Jump to content
Annons

Hur tämja vissa transienter i sånginspelning men ändå behålla "bett"?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

när jag sjunger så har jag problem med att vissa ljud är väldigt transientrika....om jag ligger rätt högt i röstläge och sjunger ordet "I" (alltså "jag") speciellt i inledningen av en mening så blir det otroligt attackrikt....

om jag har en kompressor inställning som jag är nöjd med i övrigt och som har rätt lång attack-tid så att jag får "bett" i sången så hinner den absolut inte med i dessa ljud som verkligen slår över....

jag tror att det inte är så lätt för mig att ändra sångstil så därför tar jag tacksamt emot tips på kompressorinställningar...eller ngt annat sätt att komma runt detta

kan det funka att t.ex. köra två kompressorer i kombination med en som ger ljudet med bett och sen en annan kompressor med supersnabb attacktid och högt tröskelvärde?

tips på några speciella kompressorer som hanterar detta extra bra? (har en liquid mix som har rätt mkt emuleringar)

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
är problemet att det slår över?

eller är det att det låter "fel" vid vissa tillfällen - som "I" tex?

hmm....inte att det slår över såtillvida att det distar men det blir nästan som ett "knäpp" och det sticker ut alldeles för mycket ..nu låter förvisso min röst så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

är problemet att det slår över?

eller är det att det låter "fel" vid vissa tillfällen - som "I" tex?

hmm....inte att det slår över såtillvida att det distar men det blir nästan som ett "knäpp" och det sticker ut alldeles för mycket ..nu låter förvisso min röst så 😄

Ligger det själv ordet? eller kommer det väldigt tajt med det andra. Om det fungerar så skulle jag testa att klippa ut det ordet helt enkelt och ha längre attack tid på kompressorn just där. Kanske hjälper dig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
är problemet att det slår över?

eller är det att det låter "fel" vid vissa tillfällen - som "I" tex?

hmm....inte att det slår över såtillvida att det distar men det blir nästan som ett "knäpp" och det sticker ut alldeles för mycket ..nu låter förvisso min röst så 😄

Jag skulle nog råda dig att inte ha en kompressor med lång attack först.

Testa att köra en snabb kompressor (attack alltså), men med lång releasetid som håller sången på plats.

Efter den kan du köra en som släpper upp snabbare, där du pillar mer för att få fram bettet med lite långsammare attacktid och högre ratio. Med långsam attack på sång menar jag typ 20-30 ms, medan den första kompressorn ska bita till nästan direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

är problemet att det slår över?

eller är det att det låter "fel" vid vissa tillfällen - som "I" tex?

hmm....inte att det slår över såtillvida att det distar men det blir nästan som ett "knäpp" och det sticker ut alldeles för mycket ..nu låter förvisso min röst så 🙂

knäpp låter som en peak som slår över

kan du dra ner involymen en 6dB å se vad som händer?

du kan ju efterbehandla enskilda ord eller stavelser om du i övrigt gillar ditt sound, det viktiga är att det inte blir missljud som knäpper

kan det förresten vara din preamp som klipper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en snabb kompressor med lång release tid som tar topparna med bara några db. Sedan tar du en annan mer musikalisk kompressor(längre attack och kortare release) som jämnar ut hela rösten. Lägg även en en limiter på. Borde funka. Pröva också automatisera sången på de orden som ej går att tämja

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...