Jump to content
Annons

Expandera 003 Factory med fler in/utgångar

Guest nickponcho

Recommended Posts

Guest nickponcho

Hej!

jag funderar på att gå över till Pro Tools LE från Cubase 4 och creamware A16 Ultra + RME Hamerfall.

Vad har jag nu?

2st RME Hammerfall LE Digi9632 kort

2st Creamware A16 Ultra AD/DA Converters.

1st Mixerbord Mitec Ex Series.

Cubase 4

Nu tänkte jag bli digital och köra Pro Tools Le och 003 Factory.

Jag funderar på om man skall expandera med 8st mickpreamps.

Hur kopplar man in det i 003? ADAT in/utgången klarar ju bara max 48khz/24bit och med smux 4st 96khz/24bit

stödjer 003 smux?

Vilket preamp interface bör jag välja? har funderat på MOTU 896HD? funkar det?

Hjälp mig?

MVH

Nick

Annons
Guest maart
Hej!

jag funderar på att gå över till Pro Tools LE från Cubase 4 och creamware A16 Ultra + RME Hamerfall.

Vad har jag nu?

Cubase 4

Hur kopplar man in det i 003? ADAT in/utgången klarar ju bara max 48khz/24bit och med smux 4st 96khz/24bit

stödjer 003 smux?

Hjälp mig?

MVH

Nick

Vilken preamp du bör välja beror såklart på hur stor din budget är. Själv skaffade jag för någon månad sen en Presonus Digimax FS för att expandera min 002:a. Har inte hunnit prova den jättemycket men har gjort en del liveinspelningar och hittills är jag väldigt nöjd med den. Den har stöd för smux (96/24) men 002:an klarar inte mer än 48/24 om man kör mer än 8 kanaler (+s/pdif). Är osäker på om 003:an gör det...

Hej!

Vad har jag nu?

Cubase 4

stödjer 003 smux?

Hjälp mig?

MVH

Nick

MOTU 896 HD är inte gjord för att jobba som extern omvandlare, det blir rätt krångligt att ordna det. MOTU 8pre är den enda MOTUburken som är en extern AD/DA med ADAT I/O.

Brukar du spela in i högre upplösning än 24/48? Ser du någon anledning till det?

Lightpipeinterfacet har bara den bandbredden att det klarar 8 kanaler i 24/48 som max, eller hälften i dubbel samplingsfrekvens, så du kommer inte hitta nån burk som klarar fler kanaler i 96kHz via ADAT.

Guest nickponcho

Nej jag är med på vad du säger och kan tekniken för adat. det var inte det jag menade. hade för mig att 896 hade adat in/utgångar.

RME´s Octamic II är kanske det som gäller?

RME ska ju göra riktigt bra grejjer

jag vet att örat bara kan uppfatta 20 -20000hz och att stereo blir det runt 40000hz alltså räcker 44.1khz att spela in i och för att komma åt lite headroom så väljer jag 24bitar för att kunna öka omfånget.

Iwas with u though.... ;-)

Men varför gör man interface som klarar tex 192khz/24bit?

MVH

Nik

Guest maart

Det är nog mest en kostnadsfråga... inte många som tycker sig behöva sån monsterkvalité. Det finns interface som klarar det men de kostar en slant. Digidesigns HD-system 192 I/O t.ex. Däremot finns det nog inga expansioner till vanliga FW-kort som klarar det vad jag vet. Skulle bandbredden på firewire ens räcka till om man kom upp i några kanaler?

För att det går att sälja nya enheter om man kan övertala folk att de behöver det...

http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf

Om man nu måste ha 192 KHz så finns t ex;

http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=1

som är en av de bästa omvandlarna på marknaden oavsett samplingsfrekvens (om man bortser från saker som kostar alldeles för mycket som t ex Lavry o s v...).

Nej jag är med på vad du säger och kan tekniken för adat. det var inte det jag menade. hade för mig att 896 hade adat in/utgångar.

RME´s Octamic II är kanske det som gäller?

RME ska ju göra riktigt bra grejjer

jag vet att örat bara kan uppfatta 20 -20000hz och att stereo blir det runt 40000hz alltså räcker 44.1khz att spela in i och för att komma åt lite headroom så väljer jag 24bitar för att kunna öka omfånget.

Iwas with u though.... ;-)

MVH

Nik

Att den har ADAT in- och utgångar betyder inte att den är en fristående AD/DA.

Det betyder i det här fallet att man kan koppla en fristående AD/DA till den och utöka I/O på 896an, precis som man kan med 002/003. 896 är ett ljudkort med möjligheter till fler I/O via ADAT.

192 kHz är ju mest en försäljningssiffra. 88,2/96 kHz finns det ju däremot många som spelar in i, om man hör skillnad och tycker att förlusten av prestanda är försvarbar så är det bara att köra.