Melin (oregistrerad) Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Vi har en liten extra replokal som vi precis utrustat med lite överblivna grejer. TyvĂ€rr har vi ingen bra utrustning alls till den, men jag vill fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av det lilla vi har tills vi har rĂ„d att köpa nytt. Vi har trumset, gitarrstĂ€rkare pĂ„ 80W, basstĂ€rkare pĂ„ 100W samt ett PA. Det jag vill veta Ă€r hur det vĂ€ldigt svaga PA:t ska stĂ„ för att fĂ„ upp sĂ„ mycket volym som möjligt frĂ„n det. Det Ă€r en tjej som sjunger. PA:t Ă€r 2x12" med 100W effekt frĂ„n mixern, sĂ„ det Ă€r klent. Men hur ska man stĂ€lla allt i rummet för att det ska bli sĂ„ bra som möjligt? Ăven pĂ„ lĂ„g ingĂ„ngsnivĂ„ lĂ„ter det som om rösten börjar dista, och höjer man mer blir det rundgĂ„ng direkt.
Gain Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 (redigerat) Jag skulle se till att ni fĂ„r upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis sĂ„ placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nĂ€ra henne för bra medhörning och en vĂ€nd mer mot er andra. DĂ„ borde ni klara er en stund om inte stĂ€rkarna stĂ„r pĂ„ 11 och trummisen kör stenhĂ„rt och odĂ€mpat förstĂ„s đ TĂ€nkte pĂ„ det: Beroende pĂ„ exempelvis mickval sĂ„ kan kan ju ett par hundralappar var (eller det Ă€r ju hennes instrument förresten) göra skillnad. Redigerat 8 april 2008 av Gain
Melin (oregistrerad) Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Gain sa: Jag skulle se till att ni fĂ„r upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis sĂ„ placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nĂ€ra henne för bra medhörning och en vĂ€nd mer mot er andra. DĂ„ borde ni klara er en stund om inte stĂ€rkarna stĂ„r pĂ„ 11 och trummisen kör stenhĂ„rt och odĂ€mpat förstĂ„s đ TĂ€nkte pĂ„ det: Beroende pĂ„ exempelvis mickval sĂ„ kan kan ju ett par hundralappar var (eller det Ă€r ju hennes instrument förresten) göra skillnad. Tror hon anvĂ€nder en Shure SM58. yes, en bra idĂ© att stĂ€lla upp dem i exakt huvudhöjd med en nĂ€ra henne. Jag undrar fortfarande varför det blir dist sĂ„ fort man drar pĂ„ minsta volym, det kĂ€nns som om PA:t borde kunna klara mer Ă€n vad det gör, och att jag gör fel pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Dessutom Ă€r placeringen ett problem för rundgĂ„ng.
Gain Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Melin sa: Tror hon anvÀnder en Shure SM58. yes, en bra idé att stÀlla upp dem i exakt huvudhöjd med en nÀra henne. Jag undrar fortfarande varför det blir dist sÄ fort man drar pÄ minsta volym, det kÀnns som om PA:t borde kunna klara mer Àn vad det gör, och att jag gör fel pÄ nÄgot sÀtt. Dessutom Àr placeringen ett problem för rundgÄng. DÄ borde ju inte micken vara en faktor iallafall. En ny placering borde ju underlÀtta för rundgÄngen dÄ ni förhoppningsvis kan dra ner en del. Dista ska det ju inte göra.. HÀr kanske andra har nÄgon idé men har ni testat en annan ingÄng? Micamparna kanske dessutom Àr kassa överlag. Ni skulle ju kunna testa med en separat micpreamp. En Tube MP frÄn Art för 600 spÀnn t ex. http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=412451
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.