Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har sökt lite pÄ nÀtet om kyrkotonarter. TÀnkte om nÄn som kan vill reda ut begreppen lite.

HÀr nedan Àr lite info som jag hittat....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Modala skalor (Kyrkotonarterna ingÄr i den) allt Àr bara C-dur, men frÄn olika startpunkter.

----------------

Skalor som endast anvÀnder vita tangenter men som inte börjar pÄ c eller a

kallas för kyrkatonarter eller modala skalor.

Dessa skalor Àr Àldre Àn dur och moll skalorna.

Modala skalor förekommer i europisk folkmusik och ibland i populÀr musik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

StÀmmer det att kyrktonarterna Àr "beslÀktade" med C-dur och a moll?

Att man bara spelar pÄ dom vita tangenterna och skillnaden endast Àr startpunkten?

En jonisk skala Àr det detsamma som en c-dur skala?

En Eloisk samma som a-moll skala?

Vad Àr vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Àr samma som i c-dur amoll? :rolleyes:

Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svÄrt att lÀra sig.

Vad Àr det jag missat?

Tar man ackorden annorlunda jÀmfört med c-dur och a-moll skalor?

Annons
Postat
StÀmmer det att kyrktonarterna Àr "beslÀktade" med C-dur och a moll?

Att man bara spelar pÄ dom vita tangenterna och skillnaden endast Àr startpunkten?

En jonisk skala Àr det detsamma som en c-dur skala?

En Eloisk samma som a-moll skala?

Ja, nja, ja och ja, om du syftar pÄ eolisk. Eloise Àr en lÄt av Arvingarna.

Vad Ă€r vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Ă€r samma som i c-dur amoll? 😛

Det intressanta Àr intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis Àr den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et Àr sÀnkt en halvton till Bb.

Visst blir klangen annorlunda men jag trodde kyrktonarter var svÄrt att lÀra sig.

Vad Àr det jag missat?

Okej, du har tre sekunder pĂ„ dig att rĂ€kna upp tonerna i en lokrisk skala som utgĂ„r frĂ„n F#! 😉

Det du har missat (tror jag) Àr att kyrkotonarterna bara handlar om intervall. Transponera skalorna som blir om du spelar pÄ de vita tangenterna till C sÄ förstÄr du.

Nej eller ja beroende pÄ hur du menar. AnvÀnd tonerna som finns i skalan för att skapa ackord precis som du gör i dur eller moll.

Och mina musikteoriskills Àr lite rostiga, sÄ ta allt jag skriver med en nypa salt. Det finns en del att förkovra sig i pÄ Wikipedia ocksÄ.

Postat
Vad Ă€r vitsen med att kunna kyrktonarter Om tonerna Ă€r samma som i c-dur amoll? 😛

Vad Àr det jag missat?

Att förstĂ„ hur kyrkotonarter funkar Ă€r en förutsĂ€ttning för att kunna hĂ€nga med om du vill förkovra dig mer inom jazzharmonik. Även om b lokrisk och c jonisk innehĂ„ller samma toner har skalorna tvĂ„ helt olika funktioner (just pĂ„ grund av att roten Ă€r b och inte c).

Postat

citat:

Det intressanta Àr intervallen som blir möjliga med modala skalor. Exempelvis Àr den mixolydiska skalan i C identisk med durskalan förutom att B:et Àr sÀnkt en halvton till Bb.

Hej!

Precis det Àr intervallen som skiljer!

Jag börjar förstÄ.

En frygisk C-skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb)

Det blir som F-dur som ocksÄ har ett sÀnkt B fast man utgÄr frÄn C.

Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna?

Hur rÀknar man ut en frygisk E skala?

C-durskalan rÀknar man ju helt,helt,halvt,helt,helt,helt,halvt

Postat
citat:

Hej!

Precis det Àr intervallen som skiljer!

Jag börjar förstÄ.

En frygisk C-skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb)

Det blir som F-dur som ocksÄ har ett sÀnkt B fast man utgÄr frÄn C.

Men hur vet man intervallerna med dom modala skalorna?

Hur rÀknar man ut en frygisk E skala?

Nope. Nu har du fattat fel.

Det du tror Àr frygisk C Àr mixolydisk C.

Frygisk C Àr: C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb

Intervallen rÀknas ut genom att rÀkna halvtoner mellan tonerna. JÀmför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C sÄ mÀrker du att det Àr samma.

Postat

Intervallen rÀknas ut genom att rÀkna halvtoner mellan tonerna. JÀmför intervallen mellan frygisk E (bara vita tangenter) och frygisk C sÄ mÀrker du att det Àr samma.

