Jump to content
Annons

Tips och Tricks


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Hallå där.

Jag är totalt ny med det här med inspelning. Har en Firebox och en JJLabs-mic som jag exprementerar lite med. Kör Cubase LE som jag fick med ljudkortet.

Nu har jag suttit en del och testat lite men jag tycker det låter så himla "hemmagjort" 😄 kan inte säga varför, men jag försöker lista ut vad som skiljer i soundet från riktigt producerade låtar. skulle gärna vilja ha lite guidning åt rätt håll så jag vet att jag är på rätt spår.

Spelar bara in sång och akustisk gitarr. Det känns som gitarren känns livlös och dov. Sången (jag gör inte anspråk på att vara bra på att sjunga 🙂) låter torr och inte som jag vill riktigt. Har testat lite olika avstånd från micken, kört EQ på både gitarr och sång och även reverb. Exemplet nedan är utan effekter pålagt.

http://www.filecrunch.com/fileDownload.php...p;fileId=135709

Så kan någon ge lite tips på vägen för att det ska låta mer som en riktig låt skulle jag vara tacksam 🙂 Slängde på lite valfria trummor från min trum-plug också 🙂

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

det var väl inte så dumt? prova kanske lägga på en kompressor. Spelar du inte gitarren och sången separat? kan vara bra om du vill lägga på delay, reverb eller olika kompressorer. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
det var väl inte så dumt? prova kanske lägga på en kompressor. Spelar du inte gitarren och sången separat? kan vara bra om du vill lägga på delay, reverb eller olika kompressorer. 😄

Tycker det inte blir så stor skillnad med kompressor. Kör den inbyggda i Cubase LE 4. Finns det andra som är bättre kanske?

Jo, de spelas separat. Låter det inte så? 🙂 Till och med två olika gitarr-tagningar som panorerats ut lite på var sin kanal.

Har testat reverb, kompressor och EQ som sagt utan att jag tycker att det låter mycket mer som riktigt låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
Har du satt på nya strängar vid inspelningen? Det kan annars bidra till att det blir diskantfattigt och dovt sound.

//Anders

Njaa. De är nog några år gamla 😄 Köper nya imorgon och testar. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som om miken vart lite för nära hålet på gitarren. Prova samma avstånd som du gjort fast vinkla miken lite mer åt 12e band. Snackar millimeter nu. Byt oxå strängar så får du fram mer övertoner så klingar det finare. Annars så tycker jag att det låter riktigt bra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
tycker det låter helt ok!

men kör lite eq på gitarrerna för att få lite mer briljans i ljudet.

prova även att panna mer eller mindre

Sjyrrans. Ska testa det här med strängarna först bara. Sen får jag se om jag tycker det behövs lite EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var väl inte så dumt? prova kanske lägga på en kompressor. Spelar du inte gitarren och sången separat? kan vara bra om du vill lägga på delay, reverb eller olika kompressorer. 😛

Tycker det inte blir så stor skillnad med kompressor. Kör den inbyggda i Cubase LE 4. Finns det andra som är bättre kanske?

Jo, de spelas separat. Låter det inte så? 🙂 Till och med två olika gitarr-tagningar som panorerats ut lite på var sin kanal.

Har testat reverb, kompressor och EQ som sagt utan att jag tycker att det låter mycket mer som riktigt låtar 🙂

Jag gillar inte heller den inbyggda kompressorn i Cubase. Testa istället

att ladda ner kompressorn Blockfish (gratis), den är näst intill underbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en houselåt som innehåller alla ljud jag vill ha med. Men grejjen är att det låter stelt och fattigt.

Jag har varierat nivåerna på trumslagen, EQ:at, men jag får inte till ett gott groove! Har ni tips på det?

Jag funderar på om det är småsaker jag kan göra,. så som,. en litet ljud i bakrunden som knapps hörs,

kanske en låg pad som går rakt, eller ljudeffekter.. vad som helst..

Låten är en riktigt huvudgungare, men jag känner inte det.

Har ni några tips på vad som kan lyfta en Houselåt?

T.e.x effekter på instrument och kanaler, fillers, eller några enkla trumtips

som höjja det en nivå.

Mvh

(Cubase Sx3)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå!

Som ensamseglare på ljudvågorna gör jag så här för att få bra ljud i akustiska gitarr-inspelningar:

jag ser till att ha lyssning i hörlurarna och sätter mej med gitarren framför micken (jag brukar utgå från att ha micken riktad mot ljudhålet i samma höjd eller något över och riktad snett neråt).

Sen tar jag några ackord och vrider mej och gitarren framför micken till dess att jag hör gitarren bli tydlig och få botten i ljudet. Det finns alltid en sweetspot och jag brukar hitta den ganska snabbt.

Jag har provat det på andra gitarrister när jag spelar in dom och det brukar gå fortare än om jag ska flytta mikrofonen till rätt ställe. Ialla fall om det är hyfsat duktiga gitarrister som är i kontakt med sina gitarren.

Sen tycker jag också att...

Det är jätteviktigt att du använder hipass-filtret på miken eller mikförstärkaren om du har en sån knapp. Det filtrerar bort frekvenser under (ofta) 100Hz. Du kan annars filtrera bort det i eq´n efteråt.

Det är klart att du ska använda kompressor. Var inte rädd för att dra på, heller. Komprimera 6:1, sätt långsam attack (prova 30ms) och långsam release (prova 300ms) och sätt tröskelvärdet så att endast de svagaste sång- eller gitarrpartierna inte komprimeras.

Prova att skära i 450-700Hz på rösten. Börja med -6dB så du hör vad som händer och hitta rätt frekvenser för din röst. Gitarren kan må gott av att skäras i det register där sången har sin tydlighet. Prova att skära nånstans runt 1200-1500Hz. Detta kan du förstärka med att lyfta bas och diskant på gitarren.

Dubbade gitarrer panorerade i stereo är underbart. Detta kan du förstärka med att ha olika eq på dom. Jag kör ofta en fuling - på vänster gitarr ställer jag in +6dB på 250Hz, -6dB på 800Hz, +6dB på 1500Hz, -6dB på 4500Hz, och sen kopierar jag eq´n och inverterar värdena på höger gitarr, dvs

-6dB på 250Hz, +6dB på 800Hz, -6B på 1500Hz, +6B på 4500Hz. Detta ger ännu mer stereoeffekt. Ibland för mycket...

Sen ska du komprimera masterbussen och lyfta upp mixen till nästan 0dB och sätta en peak limiter som ser till att inget hoppar upp till över 0dB och sen dither (det behövs bara om du ska bränna cd. Ska du bara göra mp3 så dithras ljudet när det renderas till mp3).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...