Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ska precis skicka ivÀg en order pÄ bandets första release, en Vinyl-EP. Det blir 10 tums vinyl och lÄtlistan i tid ser ut sÄ hÀr:

A

1. 5:48

2. 3:17

B

1. 5:31

2. 3:31

Den enda sak vi har kvar att besluta om Àr om skivan ska vara i 33 eller 45 rpm. NÄgon som kan hjÀlpa mig i vilket som blir bÀst/funkar?

mvh joakim

Annons
Postat
ska precis skicka ivÀg en order pÄ bandets första release, en Vinyl-EP. Det blir 10 tums vinyl och lÄtlistan i tid ser ut sÄ hÀr:

A

1. 5:48

2. 3:17

B

1. 5:31

2. 3:31

Den enda sak vi har kvar att besluta om Àr om skivan ska vara i 33 eller 45 rpm. NÄgon som kan hjÀlpa mig i vilket som blir bÀst/funkar?

mvh joakim

Det blir vÀl bÀttre kvalitet med 45. 33 Àr vÀl bara om man vill att det ska rymmas sÄ mycket som möjligt.

Postat
Tror det Àr sÄ jag oxÄ. 33 rpm Àr vÀl en sorts longplay.

longplay= LP

era lÄtar fÄr garanterat plats om ni kör 45 rpm. en lp sida Àr vÀl runt 20 minuter sÄ pÄ 45 rpm borde man vÀl fÄ in ca 14 minuter.

ryssen (oregistrerad)
Postat

45 rpm ger möjligheten att gravera ett par dB högre utsignal, dvs det blir hetare signal in stereon vilket upplevs som biffigt o fett. Den blir dessutom renare dÄ den har ett par extra dB att överrösta ytoljud o knaster frÄn vinylen. Detta sker dock pÄ bekostnad av speltiden, att en skiva som roterar 45 rpm skall rymma lika mycket information som en som snurrar 33 rpm Àr ju omöjligt (sÄ tillvida man inte graverar med smalare spÄr, vilket i sin tur ger en vekare utsignal, vilket i sin tur leder till att 45 rpm konceptet Àr onödigt).

33 rpm möjliggör inte lika pigga nivÄer, o dÀrmed mer volymkompensation pÄ stereon samt mindre dynamik mellan signal o oönskade artefakter frÄn sjÀlva mediet eller uppspelningen. 33 kan vara lite mer distortionsbenÀgen Ä andra sidan tar den inte upp lika mycket av skivsidan vilket placerar mindre material pÄ de inre spÄren som oftast inte lÄter sÄ skoj.

TÀnk pÄ det som om du spelar in digitalt, 24 bit vs. 16 bit. Det ena möjliggör bÀttre dynamik o upplösning Ä andra sidan fyller det upp hÄrddisken mycket snabbare. Det andra Àr lite trÀngre o om man Àr vÀlsingnad, lite grynigare eller nÄgot men du kan med lÀtthet spela in hela din fullÀngdare eller spelning.

LÀs lite mer hÀr: Aardvark Mastering

Jag skulle kört pÄ 33 rpm om jag var er, eventuellt 45 om ni gjorde en 12-tummare. Men detta Àr inte so CD-tillverkning, vinylen har inga fasta vÀggar i form av bitdjup o samplingsfrekvenser. Samma material kan lÄta vÀldigt olika beroende pÄ vem som lÀgger fingrarna pÄ det. SÀkrast Àr att höra med snubben som ska gravera, han kÀnner sÄvÀl sin utrustning som kompetens o vart hans grÀnser gÄr.

• 2 veckor senare...
Postat

vi har alltid slÀppt vÄra kortare realeser som 33 rpm 7" eftersom det ger lÀgst kostnad per skiva.

10" Àr rÀtt dumt eftersom 12" kostar obetydligt mer Ä dÄ ryms mycket mer musik.

33 rpm Àr ju som sagt bra om man vill fÄ in mycket musik pÄ liten yta.

45 rpm 12" Àr ju dÀremot vÀldigt bra om man har en vÀldigt bra skivspelare som kan Äterge skillnaden ljudmÀssigt.

dock blev jag sjuk desillusionerad nu kring jul,efter 10 Är i crusttrÀskeet med ett flertal 7" i bagaet inser man hur j-vla billigt det Àr att slÀppa pÄ cd.

men faktum kvarstÄr:vinyl Àr ljudmÀssigt övrelÀgset Ä kommer gÄ att lyssna pÄ Àven om 20 Är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.