Jo, jag skrev fel.. 😛

Ja menade att en frygisk A skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb) (inte c som jag skrev)

Och en dorisk A skala har ett höjt F alltsÄ F#

och en lydisk C skala har ett höjt F

LÀser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. RÀtt mig om jag har fel.

Jag Àr sÄ insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar..

Jag ska jÀmföra intervallerna som du sa genom att rÀkna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor.

Inte bara dom exempel som finns i boken.

Tack för hjÀlpen.

Återkommer senare.

Postat

Jo, jag skrev fel.. 😛

Ja menade att en frygisk A skala har ett sÀnkt B alltsÄ Bess (Bb) (inte c som jag skrev)

Och en dorisk A skala har ett höjt F alltsÄ F#

och en lydisk C skala har ett höjt F

LÀser lite exempel ur en bok... Försöker bara fatta principen.. RÀtt mig om jag har fel.

Jag Àr sÄ insnöad i dur och moll skalor... Men det klarnar..

Jag ska jÀmföra intervallerna som du sa genom att rÀkna ut halvtoner och prova göra olika modala skalor.

Inte bara dom exempel som finns i boken.

Tack för hjÀlpen.

Återkommer senare.

presajsly! Grejen Àr att man bör ha sÄ pass bra koll pÄ detta sÄ man inte ska behöva tÀnka. NÀr man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gÀller pÄ varje ackord. Sen övar man i nÄgra Är och blir en trÄkig jazzmusiker som spelar rÀtt precis hela tiden (och blÀnger pÄ folk som spelar frygisk nÀr det ska vara dorisk).

🙂

Postat

presajsly! Grejen Àr att man bör ha sÄ pass bra koll pÄ detta sÄ man inte ska behöva tÀnka. NÀr man har kyrkotonarterna i ryggraden kan man börja analysera jazzmusik och relativt enkelt lista ut vilka skalor som gÀller pÄ varje ackord. Sen övar man i nÄgra Är och blir en trÄkig jazzmusiker som spelar rÀtt precis hela tiden (och blÀnger pÄ folk som spelar frygisk nÀr det ska vara dorisk).

🙂

NĂ„, fick jag till det???

Frygiskt E

HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT

SÄledes borde FRYGISK C skalan bli....

C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb

Om jag inte virrat till det helt...

Jag ska inte bli jazz musiker 😛 inte pĂ„ 10 Ă„r i alla fall..

LĂ€r ta den tid innan det sitter....

Postat
NĂ„, fick jag till det???

Frygiskt E

HALVT,HELT,HELT,HELT,HALVT,HELT,HELT

SÄledes borde FRYGISK C skalan bli....

C,Db,Eb, F,G,Ab,Bb

Om jag inte virrat till det helt...

Jag ska inte bli jazz musiker 😛 inte pĂ„ 10 Ă„r i alla fall..

LĂ€r ta den tid innan det sitter....

Alldeles riktigt.

Postat

Alldeles riktigt.

Äntligen blev det begripligt..

DĂ„ fattar jag i.a.f. 😄

Ska öva lite pÄ det hÀr...

Tack för svaren!

Postat (redigerat)

😄

Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor.

Kom pÄ att Frygisk C-skala Àr samma som Ab-dur och f-moll skalan.

Hur ska man tÀnka med dessa modala skalor.

Kan jag bygga upp ackorden pÄ liknande sÀtt som nÀr jag gör en lÄt i Fm?

Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan nÀr jag tar ut ackorden?

Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint..

Eller Àr det fel att försöka bygga upp lÄtar pÄ liknande sÀtt som i dur och moll..

Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som gÄr i moll? Eller tÀnker jag fel nÀr jag tÀnker i dur och moll

nÀr det gÀller kyrkotonarter?

Redigerat av Pmm
Postat
😄

Nu har jag skrivit ner alla Frygiska skalor.

Kom pÄ att Frygisk C-skala Àr samma som Ab-dur och f-moll skalan.

Hur ska man tÀnka med dessa modala skalor.

Kan jag bygga upp ackorden pÄ liknande sÀtt som nÀr jag gör en lÄt i Fm?

Ska jag se cm som tonikan i den Frygiska skalan nÀr jag tar ut ackorden?

Jag tar mest 3-klang ackord. grund, ters,kvint..

Eller Àr det fel att försöka bygga upp lÄtar pÄ liknande sÀtt som i dur och moll..

Kan man se den frygiska C-skalan som en tonart som gÄr i moll? Eller tÀnker jag fel nÀr jag tÀnker i dur och moll

nÀr det gÀller kyrkotonarter?

Ofta(st) harmoniserar man modala lÄtar pÄ annat sÀtt de tradionella harmonivÀndningarna för att ta fram karaktÀren.

Exempel pÄ en frygisk ackordföljd Àr den "spanskklingande" Eb-Db-cm.

Åke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.