USB 2.0 vore ett passande alternativ. Har MIDI och dubbla audioingångar (tele/XLR) med inbyggd mickförstärkare samt uttag för hörlurar. Faller inom prisramen och har hittills funkat bra för mig.

Tack! Men jag vet redan att USB alternativ är lite allt-i-ett-paket, men har inte fått bekräftat om PCI kan vara samma sak...

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En liten lista med saker att tänka på.

Det finns många råd på nätet om att köpa det eller det ljudkortet för det är bra. Jag skall inte rekommendera några produkter utan fokusera på vad jag har upptäckt vara viktigt för mig när jag spelar in hemma.Om jag skulle titta efter något nytt ljudkort nu skulle jag tänka på att välja ett ljudkort som är lättarbetat.

Är det jobbigt att spela in så får man fokus på teknik och inte musik.

För mig innebär det följande funktioner på ljudkortet:

* Mick preamp med 48voltsmatning så att man kan ha mikrofoner som behöver fantommating.

* Hörlursutgång med volymknapp.

* Utgångar till förstärkare/högtalare med volymratt.

Volymratten kan vara samma för hörlurarna som för högtalarna bara de har brytjack så att inte monitorerna är igång samtidigt med hörlurarna.

Bäst är att ha separata rattar men det kostar pengar.

* En ratt på framsida för 0 latency lyssing. Blanda mellan DAW (DAW=Cubase, Pro tools, Tracktion, Logic med flera) signal och direct monitoring på ett enkelt sätt.

Dessutom skall lyssningen för direct monitoring helst klunna switchas till mono , så att du inte får sång i bara en hörlur.

Fokusera på att det skall vara lättjobbat, då blir det roligt med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett mycket bra tips på ett ljudkort du ska kolla upp. Jag satt i samma "dilemma" som du tidigare och letade ett ljudkort, jag ville dock ha ett externt.

Kolla upp Terratec Phase X24 FW, alltså ett firewire kort. Det är ruskigt bra i prisklassen. Bra prestanda, ganska neutrala mikrofonförsärkare och inte massor av kanaler som du inte kommer att använda.

Jag har ett sådant kort till salu inom kort då jag precis köpt mig en iMac och ska köra ljudkortet Apogee Duet ihop med Logic Pro 8. Det är i toppskick och jag har inte ens ägt det 1 år. Anledningen att jag behöver bli av med det är att Apogee Duet är special anpassat för just Logic. Om du är intresserad PMA mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mackie Onyx Satellite!

Finns på hot-deals på thomann nu för 1500:- (kostar 2500:- i svergie)

Rekomenderas Varmt 😆

108274.jpg

-J

Direct monitoring hur funkar det med Satellite?

Jag fick låna en Satellite, den lät bra men jag fick aldrig till direct monitoring (0 latency lyssning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...