Jump to content
Annons

Placering av PA i replokal

Recommended Posts

Melin (oregistrerad)
Postat

Vi har en liten extra replokal som vi precis utrustat med lite överblivna grejer.

TyvÀrr har vi ingen bra utrustning alls till den, men jag vill fÄ ut sÄ mycket som möjligt av det lilla vi har tills vi har rÄd att köpa nytt.

Vi har trumset, gitarrstÀrkare pÄ 80W, basstÀrkare pÄ 100W samt ett PA.

Det jag vill veta Àr hur det vÀldigt svaga PA:t ska stÄ för att fÄ upp sÄ mycket volym som möjligt frÄn det. Det Àr en tjej som sjunger. PA:t Àr 2x12" med 100W effekt frÄn mixern, sÄ det Àr klent. Men hur ska man stÀlla allt i rummet för att det ska bli sÄ bra som möjligt?

Även pĂ„ lĂ„g ingĂ„ngsnivĂ„ lĂ„ter det som om rösten börjar dista, och höjer man mer blir det rundgĂ„ng direkt.

Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle se till att ni fĂ„r upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis sĂ„ placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nĂ€ra henne för bra medhörning och en vĂ€nd mer mot er andra. DĂ„ borde ni klara er en stund om inte stĂ€rkarna stĂ„r pĂ„ 11 och trummisen kör stenhĂ„rt och odĂ€mpat förstĂ„s 😛

TÀnkte pÄ det: Beroende pÄ exempelvis mickval sÄ kan kan ju ett par hundralappar var (eller det Àr ju hennes instrument förresten) göra skillnad.

Redigerat av Gain
Melin (oregistrerad)
Postat
  Gain sa:
Jag skulle se till att ni fĂ„r upp högtalarna i hennes huvudhöjd. Förslagsvis sĂ„ placererar ni dom lite otrad. i rummet - En nĂ€ra henne för bra medhörning och en vĂ€nd mer mot er andra. DĂ„ borde ni klara er en stund om inte stĂ€rkarna stĂ„r pĂ„ 11 och trummisen kör stenhĂ„rt och odĂ€mpat förstĂ„s 😛

TÀnkte pÄ det: Beroende pÄ exempelvis mickval sÄ kan kan ju ett par hundralappar var (eller det Àr ju hennes instrument förresten) göra skillnad.

Tror hon anvÀnder en Shure SM58.

yes, en bra idé att stÀlla upp dem i exakt huvudhöjd med en nÀra henne.

Jag undrar fortfarande varför det blir dist sÄ fort man drar pÄ minsta volym, det kÀnns som om PA:t borde kunna klara mer Àn vad det gör, och att jag gör fel pÄ nÄgot sÀtt.

Dessutom Àr placeringen ett problem för rundgÄng.

Postat
  Melin sa:
Tror hon anvÀnder en Shure SM58.

yes, en bra idé att stÀlla upp dem i exakt huvudhöjd med en nÀra henne.

Jag undrar fortfarande varför det blir dist sÄ fort man drar pÄ minsta volym, det kÀnns som om PA:t borde kunna klara mer Àn vad det gör, och att jag gör fel pÄ nÄgot sÀtt.

Dessutom Àr placeringen ett problem för rundgÄng.

DÄ borde ju inte micken vara en faktor iallafall. En ny placering borde ju underlÀtta för rundgÄngen dÄ ni förhoppningsvis kan dra ner en del. Dista ska det ju inte göra.. HÀr kanske andra har nÄgon idé men har ni testat en annan ingÄng? Micamparna kanske dessutom Àr kassa överlag. Ni skulle ju kunna testa med en separat micpreamp. En Tube MP frÄn Art för 600 spÀnn t ex. http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=412451

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.