Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Om jag gjort färdigt en grundidé i Reason, som jag tycker är extremt lättarbetat, men sedan vill ha en möjlighet att använda pluggarna i Live (för t. ex. an rå B4 eller fet Minimoog), hur gör jag då på bästa sätt?

Enda sättet jag själv kan komma på är att använda "Export Song As Audio" där jag kör mute på alla spår utom ett. Så gör jag tills jag gått igenom alla spår, och sedan lyfter jag in dem, ett och ett, i Live. Jag lägger varje spår på en ny audiokanal och kan då ändra ljud, lägga på effekter, m.m.

Detta tillvägagångssätt funkar ju, men det hade varit kul om det fanns ett enklare sätt.

Nå'n som vet? 😳

Annons
Postat
Varför inte Rewire?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33966 - en bra tråd att börja med:P

Därför att jag inte har tillgång till att ha separata utgångar till varje spår. Om jag vill kunna ändra ljud och allt måste varje in på en enskild kanal. Har jag missuppfattat något?

Dessutom vet inte jag om man kan "byta" ljuden från Reason med ljud från VSTi-pluggar via ReWire. Går det?

Postat
Dessutom vet inte jag om man kan "byta" ljuden från Reason med ljud från VSTi-pluggar via ReWire. Går det?

Du kan ju alltid göra en midi-export i Reason. Det lär väl gå att importera midi i Live?

Postat

Du kan ju alltid göra en midi-export i Reason. Det lär väl gå att importera midi i Live?

givet kan du det.

drloop (oregistrerad)
Postat
Varför inte Rewire?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33966 - en bra tråd att börja med:P

Därför att jag inte har tillgång till att ha separata utgångar till varje spår. Om jag vill kunna ändra ljud och allt måste varje in på en enskild kanal. Har jag missuppfattat något?

Reasons Rewire har 64 utgångar som du kan ta in i Ableton Live. Det sker inne i datorn så du behöver inget extra interface om det är det du undrar över.

Men du kan också köra Reasons stereomix rätt in i Live. Mycket smidigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.